Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9331
Title: Особливості оповідної структури роману М. Кундери «Вальс на прощання»: музичний аспект
Other Titles: The Peculiarities of the Narrative Structure of the Novel by M. Kundera «The Farewell Waltz»: the Musical Aspect
Authors: Шураєва, Надія
Shurayevа, Nadiya
Bibliographic description (Ukraine): Шураєва, Н. Особливості оповідної структури роману М. Кундери "Вальс на прощання": музичний аспект / Н. Шураєва // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки ; [редкол.: Н. Г. Колошук та ін.]. – Луцьк, 2015. – № 8 (309) : Серія : Філологічні науки : Літературознавство. – С. 160-166.
Issue Date: 2015
Date of entry: 16-Apr-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: роман
оповідна структура
заголовок
музичний інтертекст
музична деталь
поліфонічність
проблематика
постмодерністський дискурс
novel
narrative structure
heading
musical intertext
musical detail
polyphony
problematics
postmodernist discourse
Abstract: У статті розглянуто своєрідність оповідної структури роману М. Кундери «Вальс на прощання»; досліджено бінарні опозиції, музичний інтертекст та роль ігрового начала в поетиці М. Кундери; здійснено аналіз проблемно-тематичного й сюжетно-композиційного рівнів твору; зважаючи на яскравість і своєрідність музичного складника художнього світу письменника, висвітлено типологічні особливості заголовка роману; розкрито роль музики в художньому світі М. Кундери. In the article the peculiarity of the narrative structure of the novel by M. Kundera «The Farewell Waltz» was considered; the main features of the musical thinking of the writer were analyzed; the tonality, the rate, the rhythm and the range of the narration were characterized; the binary opposition, the musical intertext (images, associations, allusions) and the role of the playing origin in the poetic manner of M. Kundera were studied; the typological peculiarities of the heading of the novel were ascertained; the analysis of the problem-thematic and the plot-composition levels of the work was carried out; taking into account the vividness and the peculiarity of the musical component of the writer’s imaginative world, the interconnection of the musical and verbal text was traced; the specific character of the transformation of music into the author’s narrative (in particular, the artistic realization of the peculiarities of the musical genre of the sonata in the structure of the novel) was revealed and also the functional role of music in the novel «The Farewell Waltz» by M. Kundera was determined.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9331
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2015, № 8 (309)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
32.pdf211,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.