Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15414
Title: Відлуння Сезанна у прозі Д. Г. Лоуренса 1920-х років
Other Titles: The Echoing of Cezanne in D. H. Lawrence’s Prose of the 1920s
Authors: Акулова, Надія Юріївна
Akulova, Nadiia
Bibliographic description (Ukraine): Акулова Н. Відлуння Сезанна у прозі Д. Г. Лоуренса 1920-х років // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Філологічні науки. Літературознавство». – 2017. – № 11-12 (360-361). – С. 161-165 .
Issue Date: 2017
Date of entry: 21-Dec-2018
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: пейзаж
натюрморт
поетика візуальності
екфраза
оптичні кліше
інтуїтивна свідомість
страх «тіла»
landscape
still life
poetics of visuality
ekphrasis
optical clichés
intuitive consciousness
fear of “body”
Abstract: Статтю присвячено аналізу особливостей впливу живопису Сезанна на зрілу прозу Д. Г. Лоуренса. Із цією метою простежено зв’язок революційного новаторства французького митця з художньою концепцією британського письменника, яку відображено в його критичних есеях та прозі 1920-х років. З’ясовано, що форми присутності сезаннівської естетики в наративному просторі новел, повістей та романів Д. Г. Лоуренса вказаного періоду різноманітні: від прецедентних номінацій до непрямих екфраз і формальних принципів образотворення. Доведено, що їх функція здебільшого – генерування смислу в творах: з творчістю Сезанна письменника пов’язує ідея інтуїтивної свідомості, яка долає усталені ментально-візуальні кліше й дозволяє осягнути істинну реальність в усій її перманентній плинності та повноті. Крізь таку призматику розглянуто творче осмислення Д. Г. Лоуренсом проблем фотографічного бачення, тотальної візуалізації та страху «прокреативного» тіла.The article is devoted to the analysis of the specific features of the influence that Cezanne’s painting made on D. H. Lawrence’s mature prose. To that effect, the connection between the revolutionary innovation of the French artist and the artistic concept of the British writer, which is reflected in his critical essays and prose of the 1920s, is traced. It was found out that the forms of the presence of Cezanne’s aesthetics in the narrative space of D. H. Lawrence’s stories, novelettes and novels of the specified period are diverse: from precedent nominations to indirect ekphrases and formal principles of the visual image creating. It is proved that their function is, for the most part, to generate meaning in the creative works: the writer is linked to the work of Cezanne by the idea of the intuitive consciousness that overcomes the established mental-visual clichés and enables anyone to grasp the true reality in all its permanent fluidity and completeness. Through such a prism, D. H. Lawrence’s creative understanding of the problems of photographic vision, total visualization and the fear of the “procreative” body is considered.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15414
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2017, № 11-12 (360-361)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
29.pdf586,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.