Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9720
Title: Технологія формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у позашкільному навчальному закладі
Other Titles: The technology of forming a creative-oriented personality of a senior preschool child in outside-school institution.
Authors: Семенов, Олександр
Semenov, O.S.
Bibliographic description (Ukraine): Семенов Олександр. Технологія формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у позашкільному навчальному закладі / Олександр Семенов // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: серія педагогічні науки. – 2016. – № 1(303). – Т.1.- С.118-125
Issue Date: 2016
Date of entry: 19-Jun-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: педагогічна технологія
pedagogical technology
творчо спрямована особистість
дитина старшого дошкільного віку
позашкільний навчальний заклад
creative-oriented personality
a child of the senior preschool age
outsideschool institution
Abstract: Стаття розкриває сутність проблеми формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у позашкільному навчальному закладі. Автор розглядає творчу спрямованість особистості старшого дошкільника як об’єднуюче начало, смислоутворюючий стрижень педагогічної системи, моделювання якої було здійснено в ході дослідження на визначених концептуальних засадах. Технологічний компонент системи представлено технологією формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника, яка передбачала специфічне змістовно-процесуальне наповнення структурних компонентів цього процесу (цільового, змістового, організаційно-діяльнісного, рефлексивно-оцінного) для кожного з етапів її впровадження (орієнтувального, адаптивного – конструктивно-творчого) з урахуванням психолого-педагогічних механізмів, характерних для кожного з етапів, у спеціально створених педагогічних умовах.The article presents the author’s pedagogical technology of forming creative-oriented personality of a senior preschool child in outside-school institution. Creative orientation of the person of a senior preschooler author regards as the unifying principle, the semantic core of the educational system, the simulation of which was carried out in the course of research on specific conceptual frameworks. The technology of forming creative-oriented personality of senior preschooler suggests specific substantiveprocedural content of the structural components of this process (target, substantive, organizational and pragmatist, reflexive and evaluative). Creative-oriented personality of a senior preschooler forms the core of technology himself or herself, which is provided as the unity of its structural components (motivation, intellectual and creative, operational,emotional and volitional, social and communicative).The objectives of the orientation phase was to conduct an introductory diagnostics of initial opportunities of a pupil, assisting him or her in emotional “infection” with creative atmosphere of collective union of children with the same interests, orientation relative to the circle of his or her interests, motives, predictions, determining operating skills and proficiently. At adaptive stage in the system of special sessions it was intended to include the child in the children’s creative unions, providing state of “immersion” in the creative outside-school environment. Constructive and creative stage provided the opportunity for child’s confirmation in his or her right to participate in the creative process, the expansion of individual experience of creative activity, the degree of freedom of choice and creative expression.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9720
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Педагогічні науки", 2016, № 1 (303), т.1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21 (6).PDF356,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.