Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28348
Title: Універсальний дизайн в освіті як концептуальна основа інклюзивного підходу до навчання образотворчого мистецтва дітей з особливими освітніми потребами
Authors: Сидорук, Ірина Ігорівна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Сидорук І. І. (2025). Універсальний дизайн в освіті як концептуальна основа інклюзивного підходу до навчання образотворчого мистецтва дітей з особливими освітніми потребами. Інноваційна педагогіка. Випуск 83. Том 2, 64–67, DOI https://doi.org/10.32782/2663-6085/2025/83.2.13
Journal/Collection: Інноваційна педагогіка
Issue: 83
Volume: 2
Issue Date: 2025
Date of entry: 28-Jul-2025
Publisher: ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій»
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2025/83.2.13
UDC: 373.3/.5.042-056.2/.3.091.31:747
Keywords: універсальний дизайн в освіті
інклюзивне навчання
навчання образотворчого мистецтва
образотворча діяльність
особливі освітні потреби
створення інклюзивного освітнього середовища
Page range: 64-67
Abstract: У статті розкрито концепцію універсального дизайну в освіті як теоретичну та методологічну основу інклюзивного підходу до навчання образотворчого мистецтва дітей з особливими освітніми потребами. Підкреслено, що універсальний дизайн в освіті передбачає створення гнучкого, доступного освітнього середовища, яке підтримує, враховує різноманітність потреб здобувачів освіти. Акцентовано на основних характеристиках універсального дизайну в освіті, ефективні стратегії його впровадження у мистецькій галузі. Схарактеризовано ключові принципи універсального дизайну у контексті їхнього застосування під час викладання навчального предмета «Образотворче мистецтво»: створення рівних можливостей для участі всіх учнів у процесі навчання; гнучкість у способах викладання та простота, інтуїтивне викладання образотворчого мистецтва; використання множинних способів представлення та сприймання навчального матеріалу; толерантність до помилок та орієнтацію навчальних програм на досягнення успіху кожним учнем; урахування низького рівня фізичних зусиль; створення відповідного середовища для навчання образотворчого мистецтва. Показано, що в умовах інклюзивного освітнього середовища образотворче мистецтво має потужний потенціал для розвитку творчих здібностей, емоційного інтелекту, креативного мислення та комунікативних навичок дітей з особливими освітніми потребами. Обґрунтовано доцільність інтеграції стратегій універсального дизайну в освітній процес, зокрема через мультимодальне подання навчального матеріалу, використання адаптивних інструментів, альтернативні форми оцінювання результатів навчання, а також гнучку організацію художньо-творчої діяльності. Наголошено на необхідності формування інклюзивного освітнього середовища. Універсальний дизайн розглядається як ефективний інструмент реалізації принципів інклюзивної освіти, що забезпечує повноцінну участь усіх дітей в навчальному процесі.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28348
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15.pdf157,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.