Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15418
Title: Інтермедіальні зв’язки слова та музики в німецькому експресіонізмі
Other Titles: Intermedial Connections between Word and Music in German Expressionism
Authors: Маценка, Світлана Павлівна
Macenka, Svitlana
Bibliographic description (Ukraine): Маценка С. Інтермедіальні зв’язки слова та музики в німецькому експресіонізмі // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Філологічні науки. Літературознавство». – 2017. – № 11-12 (360-361). – С. 182-188.
Issue Date: 2017
Date of entry: 21-Dec-2018
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: експресіонізм
взаємодія мистецтв
інтермедіальні зв’язки слова з музикою
В. Кандінський
А. Шенберґ
А. Ліхтенштайн
Мінона
expressionism
interaction of arts
intermedial connections between word and music
W. Kandinsky
A. Schoenberg
A. Lichtenstein
Mynona
Abstract: Проблема зближення та взаємодії в німецькому експресіонізмі окремих мистецтв розглядається як концептуальна складова його програми. Особливу увагу звернено на роль музики в цьому процесі як мистецтва, яке втілює ідею вираження. На прикладі вірша «Концерт» А. Ліхтенштайна і гротеску «Музика і мороз» Мінони проаналізовано інтермедіальні зв’язки літературного слова з музикою. The article analyzes interaction of arts as a principal strategy of German expressionism. Expressionist concept of “total work of art” is presented with reference to the phenomenon of dual exceptionality. It is noted that such works of art include expressionist almanacs among others (“The Storm”, “The Blue Rider”), in which works of different forms of art were united by the idea of the strongest expressive effect and music was considered the direct expression of that idea. Related theoretical postulates are substantiated on the basis of famous works of W. Kandinsky, A. Schoenberg and L. Sabaneev. With the help of creative combination of light, paint, words, music and body language expressionism tried to intensify artistic expression and artistic impact. According to W. Kandinsky support “of a certain sound of art through the identical sound of another art” allowed for a particularly potent impact. Using the specific features of expressionist music, it is explained why literature took a great interest in it by borrowing musical principles of simultaneity, abstractness, disharmony and expressiveness. It is claimed that literature becomes expressionist like music in its attempt to reach expression. The articles offers analysis of the poem “Concert” by expressionist poet A. Lichtenstein and the grotesque “Music and Frost” by German writer and philosopher Mynona.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15418
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2017, № 11-12 (360-361)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
33.pdf650,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.