Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28439
Назва: | Діагностичний інструментарій та навчання навичкам критичного мислення осіб старшого віку в умовах війни |
Автори: | Курило, Віталій Семенович Караман, Олена Леонідівна Степаненко, Вікторія Іванівна |
Приналежність: | ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) Волинський національний університет імені Лесі Українки (м. Луцьк) |
Бібліографічний опис: | Курило В. С., Караман О. Л., Степаненко В. І. Діагностичний інструментарій та навчання навичкам критичного мислення осіб старшого віку в умовах війни. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. Вип. 87. Т. 1. С. 360–367. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/87-1-52 |
Журнал/збірник: | Актуальнi питання гуманiтарних наук |
Випуск/№ : | 87 |
Том: | 1 |
Дата публікації: | 2025 |
Дата подання: | 2025 |
Дата внесення: | 2-вер-2025 |
Країна (код): | UA |
DOI: | https://doi.org/10.24919/2308-4863/87-1-52 |
УДК: | 159.955.1:316.343-054.5]:[351.862.4:342.78](477.52/.6) |
Теми: | війна внутрішньо перемішена особа діагностичний інструментарій критичне мислення навчання навичкам критичного мислення особа старшого / похилого віку |
Діапазон сторінок: | 360–367 |
Короткий огляд (реферат): | У статті звернено увагу на проблеми осіб старшого віку в умовах війни, пов’язані з інформаційними загрозами, нестачею отримання актуальної і правдивої інформації, що може призводити до їх дезорієнтації в інформаційному просторі, відчуття ними втрати контролю і безпорадності. Обґрунтовано діагностичний інструментарій щодо визначення рівня сформованості критичного мислення осіб старшого віку, враховуючи показники ціннісно-потребового, гностично-процесуального і регулятивно-оцінювального критеріїв. Акцентовано увагу на показниках стереотипності, гнучкості, самостійності мислення, операцій і механізмів критичного мислення, сформованості умінь працювати з інформацією з метою вирішення проблем, мовно-розумової креативності, особистісної рефлексії, емоцій і поведінки, психологічних ресурсів особистості, здатності до самоконтролю, соціальної активності. Наголошено на потребі навчання людей старшого віку навичкам критичного осмислення. Визначено особливості такого навчання: формування невеликих навчальних груп з урахуванням рівня навичок і досвіду учасників; асоціювання з позитивним та успішним досвідом на початковому етапі навчання; емпатійність викладача та доцільність застосування «горизонтальної» моделі навчання; чітка структурованість і дозованість навчального матеріалу, його адаптованість до кожної вікової групи; важливість спілкування та особистої взаємодії; використання інструментів генеративного штучного інтелекту для підтримки критичного мислення шляхом усунення бар’єрів, пов’язаних з обізнаністю, мотивацією і здібностями людей похилого віку. Виокремлено особливості навчання внутрішньо переміщених осіб похилого віку: конфіденційність особистої інформації; врахування емоційної вразливості відповідної категорії громадян; їх спільне навчання у групі разом з жителями місцевих громад. |
Спонсорська підтримка: | Публікація містить результати досліджень, проведених за грантової підтримки Національного фонду досліджень України за проєктом 2021.01/0021 «Формування критичного мислення громадян як чинник безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії на Сході України» |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28439 |
Тип вмісту: | Article |
Розташовується у зібраннях: | Наукові роботи (FP) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
dihn_instryment.pdf | 334,25 kB | Adobe PDF | Переглянути/відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.