Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28180
Title: | Концептуальний компонент технології формування критичного мислення громадян як чинника безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії |
Authors: | Курило, Віталій Семенович Караман, Олена Леонідівна Степаненко, Вікторія Іванівна |
Affiliation: | ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) Волинський національний університет імені Лесі Українки (м. Луцьк) |
Bibliographic description (Ukraine): | Курило В., Караман О., Степаненко В. Концептуальний компонент технології формування критичного мислення громадян як чинника безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. Вип. 86. Т. 2. С. 284–289. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/86-2-44 |
Journal/Collection: | Актуальнi питання гуманiтарних наук |
Issue: | 86 |
Volume: | 2 |
Issue Date: | 2025 |
Submitted date: | 2025 |
Date of entry: | 7-Jul-2025 |
Country (code): | UA |
DOI: | https://doi.org/10.24919/2308-4863/86-2-44 |
UDC: | 159.955.1:316.343-054.5]:[351.862.4:342.78](477.52/.6) |
Keywords: | безпека збройне насилля інформаційна агресія концепція критичне мислення освіта технологія |
Page range: | 284–289 |
Abstract: | У статті надано сутнісну характеристику концептуального компоненту технології формування критичного мислення громадян як чинника безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії, який відображає ідею та задум її проєктування і впровадження. Зазначено, що концепція критичного мислення ґрунтується на логічному, практичному й освітологічному підходах. Звернено увагу, що в умовах глобалізації розуміння наукової картини як системи понять, що описує місце людини у світі, має суттєву роль у формуванні критичного мислення, яке синтезує знання про людську сутність, процеси сприйняття і мислення в контексті інтелектуальних і психологічних можливостей людини, форми руху матерії у контексті людського буття, процеси здійснення вибору і прийняття рішення, базові цінності громадсько-політичного життя. Наголошено, що в умовах російської агресії проти України для формування національної ідентичності і стійкості суспільства особливого значення набуває концептуалізація підходів до історичної пам’яті в Україні, зокрема переосмислення минулого, формування нових національних наративів, визначення ключової ролі системи освіти як важливого механізму та дієвого засобу формування критичного мислення. Зазначено, що витоками концепції формування критичного мислення є критичний раціоналізм та еволюційна епістемологія. Розкрито стадії організації освітнього процесу: виклик, осмислення і рефлексію. Зазначено, що створення безпечного середовища та його взаємозв’язок із критичним мисленням, як інструментом протидії маніпуляціям, способом раціонального розуміння соціокультурних феноменів, історичних і політичних процесів, засобом інформаційно-психологічного спротиву, безпеки та захисту особистості, є важливою концептуальною складовою технології формування критичного мислення |
Sponsorship: | Публікація містить результати досліджень, проведених за грантової підтримки Національного фонду досліджень України за проєктом 2021.01/0021 «Формування критичного мислення громадян як чинник безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії на Сході України» |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28180 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Наукові роботи (FP) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.