Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13796
Title: Родина учасника бойових дій як об’єкт педагогічної взаємодії вихователя дошкільного навчального закладу
Other Titles: Combatant family as an object of pedagogical interaction of preschool teacher
Authors: Семенов, Олександр
Онищук, Вікторія
Semenov, A.
Onyshchuk, V.
Bibliographic description (Ukraine): Семенов, О. Родина учасника бойових дій як об’єкт педагогічної взаємодії вихователя дошкільного навчального закладу / О. Семенов, В. Онищук // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. Серія : Педагогічні науки / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки ; [редкол.: І. О. Смолюк та ін.]. - Луцьк, 2017. - № 1 (350) : Серія : Педагогічні науки. - С. 171-178
Issue Date: 2017
Date of entry: 16-Mar-2018
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: родина
учасник бойових дій
родина учасника бойових дій
дитина дошкільного віку
взаємодія з родинами
вихователь дошкільного навчального закладу
family
combatant
combatant family
child of preschool age
interaction with families
preschool teacher
Abstract: У статті розкрито сутність поняття «родина учасника бойових дій». Описано характерні особливості родин: жорсткі нормативні установки родинних стосунків; чітко окреслену гетерогенність складу за статтю, віком; закритий характер родини як суспільної групи; поліфункціональність членів родини; «історичність»; чітко окреслену емоційність сімейних стосунків. Визначено основні класифікаційні характеристики родин учасників бойових дій. Окреслено найбільш значущі проблеми таких родин, з якими вона стикається у процесі своєї життєдіяльності, серед яких: соціальні, побутові, матеріальні, психологічні та проблеми зі здоров’ям. Виокремлено найбільш проблемні родини у зазначеній групі. Охарактеризовано специфіку педагогічної взаємодії вихователя дошкільного навчального закладу з родинами учасників бойових дій. Науково обґрунтувано родину учасника бойових дій в якості об’єкта педагогічної взаємодії вихователя дошкільного навчального закладу. The essence of the concept of “combatant family” is revealed in the article. The following specific features of families are described: rigid regulatory setup of the family relationship; well-defined heterogeneous composition by sex and age; closed nature of the family as a social group; multifunctionality of family members; “historicity”; well-defined emotionality of family relationships. The basic characteristics of the classification of combatants’ families are determined: family, members (one member) of which are directly in combat zone; family, members (one member) of which returned from the combat zone; family of the deceased; family of missing in actions; family of combatant who is in the captivity. The most crucial problems of families, they face during the lifetime, are outlined: social, personal, material, psychological and health problems. The most problematic families in this group are defined: incomplete (broken), distant, authoritarian, patriarchal, conflict and crisis, dysfunctional and pseudefunctional, poor and low-income, one-child and two-children, emotionally unbalanced, disorganized. Important objective and specificity of pedagogical interaction between preschool teacher and combatants’ families are characterized. Combatant family as an object of pedagogical interaction of preschool teacher is scientifically grounded.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13796
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Педагогічні науки", 2017, № 1 (350)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Семенов, Онищук_145-151.pdf566,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.