Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/8079
Title: Дискурсні передумови неадекватного розуміння пропозиційного змісту
Other Titles: Discourse Foregrounds of Misunderstanding of Propositional Meaning
Authors: Печко, Ніна Миколаївна
Pechko, N. M.
Bibliographic description (Ukraine): Печко Н. Дискурсні передумови неадекватного розуміння пропозиційного змісту / Н. Печко // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія : Філологічні науки. Мовознавство. – Луцьк, 2013. – № 19. – С. 198–203.
Issue Date: 2013
Date of entry: 18-Feb-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: дискурс
discourse
інтерпретація
interpretation
непорозуміння
misunderstanding
Abstract: У статті досліджено інтерпретаційні відхилення в англомовному дискурсі. Автор аналізує причини непорозуміння пропозиційного змісту, зумовлені дискурсно-релевантними чинниками, а саме: формою дискурсу, змісто¬вою організацією та супутніми лінгвокогнітивними чинниками. Розглянуто різні випадки непорозуміння про¬позиційного змісту, пов’язані з якісним та кількісним відтворенням цього смислового елемента в ментальній реальності інтерпретатора, і здійснено спробу типології таких випадків. The article deals with interpretational deviations in the English discourse. The complex analysis based on the integration-constructive model laid the foundations for the research of misunderstanding as interpretation type viewed as the interpretant’s composition (mental projecting) of various content layers of discourse. The author investigates reasons for propositional misunderstanding caused by discourse relevant factors, in particular – discourse form and its content (meaning) organization. She also traces back the attending linguo-cognitive peculiarities affecting the interpretation process, its effectiveness and ultimate result. Based on the English fiction, different misunderstanding cases of propositional meaning involving its qualitative and quantitative manifestation in the interpretant’s mental representation have been analyzed. Summing up, the author makes an attempt to typologize the cases of propositional misunderstanding from the perspective of direct causality.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/8079
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Мовознавство", 2013, № 19(268)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
46.pdf246,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.