Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27777
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОлійник, Оксана-
dc.contributor.authorOliinyk, Oksana-
dc.date.accessioned2025-05-21T18:37:15Z-
dc.date.available2025-05-21T18:37:15Z-
dc.date.issued2022-06-28-
dc.date.submitted2022-05-08-
dc.identifier.citationОлійник, О. (2022). Онлайн фокус-групи: особливості організації та проведення. Соціологічні студії, 1(20), 32–40. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-01-32-40uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27777-
dc.description.abstractThe article provides a detailed analysis of key points of organizing and conducting online focus groups, identifies opportunities and limitations of the method, ways to eliminate / mitigate possible problems that a researcher may encounter using this method. Developments of own and experience of colleagues who began to actively use online focus groups during the quarantine period are systematized by such defining characteristics as: 1) expediency of using this method. Depending on the research topic and specifics of the target audience, online groups work on a goal of this research, which target auditory are active internet users and/or closed groups, groups of experts, small and simultaneously wide-spread in space; 2) ways and features of recruiting participants. Recruiting is provided not only by online panels and by using “snow-ball” method, but through the search in network interest groups, but, with required preliminary interview to define real motivation to participate and technical readiness of potential participants for online form of group work. If necessary, additional preliminary training is provided; 3) the specifics of the guide for the online focus group, which needs to carefully detalize for all the questions, instructions, regarding possible standard or non-standard situations, technical issues, in particular, due to not stable internet connection for all the participants; 4) problems and ways to maintain group dynamics, which are heading in direction of maximal proximity to online format, imitation of its conditions, variety of question forms, using of group tasks. Deciding of hardness/softness of requirements for focus-group participants organizing conditions needs special attention. 5) methods and techniques that have proven their effectiveness for the online format of focus groups – testing if internet-sites, video clips, some products and services, projective methodology usage etc.; 6) features of the moderator’s work (preparation, burnout problems overcoming etc.).uk_UK
dc.description.abstractУ статті здійснено аналіз ключових аспектів організації та проведення онлайн-фокус-груп, визначено можливості й обмеження методу, шляхи усунення/пом’якшення можливих проблем, із якими може зіткнутися дослідник, використо­ву­ючи зазначений метод. Власний досвід та досвід колег, котрі стали активно використовувати онлайн-фокус-групи у період карантину, систематизовано за такими визначальними харак­теристиками, як: 1) доцільність використання цього методу (залежно від теми дослідження й специфіки цільової аудиторії); зазначено, що онлайн-фокус-групи «працюють» на користь таких досліджень, цільовою аудиторією яких є активні користувачі інтернету та/або закриті, важкодоступні групи, групи експертів, що є нечисленними й водночас розпо­рошеними територіально; 2) шляхи та особливості здійснення рекрутингу учасників; підкреслено, що рекрутинг здійсню­ється не лише через онлайн-панелі та методом снігової кулі, але й через пошук у групах за інтересами в соцмережах з обов’язковою попередньою бесідою задля з’ясування істин­них мотивів участі в дослідженні певної людини, а також технічної готовності потенційного учасника до онлайн-формату проведення фокус-групи; зазначено, що, за потреби, здійснюється додаткова попередня підготовка учасників; 3) специфіка гайду для онлайн-фокус-групи, що вимагає ретельної деталізації всіх питань і вказівок з урахуванням виникнення різноманітних стандартних та нестандартних ситуацій, технічних проблем; 4) проблеми й способи підтри­мання групової динаміки, які тяжіють у бік максимального наближення до офлайн-формату, імітації його умов, урізно­манітнення форм запитань, застосування групових завдань; підкреслено, що окремої уваги потребує вирішення питання про жорсткість/м’якість вимог до організації й умов про­ведення онлайн-фокус-груп; 5) методики та прийоми, які довели свою ефективність для онлайн-формату фокус-груп: тестування сайтів, роликів, деяких продуктів і послуг, використання проєктивних методик тощо; 6) особливості роботи модератора, які вимагають додаткової підготовки, розв’язання проблеми вигорання тощо.uk_UK
dc.format.extent32-40-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВолинський національний університет імені Лесі Українки (43025, м. Луцьк, просп. Волі, 13) Київський національний університет імені Тараса Шевченка (03680, м. Київ, просп. Акад. Глушкова, 4д)uk_UK
dc.subjectонлайн-фокус-групиuk_UK
dc.subjectрекрутинг учасників фокус-групuk_UK
dc.subjectгрупова динамікаuk_UK
dc.subjectгайд фокус-групового інтерв’юuk_UK
dc.subjectякісні методи соціологічних дослідженьuk_UK
dc.subjectonline focus groupsuk_UK
dc.subjectrecruitment of focus group participantsuk_UK
dc.subjectgroup dynamicsuk_UK
dc.subjectguide of focus group interviewuk_UK
dc.subjectmoderatoruk_UK
dc.subjectqualitative methods of sociological researchuk_UK
dc.titleОнлайн фокус-групи: особливості організації та проведенняuk_UK
dc.title.alternativeOnline Focus Groups: Specifics of Organization and Conduct Authors Oksana Oliinykuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.rights.holder© Олійник, О., 2022uk_UK
dc.identifier.doi10.29038/2306-3971-2022-01-32-40-
dc.contributor.affiliationКНУ ім. Тараса Шевченка, канд. соц. наук, доцент кафедри методології та методів соціологічних досліджень, o_oliinyk@ukr.netuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.coverage.placenameЛуцьк: Вежа-Друкuk_UK
dc.identifier.citationenОлійник, О. (2022). Онлайн фокус-групи: особливості організації та проведення. Соціологічні студії, 1(20), 32–40. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-01-32-40uk_UK
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0568-7940-
dc.relation.referencesenAbrams, K., & Gaiser, T. (2017). Online Focus Groups. The SAGE Handbook of Online Research Methods, 435–450. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957992.n25.uk_UK
dc.relation.referencesenBorochoff, E. (2022). Differences between traditional and online focus groups. Retrieved May 30, 2022, from https://blog.remesh.ai/should-you-use-online-focus-groups.uk_UK
dc.relation.referencesenBudanova, O. (2021). Online focus group interviews: new old methods of research. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28–29, 340–341. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.uk_UK
dc.relation.referencesenDaniels, N. et.al. (2019). STEER: Factors to Consider When Designing Online Focus Groups Using Audiovisual Technology in Health Research. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–11. https://doi.org/10.1177/1609406919885786.uk_UK
dc.relation.referencesenFarakhutdinov, Sh. (2020). Online focus groups: methodological features and heuristic possibilities. Sociology, 6, 16–22.uk_UK
dc.relation.referencesenGirnyk, A., & Girnyk, D. (2009). method of online focus groups. Science Academic notes, 97, 24-27. Retrieved May 15, 2022 from http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/3958.uk_UK
dc.relation.referencesenKrasnovsky, O., & Kharchenko, N. (2012). Cheesy and beautiful: online follow-up in Ukraine. Marketing in Ukraine, 3, 14–21.uk_UK
dc.relation.referencesenMoore, T., McKee, K., & McLoughlin, P. (2015). Online focus groups and qualitative research in the social sciences: their merits and limitations in a study of housing and youth. People, Place and Policy, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.3351/ppp.0009.0001.0002.uk_UK
dc.relation.referencesenOliinyk, O. (2020). Possibility and exchange of the method of online focus groups. Problems in the development of sociological theory: Conceptual strategies for dealing with the social consequences of the COVID-19 pandemic. Materials of the XVII International Scientific and Practical Conference, Kyiv: Scientific Capital, 76–77. Retrieved May 05, 2022 from https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/2020-issuesinthedevelopment¬ofsociologicaltheory-proceedings.pdf.uk_UK
dc.relation.referencesenOliinyk, O. (2021). Features of organizing and conducting online focus groups. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28-29, 341–343. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.uk_UK
dc.relation.referencesenPavlova, T., Sikorskaya, M., & Shashkin, A. (2016). Traditional focus group and online discussion in forum format: comparison of methods. Retrieved May 15, 2022 from https://dereksiz.org/tradicionnaya-fokus-gruppa-i-onlajn-diskussiya-v-formate-forum.html.uk_UK
dc.relation.referencesenQuarantine as a trigger for psychological and social problems. Focus group follow-up. Psychological service of the system of education in the Vinnitsa region. Retrieved May 15, 2022 from https://vinps.vn.ua/?p=1232.uk_UK
dc.relation.referencesenSocial media and search engines are the most popular news outlets in Ukraine (2021). Composition.ua. Retrieved May 26, 2022, from https://sostav.ua/publication/sotsmerezh-ta-poshukoviki-najpopulyarn-sh-dzherela-nformats-v-ukra-n-89917.html.uk_UK
dc.relation.referencesenTates, K., Zwaanswijk, M., Otten, R., et al. (2009). Online focus groups as a tool to collect data in hard-to-include populations: examples from paediatric oncology. BMC Med Res Methodology, 9. https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-15.uk_UK
dc.relation.referencesenThe Pros and Cons of Online Focus Groups (2020). Provoke Insights. Retrieved May 05, 2022 from https://provokeinsights.com/the-pros-and-cons-of-online-focus-groups/.uk_UK
dc.relation.referencesAbrams, K., & Gaiser, T. (2017). Online Focus Groups. The SAGE Handbook of Online Research Methods, 435–450. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957992.n25.uk_UK
dc.relation.referencesBorochoff, E. (2022). Differences between traditional and online focus groups. Retrieved May 30, 2022, from https://blog.remesh.ai/should-you-use-online-focus-groups.uk_UK
dc.relation.referencesBudanova, O. (2021). Online focus group interviews: new old methods of research. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28–29, 340–341. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.uk_UK
dc.relation.referencesDaniels, N. et.al. (2019). STEER: Factors to Consider When Designing Online Focus Groups Using Audiovisual Technology in Health Research. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–11. https://doi.org/10.1177/1609406919885786.uk_UK
dc.relation.referencesFarakhutdinov, Sh. (2020). Online focus groups: methodological features and heuristic possibilities. Sociology, 6, 16–22.uk_UK
dc.relation.referencesGirnyk, A., & Girnyk, D. (2009). method of online focus groups. Science Academic notes, 97, 24-27. Retrieved May 15, 2022 from http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/3958.uk_UK
dc.relation.referencesKrasnovsky, O., & Kharchenko, N. (2012). Cheesy and beautiful: online follow-up in Ukraine. Marketing in Ukraine, 3, 14–21.uk_UK
dc.relation.referencesMoore, T., McKee, K., & McLoughlin, P. (2015). Online focus groups and qualitative research in the social sciences: their merits and limitations in a study of housing and youth. People, Place and Policy, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.3351/ppp.0009.0001.0002.uk_UK
dc.relation.referencesOliinyk, O. (2020). Possibility and exchange of the method of online focus groups. Problems in the development of sociological theory: Conceptual strategies for dealing with the social consequences of the COVID-19 pandemic. Materials of the XVII International Scientific and Practical Conference, Kyiv: Scientific Capital, 76–77. Retrieved May 05, 2022 from https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/2020-issuesinthedevelopment¬ofsociologicaltheory-proceedings.pdf.uk_UK
dc.relation.referencesOliinyk, O. (2021). Features of organizing and conducting online focus groups. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28-29, 341–343. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.uk_UK
dc.relation.referencesPavlova, T., Sikorskaya, M., & Shashkin, A. (2016). Traditional focus group and online discussion in forum format: comparison of methods. Retrieved May 15, 2022 from https://dereksiz.org/tradicionnaya-fokus-gruppa-i-onlajn-diskussiya-v-formate-forum.html.uk_UK
dc.relation.referencesQuarantine as a trigger for psychological and social problems. Focus group follow-up. Psychological service of the system of education in the Vinnitsa region. Retrieved May 15, 2022 from https://vinps.vn.ua/?p=1232.uk_UK
dc.relation.referencesSocial media and search engines are the most popular news outlets in Ukraine (2021). Composition.ua. Retrieved May 26, 2022, from https://sostav.ua/publication/sotsmerezh-ta-poshukoviki-najpopulyarn-sh-dzherela-nformats-v-ukra-n-89917.html.uk_UK
dc.relation.referencesTates, K., Zwaanswijk, M., Otten, R., et al. (2009). Online focus groups as a tool to collect data in hard-to-include populations: examples from paediatric oncology. BMC Med Res Methodology, 9. https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-15.uk_UK
dc.relation.referencesThe Pros and Cons of Online Focus Groups (2020). Provoke Insights. Retrieved May 05, 2022 from https://provokeinsights.com/the-pros-and-cons-of-online-focus-groups/.uk_UK
dc.subject.udc316: 001.8+303: 005.31uk_UK
Розташовується у зібраннях:Соціологічні студії, 2022, № 1 (20)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
6.pdf824,5 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.