Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9320
Title: Художні моделі по-роз-двоєної ідентичності в новелах «Голос здалека» Юрія Косача та «Ціна людської назви» Ігоря Костецького
Other Titles: Olesia Zvarych. Artistic Models of Double / Split Identity in the Stories «The Voicefrom Afar» by Yuriy Kosachand «The Price of the Human Name» by Igor Kostetsky.
Authors: Зварич, Олеся
Zvarych, Olesia
Bibliographic description (Ukraine): Зварич, О. Художні моделі по-роз-двоєної ідентичності в новелах "Голос здалека" Юрія Косача та "Ціна людської назви" Ігоря Костецького / О. Зварич // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки ; [редкол.: Н. Г. Колошук та ін.]. – Луцьк, 2015. – № 8 (309) : Серія : Філологічні науки : Літературознавство. – С. 57-64.
Issue Date: 2015
Date of entry: 15-Apr-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: множинна / розщеплена ідентичність
«Я»
«Інший»
двійники-протагоністи
двійники-антагоністи
художня модель
multiple and split identity
«I»
«Other»
twins-protagonists
twins-antagonists
duplicity
artistic model
Abstract: Розглянуто проблему множинної ідентичності в новелах «Голос здалека» Юрія Косача та «Ціна людської назви» Ігоря Костецького. Зокрема, увагу зосереджено на художній інтерпретації цієї проблеми й моделях функціонування ідентичності в тексті. Виокремлено та проаналізовано бінарне двійництвопротагоністичних героїв і семіотичні коди – означники антагоністичних «Я»-персонажів. The article deals with the problem of multipleidentity in the stories «The voice from afar» by Yuri Kosachand «The price of the human name» by Igor Kostetsky – Ukrainian emigrant writers, members of the literary organization MUR (1945–1949) (Мистецький Український Рух [ArtisticUkrainianMovement]), representatives of PD literature. Namely, the attention is paid to artistic interpretation of this problem and its realization by authors. There are two main principles, based on which, the writers form their vision of the duality of the human «I». Firstly, it is the double identity, actually, characters are copies of themselves, what allows to label them as protagonists. Second, identity is regarded as a confrontational and splitidentity, and the character(s)–carrier(s) of that identity type, were signified as antagonists. The article analyzes the specific models of binary duality of protagonist heroes. Also, we demonstrated main semiotic codes, used to describe the antagonistic «I» of characters.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9320
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2015, № 8 (309)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf228,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.