Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28975
Назва: Когнітивний аспект персуазивності в англомовному навчальному відеодискурсі
Автори: Малаховська, Ярина Іванівна
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Малаховська Я. І. Когнітивний аспект персуазивності в англомовному навчальному відеодискурсі. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2025. Т. 36 (75). № 3(1). С. 125–132. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.3.1/21
Журнал/збірник: Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського
Випуск/№ : 3(1)
Том: 36 (75)
Дата публікації: 2025
Дата внесення: 10-лис-2025
Країна (код): UA
Ідентифікатор ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8066-5405
DOI: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.3.1/21
УДК: 811.111’42
Теми: англійська мова
фрейм
дискурс
когнітивна ознака
концепт
персуазивність
слот
Діапазон сторінок: 125-132
Короткий огляд (реферат): Персуазивність є багатогранним явищем, яке переплітає лінгвістичну, когнітивну та комунікативну сфери. Для повного розуміння цього явища в англомовному навчальному відеодискурсі необхідно заглибитися в його когнітивні характеристики та структурні рамки. Це дослідження вивчає персуазивність через призму когнітивного моделювання. У статті висвітлено, як функціонує персуазивність в англомовному навчальному відеодискурсі. Спираючись на засади когнітивної лінгвістики, персуазивність представлена як концептуальна сутність, вербалізована такими лексемами, як «persuasion», «persuade», «persuasive» та «persuasively». Семантичний аналіз підкреслює значущість цих мовних одиниць у конструюванні концепту ПЕРСУАЗИВНІСТЬ/PERSUASION, який відображає дію, що спрямована на вплив однієї людини на думки та дії іншої. Ця дія характеризується інтерактивністю, інтенційністю, інструментальністю, темпоральністю результату, позитивним ставленням реципієнта до мовця та волею у прийняті думок та здійсненні посткомунікативних дій. Для розкриття динаміки персуазивності змодельовано концептуальну фреймову мережу, в якій поєднано пропозиції базмсних фреймів – предметного і акціонального. У предметному фреймі концепту ПЕРСУАЗИВНІСТЬ/PERSUASION ПРЕДМЕТ-PERSUADER описується за якісними, кількісними, буттєвими, темпоральними та локативними характеристиками. Якісні ознаки персуазивності включають авторитетність, емоційність та раціональність. До буттєвих ознак належать способи існування персуазивності: мовлення, пояснення, спонукання, запитання, інструкції, аргументація та емоції. Акціональний фрейм концепту ПЕРСУАЗИВНІСТЬ/PERSUASION демонструє взаємозв’язки між предметами дії, кожен із яких виконує певну роль: агенс, пацієнс, стимул (причина або мета), інструмент, фактитив (результат). Ця структура може бути розширена локальними та темпоральними пропозиціями. У контексті англомовного навчального відеодискурсу персуазивність відіграє ключову роль, спрямовуючи дії вчителя на вплив на думки й дії учнів для формування їхніх знань і навичок. Цей процес є інтерактивним та інтенційним і реалізується за допомогою вербальних і невербальних інструментів, базуючись на позитивному ставленні та волевиявленні учнів.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28975
Перелік літератури: 1. Білоус, С. Організація процесу навчання майбутніх філологів публічного виступу англійською мовою. Ars linguodidacticae. 2018. Вип. 2. С. 71–75. DOI: https://doi.org/10.17721/2663-0303.2018.2.09
2. Жаботинська С.А. Посесивна конструкція і концептуальні трансформи. Мова. Людина. Світ. До 75-річчя професора М.П. Кочергана. Збірка наукових праць / Під ред. Тараненка О.О. Київ: КНЛУ, 2006. С. 178–192.
3. Крисанова Т. А. Aктуалізація негативних емоцій в англомовному кінодискурсі: когнітивно-комунікативний і семіотичний аспекти: Дис. ... докт. філол. наук: 10.02.04. Харків, 2020. 514 с.
4. Малаховська Я.І. Комунікативні характеристики англомовного навчального відеодискурсу. Нова філологія. 2024. Вип. 93. С. 108–115.
5. Маслова Ю.П. Персуазивність газетного дискурсу сучасної України воєнного періоду. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». Острог : Вид-во НаУОА, 2023. Вип. 18(86). С. 33–36.
6. Чеберяк А.М. Лінгвостилістичні та комунікативно-прагматичні особливості реалізації стратегії персуазивності у текстах відкритих листів. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2011. № 58. С. 65–72.
7. Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english (дата звернення: 11.03.2025).
8. Collins English Dictionary. URL: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english (дата звернення: 11.03.2025).
9. Fillmore C.J. Frame semantics. Cognitive Linguistics: Basic Readings. / ed. by D. Geeraerts. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2006. P. 373-400.
10. Longman Dictionary. URL: https://www.ldoceonline.com/dictionary (дата звернення: 11.03.2025)
11. Merriam-Webster. URL: https://www.merriam-webster.com (дата звернення: 11.03.2025).
12. Oxford Learner's Dictionary. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english (дата звернення: 11.03.2025).
13. Sensagent – dictionary. URL: https://www.sensagent.com/ (дата звернення: 11.03.2025)
14. The Free Dictionary. URL: https://www.thefreedictionary.com (дата звернення: 11.03.2025).
15. Thesaurus. URL: https://www.thesaurus.com (дата звернення: 11.03.2025).
16. Vocabulary. URL: https://www.vocabulary.com (дата звернення: 11.03.2025).
17. WordNet. URL: https://wordnet.princeton.edu/ (дата звернення: 11.03.2025).
18. YourDictionary. URL: https://www.yourdictionary.com (дата звернення: 11.03.2025)
19. Zhabotynska S.A. Principles of building conceptual models for thesaurus dictionaries. Cognition, communication, discourse. International On-line journal. 2010. №1. P. 75-92.
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FIF)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
23.pdf698,53 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.