Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27777
Title: Онлайн фокус-групи: особливості організації та проведення
Other Titles: Online Focus Groups: Specifics of Organization and Conduct Authors Oksana Oliinyk
Authors: Олійник, Оксана
Oliinyk, Oksana
Affiliation: КНУ ім. Тараса Шевченка, канд. соц. наук, доцент кафедри методології та методів соціологічних досліджень, o_oliinyk@ukr.net
Bibliographic description (Ukraine): Олійник, О. (2022). Онлайн фокус-групи: особливості організації та проведення. Соціологічні студії, 1(20), 32–40. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-01-32-40
Bibliographic description (International): Олійник, О. (2022). Онлайн фокус-групи: особливості організації та проведення. Соціологічні студії, 1(20), 32–40. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-01-32-40
Issue Date: 28-Jun-2022
Date of entry: 21-May-2025
Publisher: Волинський національний університет імені Лесі Українки (43025, м. Луцьк, просп. Волі, 13) Київський національний університет імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. Акад. Глушкова, 4д)
Country (code): UA
Place of the edition/event: Луцьк: Вежа-Друк
ORCID Id: https://orcid.org/0000-0003-0568-7940
DOI: 10.29038/2306-3971-2022-01-32-40
UDC: 316: 001.8+303: 005.31
Keywords: онлайн-фокус-групи
рекрутинг учасників фокус-груп
групова динаміка
гайд фокус-групового інтерв’ю
якісні методи соціологічних досліджень
online focus groups
recruitment of focus group participants
group dynamics
guide of focus group interview
moderator
qualitative methods of sociological research
Page range: 32-40
Abstract: The article provides a detailed analysis of key points of organizing and conducting online focus groups, identifies opportunities and limitations of the method, ways to eliminate / mitigate possible problems that a researcher may encounter using this method. Developments of own and experience of colleagues who began to actively use online focus groups during the quarantine period are systematized by such defining characteristics as: 1) expediency of using this method. Depending on the research topic and specifics of the target audience, online groups work on a goal of this research, which target auditory are active internet users and/or closed groups, groups of experts, small and simultaneously wide-spread in space; 2) ways and features of recruiting participants. Recruiting is provided not only by online panels and by using “snow-ball” method, but through the search in network interest groups, but, with required preliminary interview to define real motivation to participate and technical readiness of potential participants for online form of group work. If necessary, additional preliminary training is provided; 3) the specifics of the guide for the online focus group, which needs to carefully detalize for all the questions, instructions, regarding possible standard or non-standard situations, technical issues, in particular, due to not stable internet connection for all the participants; 4) problems and ways to maintain group dynamics, which are heading in direction of maximal proximity to online format, imitation of its conditions, variety of question forms, using of group tasks. Deciding of hardness/softness of requirements for focus-group participants organizing conditions needs special attention. 5) methods and techniques that have proven their effectiveness for the online format of focus groups – testing if internet-sites, video clips, some products and services, projective methodology usage etc.; 6) features of the moderator’s work (preparation, burnout problems overcoming etc.).
У статті здійснено аналіз ключових аспектів організації та проведення онлайн-фокус-груп, визначено можливості й обмеження методу, шляхи усунення/пом’якшення можливих проблем, із якими може зіткнутися дослідник, використо­ву­ючи зазначений метод. Власний досвід та досвід колег, котрі стали активно використовувати онлайн-фокус-групи у період карантину, систематизовано за такими визначальними харак­теристиками, як: 1) доцільність використання цього методу (залежно від теми дослідження й специфіки цільової аудиторії); зазначено, що онлайн-фокус-групи «працюють» на користь таких досліджень, цільовою аудиторією яких є активні користувачі інтернету та/або закриті, важкодоступні групи, групи експертів, що є нечисленними й водночас розпо­рошеними територіально; 2) шляхи та особливості здійснення рекрутингу учасників; підкреслено, що рекрутинг здійсню­ється не лише через онлайн-панелі та методом снігової кулі, але й через пошук у групах за інтересами в соцмережах з обов’язковою попередньою бесідою задля з’ясування істин­них мотивів участі в дослідженні певної людини, а також технічної готовності потенційного учасника до онлайн-формату проведення фокус-групи; зазначено, що, за потреби, здійснюється додаткова попередня підготовка учасників; 3) специфіка гайду для онлайн-фокус-групи, що вимагає ретельної деталізації всіх питань і вказівок з урахуванням виникнення різноманітних стандартних та нестандартних ситуацій, технічних проблем; 4) проблеми й способи підтри­мання групової динаміки, які тяжіють у бік максимального наближення до офлайн-формату, імітації його умов, урізно­манітнення форм запитань, застосування групових завдань; підкреслено, що окремої уваги потребує вирішення питання про жорсткість/м’якість вимог до організації й умов про­ведення онлайн-фокус-груп; 5) методики та прийоми, які довели свою ефективність для онлайн-формату фокус-груп: тестування сайтів, роликів, деяких продуктів і послуг, використання проєктивних методик тощо; 6) особливості роботи модератора, які вимагають додаткової підготовки, розв’язання проблеми вигорання тощо.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27777
Copyright owner: © Олійник, О., 2022
References (Ukraine): Abrams, K., & Gaiser, T. (2017). Online Focus Groups. The SAGE Handbook of Online Research Methods, 435–450. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957992.n25.
Borochoff, E. (2022). Differences between traditional and online focus groups. Retrieved May 30, 2022, from https://blog.remesh.ai/should-you-use-online-focus-groups.
Budanova, O. (2021). Online focus group interviews: new old methods of research. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28–29, 340–341. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.
Daniels, N. et.al. (2019). STEER: Factors to Consider When Designing Online Focus Groups Using Audiovisual Technology in Health Research. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–11. https://doi.org/10.1177/1609406919885786.
Farakhutdinov, Sh. (2020). Online focus groups: methodological features and heuristic possibilities. Sociology, 6, 16–22.
Girnyk, A., & Girnyk, D. (2009). method of online focus groups. Science Academic notes, 97, 24-27. Retrieved May 15, 2022 from http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/3958.
Krasnovsky, O., & Kharchenko, N. (2012). Cheesy and beautiful: online follow-up in Ukraine. Marketing in Ukraine, 3, 14–21.
Moore, T., McKee, K., & McLoughlin, P. (2015). Online focus groups and qualitative research in the social sciences: their merits and limitations in a study of housing and youth. People, Place and Policy, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.3351/ppp.0009.0001.0002.
Oliinyk, O. (2020). Possibility and exchange of the method of online focus groups. Problems in the development of sociological theory: Conceptual strategies for dealing with the social consequences of the COVID-19 pandemic. Materials of the XVII International Scientific and Practical Conference, Kyiv: Scientific Capital, 76–77. Retrieved May 05, 2022 from https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/2020-issuesinthedevelopment¬ofsociologicaltheory-proceedings.pdf.
Oliinyk, O. (2021). Features of organizing and conducting online focus groups. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28-29, 341–343. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.
Pavlova, T., Sikorskaya, M., & Shashkin, A. (2016). Traditional focus group and online discussion in forum format: comparison of methods. Retrieved May 15, 2022 from https://dereksiz.org/tradicionnaya-fokus-gruppa-i-onlajn-diskussiya-v-formate-forum.html.
Quarantine as a trigger for psychological and social problems. Focus group follow-up. Psychological service of the system of education in the Vinnitsa region. Retrieved May 15, 2022 from https://vinps.vn.ua/?p=1232.
Social media and search engines are the most popular news outlets in Ukraine (2021). Composition.ua. Retrieved May 26, 2022, from https://sostav.ua/publication/sotsmerezh-ta-poshukoviki-najpopulyarn-sh-dzherela-nformats-v-ukra-n-89917.html.
Tates, K., Zwaanswijk, M., Otten, R., et al. (2009). Online focus groups as a tool to collect data in hard-to-include populations: examples from paediatric oncology. BMC Med Res Methodology, 9. https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-15.
The Pros and Cons of Online Focus Groups (2020). Provoke Insights. Retrieved May 05, 2022 from https://provokeinsights.com/the-pros-and-cons-of-online-focus-groups/.
References (International): Abrams, K., & Gaiser, T. (2017). Online Focus Groups. The SAGE Handbook of Online Research Methods, 435–450. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957992.n25.
Borochoff, E. (2022). Differences between traditional and online focus groups. Retrieved May 30, 2022, from https://blog.remesh.ai/should-you-use-online-focus-groups.
Budanova, O. (2021). Online focus group interviews: new old methods of research. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28–29, 340–341. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.
Daniels, N. et.al. (2019). STEER: Factors to Consider When Designing Online Focus Groups Using Audiovisual Technology in Health Research. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–11. https://doi.org/10.1177/1609406919885786.
Farakhutdinov, Sh. (2020). Online focus groups: methodological features and heuristic possibilities. Sociology, 6, 16–22.
Girnyk, A., & Girnyk, D. (2009). method of online focus groups. Science Academic notes, 97, 24-27. Retrieved May 15, 2022 from http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/3958.
Krasnovsky, O., & Kharchenko, N. (2012). Cheesy and beautiful: online follow-up in Ukraine. Marketing in Ukraine, 3, 14–21.
Moore, T., McKee, K., & McLoughlin, P. (2015). Online focus groups and qualitative research in the social sciences: their merits and limitations in a study of housing and youth. People, Place and Policy, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.3351/ppp.0009.0001.0002.
Oliinyk, O. (2020). Possibility and exchange of the method of online focus groups. Problems in the development of sociological theory: Conceptual strategies for dealing with the social consequences of the COVID-19 pandemic. Materials of the XVII International Scientific and Practical Conference, Kyiv: Scientific Capital, 76–77. Retrieved May 05, 2022 from https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/2020-issuesinthedevelopment¬ofsociologicaltheory-proceedings.pdf.
Oliinyk, O. (2021). Features of organizing and conducting online focus groups. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28-29, 341–343. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.
Pavlova, T., Sikorskaya, M., & Shashkin, A. (2016). Traditional focus group and online discussion in forum format: comparison of methods. Retrieved May 15, 2022 from https://dereksiz.org/tradicionnaya-fokus-gruppa-i-onlajn-diskussiya-v-formate-forum.html.
Quarantine as a trigger for psychological and social problems. Focus group follow-up. Psychological service of the system of education in the Vinnitsa region. Retrieved May 15, 2022 from https://vinps.vn.ua/?p=1232.
Social media and search engines are the most popular news outlets in Ukraine (2021). Composition.ua. Retrieved May 26, 2022, from https://sostav.ua/publication/sotsmerezh-ta-poshukoviki-najpopulyarn-sh-dzherela-nformats-v-ukra-n-89917.html.
Tates, K., Zwaanswijk, M., Otten, R., et al. (2009). Online focus groups as a tool to collect data in hard-to-include populations: examples from paediatric oncology. BMC Med Res Methodology, 9. https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-15.
The Pros and Cons of Online Focus Groups (2020). Provoke Insights. Retrieved May 05, 2022 from https://provokeinsights.com/the-pros-and-cons-of-online-focus-groups/.
Content type: Article
Appears in Collections:Соціологічні студії, 2022, № 1 (20)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.pdf824,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.