Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9614
Назва: Технологія навчання майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю з використанням когнітивних графічних карт
Інші назви: Learning technology of engineers-pedagogues of computer specialties with using of cognitive graphics cards.
Автори: Олексів, Наталія
Oleksiv, N.
Бібліографічний опис: Олексів Наталія. Технологія навчання майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю з використанням когнітивних графічних карт / Наталія Олексів // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: серія педагогічні науки. – 2016. – № 1(303). – Т.2.- С.13-19
Дата публікації: 2016
Дата внесення: 16-чер-2016
Видавництво: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Теми: технологія
technology
когнітивна візуалізація
когнітивна карта
інженери- педагоги комп’ютерного профілю
cognitive visualization
cognitive map
engineers-pedagogues of computer specialties
Короткий огляд (реферат): У статті розглядається питання удосконалення системи підготовки інженерів- педагогів комп’ютерного профілю на основі науково обґрунтованих дидактичних інноваційних технологій, аналізуються існуючі технології навчання та педагогічні аспекти технології побудови й використання в освітній діяльності когнітивних карт. Обґрунтовано актуальність їх застосування та можливості картографічного програмного забезпечення, досліджено модель когнітивної карти.The demand in іmprovement of the system of training of engineers-pedagogues of a computer-oriented specialty based on scientifically substantiated didactic innovative technologies are submitted in the article.The existing learning technologies and pedagogical aspects of the technology of formation and using of cognitive maps in educational activities are analyzed. Actuality of application of cognitive maps and the capabilities of mapping software are substantiated, the model of cognitive map was studied. On the basis of the carried out research of the use of graphic cognitive maps in the learning activity of future engineers-teachers of computer specialties we can determine that the use of cognitive visualization technology provides: creating of the conditions for active learning activity of students; forming of the ability for critical thinking and analysis; the ability to represent obtained knowledge by transferring them from the internal to the external plan, i.e. to visualize own thoughts; the development of important skills for the modern professional as information gathering, its filtering by matching, comparing, isolating etc.; the ability to clearly and concisely articulate their thoughts; concentrating of an attention on the currently important objects, improvement of self-discipline of students; development of creative potential, imagination; quality control of mastering of educational information by a student. Presentation of educational information using cognitive maps for the perception of it by the subjects of education is an important step in learning activities. Equally important for the adoption of educational information by students is mastering of the means of the creation of cognitive maps using mapping software. In terms of training of engineers-pedagogues of computer specialties, we believe, the formation of appropriate skills among students to use specialized software of cognitive mapping is reasonable. It allows to profoundly work out educational information, prepare to its visual reproduction, ground the maps content adjustment and easy distribution of the maps through the computer network. We believe the concentration and structuring of the educational information is the peculiarity of the stages of cognitive mapping and the using of cognitive maps.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9614
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Серія "Педагогічні науки", 2016, № 1 (303), т.2

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
3.PDF474,63 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.