Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9614
Title: Технологія навчання майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю з використанням когнітивних графічних карт
Other Titles: Learning technology of engineers-pedagogues of computer specialties with using of cognitive graphics cards.
Authors: Олексів, Наталія
Oleksiv, N.
Bibliographic description (Ukraine): Олексів Наталія. Технологія навчання майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю з використанням когнітивних графічних карт / Наталія Олексів // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: серія педагогічні науки. – 2016. – № 1(303). – Т.2.- С.13-19
Issue Date: 2016
Date of entry: 16-Jun-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: технологія
technology
когнітивна візуалізація
когнітивна карта
інженери- педагоги комп’ютерного профілю
cognitive visualization
cognitive map
engineers-pedagogues of computer specialties
Abstract: У статті розглядається питання удосконалення системи підготовки інженерів- педагогів комп’ютерного профілю на основі науково обґрунтованих дидактичних інноваційних технологій, аналізуються існуючі технології навчання та педагогічні аспекти технології побудови й використання в освітній діяльності когнітивних карт. Обґрунтовано актуальність їх застосування та можливості картографічного програмного забезпечення, досліджено модель когнітивної карти.The demand in іmprovement of the system of training of engineers-pedagogues of a computer-oriented specialty based on scientifically substantiated didactic innovative technologies are submitted in the article.The existing learning technologies and pedagogical aspects of the technology of formation and using of cognitive maps in educational activities are analyzed. Actuality of application of cognitive maps and the capabilities of mapping software are substantiated, the model of cognitive map was studied. On the basis of the carried out research of the use of graphic cognitive maps in the learning activity of future engineers-teachers of computer specialties we can determine that the use of cognitive visualization technology provides: creating of the conditions for active learning activity of students; forming of the ability for critical thinking and analysis; the ability to represent obtained knowledge by transferring them from the internal to the external plan, i.e. to visualize own thoughts; the development of important skills for the modern professional as information gathering, its filtering by matching, comparing, isolating etc.; the ability to clearly and concisely articulate their thoughts; concentrating of an attention on the currently important objects, improvement of self-discipline of students; development of creative potential, imagination; quality control of mastering of educational information by a student. Presentation of educational information using cognitive maps for the perception of it by the subjects of education is an important step in learning activities. Equally important for the adoption of educational information by students is mastering of the means of the creation of cognitive maps using mapping software. In terms of training of engineers-pedagogues of computer specialties, we believe, the formation of appropriate skills among students to use specialized software of cognitive mapping is reasonable. It allows to profoundly work out educational information, prepare to its visual reproduction, ground the maps content adjustment and easy distribution of the maps through the computer network. We believe the concentration and structuring of the educational information is the peculiarity of the stages of cognitive mapping and the using of cognitive maps.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9614
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Педагогічні науки", 2016, № 1 (303), т.2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.PDF474,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.