Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28975
Title: Когнітивний аспект персуазивності в англомовному навчальному відеодискурсі
Authors: Малаховська, Ярина Іванівна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Малаховська Я. І. Когнітивний аспект персуазивності в англомовному навчальному відеодискурсі. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2025. Т. 36 (75). № 3(1). С. 125–132. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.3.1/21
Journal/Collection: Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського
Issue: 3(1)
Volume: 36 (75)
Issue Date: 2025
Date of entry: 10-Nov-2025
Country (code): UA
ORCID Id: https://orcid.org/0000-0001-8066-5405
DOI: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.3.1/21
UDC: 811.111’42
Keywords: англійська мова
фрейм
дискурс
когнітивна ознака
концепт
персуазивність
слот
Page range: 125-132
Abstract: Персуазивність є багатогранним явищем, яке переплітає лінгвістичну, когнітивну та комунікативну сфери. Для повного розуміння цього явища в англомовному навчальному відеодискурсі необхідно заглибитися в його когнітивні характеристики та структурні рамки. Це дослідження вивчає персуазивність через призму когнітивного моделювання. У статті висвітлено, як функціонує персуазивність в англомовному навчальному відеодискурсі. Спираючись на засади когнітивної лінгвістики, персуазивність представлена як концептуальна сутність, вербалізована такими лексемами, як «persuasion», «persuade», «persuasive» та «persuasively». Семантичний аналіз підкреслює значущість цих мовних одиниць у конструюванні концепту ПЕРСУАЗИВНІСТЬ/PERSUASION, який відображає дію, що спрямована на вплив однієї людини на думки та дії іншої. Ця дія характеризується інтерактивністю, інтенційністю, інструментальністю, темпоральністю результату, позитивним ставленням реципієнта до мовця та волею у прийняті думок та здійсненні посткомунікативних дій. Для розкриття динаміки персуазивності змодельовано концептуальну фреймову мережу, в якій поєднано пропозиції базмсних фреймів – предметного і акціонального. У предметному фреймі концепту ПЕРСУАЗИВНІСТЬ/PERSUASION ПРЕДМЕТ-PERSUADER описується за якісними, кількісними, буттєвими, темпоральними та локативними характеристиками. Якісні ознаки персуазивності включають авторитетність, емоційність та раціональність. До буттєвих ознак належать способи існування персуазивності: мовлення, пояснення, спонукання, запитання, інструкції, аргументація та емоції. Акціональний фрейм концепту ПЕРСУАЗИВНІСТЬ/PERSUASION демонструє взаємозв’язки між предметами дії, кожен із яких виконує певну роль: агенс, пацієнс, стимул (причина або мета), інструмент, фактитив (результат). Ця структура може бути розширена локальними та темпоральними пропозиціями. У контексті англомовного навчального відеодискурсу персуазивність відіграє ключову роль, спрямовуючи дії вчителя на вплив на думки й дії учнів для формування їхніх знань і навичок. Цей процес є інтерактивним та інтенційним і реалізується за допомогою вербальних і невербальних інструментів, базуючись на позитивному ставленні та волевиявленні учнів.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28975
References (Ukraine): 1. Білоус, С. Організація процесу навчання майбутніх філологів публічного виступу англійською мовою. Ars linguodidacticae. 2018. Вип. 2. С. 71–75. DOI: https://doi.org/10.17721/2663-0303.2018.2.09
2. Жаботинська С.А. Посесивна конструкція і концептуальні трансформи. Мова. Людина. Світ. До 75-річчя професора М.П. Кочергана. Збірка наукових праць / Під ред. Тараненка О.О. Київ: КНЛУ, 2006. С. 178–192.
3. Крисанова Т. А. Aктуалізація негативних емоцій в англомовному кінодискурсі: когнітивно-комунікативний і семіотичний аспекти: Дис. ... докт. філол. наук: 10.02.04. Харків, 2020. 514 с.
4. Малаховська Я.І. Комунікативні характеристики англомовного навчального відеодискурсу. Нова філологія. 2024. Вип. 93. С. 108–115.
5. Маслова Ю.П. Персуазивність газетного дискурсу сучасної України воєнного періоду. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». Острог : Вид-во НаУОА, 2023. Вип. 18(86). С. 33–36.
6. Чеберяк А.М. Лінгвостилістичні та комунікативно-прагматичні особливості реалізації стратегії персуазивності у текстах відкритих листів. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2011. № 58. С. 65–72.
7. Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english (дата звернення: 11.03.2025).
8. Collins English Dictionary. URL: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english (дата звернення: 11.03.2025).
9. Fillmore C.J. Frame semantics. Cognitive Linguistics: Basic Readings. / ed. by D. Geeraerts. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2006. P. 373-400.
10. Longman Dictionary. URL: https://www.ldoceonline.com/dictionary (дата звернення: 11.03.2025)
11. Merriam-Webster. URL: https://www.merriam-webster.com (дата звернення: 11.03.2025).
12. Oxford Learner's Dictionary. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english (дата звернення: 11.03.2025).
13. Sensagent – dictionary. URL: https://www.sensagent.com/ (дата звернення: 11.03.2025)
14. The Free Dictionary. URL: https://www.thefreedictionary.com (дата звернення: 11.03.2025).
15. Thesaurus. URL: https://www.thesaurus.com (дата звернення: 11.03.2025).
16. Vocabulary. URL: https://www.vocabulary.com (дата звернення: 11.03.2025).
17. WordNet. URL: https://wordnet.princeton.edu/ (дата звернення: 11.03.2025).
18. YourDictionary. URL: https://www.yourdictionary.com (дата звернення: 11.03.2025)
19. Zhabotynska S.A. Principles of building conceptual models for thesaurus dictionaries. Cognition, communication, discourse. International On-line journal. 2010. №1. P. 75-92.
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FIF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23.pdf698,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.