Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28439
Title: Діагностичний інструментарій та навчання навичкам критичного мислення осіб старшого віку в умовах війни
Authors: Курило, Віталій Семенович
Караман, Олена Леонідівна
Степаненко, Вікторія Іванівна
Affiliation: ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава)
ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава)
Волинський національний університет імені Лесі Українки (м. Луцьк)
Bibliographic description (Ukraine): Курило В. С., Караман О. Л., Степаненко В. І. Діагностичний інструментарій та навчання навичкам критичного мислення осіб старшого віку в умовах війни. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. Вип. 87. Т. 1. С. 360–367. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/87-1-52
Journal/Collection: Актуальнi питання гуманiтарних наук
Issue: 87
Volume: 1
Issue Date: 2025
Date of entry: 2-Sep-2025
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/87-1-52
UDC: 159.955.1:316.343-054.5]:[351.862.4:342.78](477.52/.6)
Keywords: війна
внутрішньо перемішена особа
діагностичний інструментарій
критичне мислення
навчання навичкам критичного мислення
особа старшого / похилого віку
Page range: 360–367
Abstract: У статті звернено увагу на проблеми осіб старшого віку в умовах війни, пов’язані з інформаційними загрозами, нестачею отримання актуальної і правдивої інформації, що може призводити до їх дезорієнтації в інформаційному просторі, відчуття ними втрати контролю і безпорадності. Обґрунтовано діагностичний інструментарій щодо визначення рівня сформованості критичного мислення осіб старшого віку, враховуючи показники ціннісно-потребового, гностично-процесуального і регулятивно-оцінювального критеріїв. Акцентовано увагу на показниках стереотипності, гнучкості, самостійності мислення, операцій і механізмів критичного мислення, сформованості умінь працювати з інформацією з метою вирішення проблем, мовно-розумової креативності, особистісної рефлексії, емоцій і поведінки, психологічних ресурсів особистості, здатності до самоконтролю, соціальної активності. Наголошено на потребі навчання людей старшого віку навичкам критичного осмислення. Визначено особливості такого навчання: формування невеликих навчальних груп з урахуванням рівня навичок і досвіду учасників; асоціювання з позитивним та успішним досвідом на початковому етапі навчання; емпатійність викладача та доцільність застосування «горизонтальної» моделі навчання; чітка структурованість і дозованість навчального матеріалу, його адаптованість до кожної вікової групи; важливість спілкування та особистої взаємодії; використання інструментів генеративного штучного інтелекту для підтримки критичного мислення шляхом усунення бар’єрів, пов’язаних з обізнаністю, мотивацією і здібностями людей похилого віку. Виокремлено особливості навчання внутрішньо переміщених осіб похилого віку: конфіденційність особистої інформації; врахування емоційної вразливості відповідної категорії громадян; їх спільне навчання у групі разом з жителями місцевих громад.
Sponsorship: Публікація містить результати досліджень, проведених за грантової підтримки Національного фонду досліджень України за проєктом 2021.01/0021 «Формування критичного мислення громадян як чинник безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії на Сході України»
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28439
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dihn_instryment.pdf334,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.