Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28180
Назва: | Концептуальний компонент технології формування критичного мислення громадян як чинника безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії |
Автори: | Курило, Віталій Семенович Караман, Олена Леонідівна Степаненко, Вікторія Іванівна |
Приналежність: | ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Полтава) Волинський національний університет імені Лесі Українки (м. Луцьк) |
Бібліографічний опис: | Курило В., Караман О., Степаненко В. Концептуальний компонент технології формування критичного мислення громадян як чинника безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. Вип. 86. Т. 2. С. 284–289. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/86-2-44 |
Журнал/збірник: | Актуальнi питання гуманiтарних наук |
Випуск/№ : | 86 |
Том: | 2 |
Дата публікації: | 2025 |
Дата подання: | 2025 |
Дата внесення: | 7-лип-2025 |
Країна (код): | UA |
DOI: | https://doi.org/10.24919/2308-4863/86-2-44 |
УДК: | 159.955.1:316.343-054.5]:[351.862.4:342.78](477.52/.6) |
Теми: | безпека збройне насилля інформаційна агресія концепція критичне мислення освіта технологія |
Діапазон сторінок: | 284–289 |
Короткий огляд (реферат): | У статті надано сутнісну характеристику концептуального компоненту технології формування критичного мислення громадян як чинника безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії, який відображає ідею та задум її проєктування і впровадження. Зазначено, що концепція критичного мислення ґрунтується на логічному, практичному й освітологічному підходах. Звернено увагу, що в умовах глобалізації розуміння наукової картини як системи понять, що описує місце людини у світі, має суттєву роль у формуванні критичного мислення, яке синтезує знання про людську сутність, процеси сприйняття і мислення в контексті інтелектуальних і психологічних можливостей людини, форми руху матерії у контексті людського буття, процеси здійснення вибору і прийняття рішення, базові цінності громадсько-політичного життя. Наголошено, що в умовах російської агресії проти України для формування національної ідентичності і стійкості суспільства особливого значення набуває концептуалізація підходів до історичної пам’яті в Україні, зокрема переосмислення минулого, формування нових національних наративів, визначення ключової ролі системи освіти як важливого механізму та дієвого засобу формування критичного мислення. Зазначено, що витоками концепції формування критичного мислення є критичний раціоналізм та еволюційна епістемологія. Розкрито стадії організації освітнього процесу: виклик, осмислення і рефлексію. Зазначено, що створення безпечного середовища та його взаємозв’язок із критичним мисленням, як інструментом протидії маніпуляціям, способом раціонального розуміння соціокультурних феноменів, історичних і політичних процесів, засобом інформаційно-психологічного спротиву, безпеки та захисту особистості, є важливою концептуальною складовою технології формування критичного мислення |
Спонсорська підтримка: | Публікація містить результати досліджень, проведених за грантової підтримки Національного фонду досліджень України за проєктом 2021.01/0021 «Формування критичного мислення громадян як чинник безпеки в умовах збройного насилля та інформаційної агресії на Сході України» |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28180 |
Тип вмісту: | Article |
Розташовується у зібраннях: | Наукові роботи (FP) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
46.pdf | 318,32 kB | Adobe PDF | Переглянути/відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.