Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13795
Title: Стандартизація спеціальної дошкільної освіти дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку
Other Titles: Standardization of special preschool education for children with disabilities of speech development
Authors: Рібцун, Юлія
Ribtsun, Yu.
Bibliographic description (Ukraine): Рібцун, Ю. Стандартизація спеціальної дошкільної освіти дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку / Ю. Рібцун // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. Серія : Педагогічні науки / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки ; [редкол.: І. О. Смолюк та ін.]. - Луцьк, 2017. - № 1 (350) : Серія : Педагогічні науки. - С. 164-171
Issue Date: 2017
Date of entry: 16-Mar-2018
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: спеціальна дошкільна освіта
стандартизація
мовленнєва компетенція
порушення мовленнєвого розвитку
комплексний підхід до подолання мовленнєвих вад
special preschool education
standardization
speech competence
speech development disorders
complex approach to overcoming speech disorders
Abstract: В статті висвітлено актуальне для сучасної логопедичної науки та практики питання стандартизації спеціальної дошкільної освіти дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку (ПМР). Особливий акцент зроблено на необхідності постійного психолого-педагогічного, логопедичного та психокорекційного супроводу дошкільників із ПМР з метою оволодіння ними елементарними знаннями про мову, реалізації у мовленнєвій практиці, значення досвіду у мовленнєвій творчості, що має регламентуватися відповідними документами певної структури. Запропонована автором орієнтир-модель стандартизації спеціальної дошкільної освіти дітей із ПМР: а) дозволяє визначити провідні шляхи формування як мовленнєвої (фонетична, лексична, граматична, діалогічна, монологічна), так і життєвої компетенцій, засвоєння соціально-адаптивних форм поведінки вихованців; б) спрямовує педагогів на задоволення як загальноосвітніх, так і специфічних освітніх потреб дошкільників; в) висвітлює основні складові системи корекційно-розвивальної (компенсаторної) та навчально-виховної, а також координаційно-педагогічної роботи, що в цілому намітить значущі маршрутні точки для успішного подолання мовленнєвих вад у дітей. The article reveals the issues of standardization of special pre-school education for children with speech development disorders (SDD) that are relevant for modern logopedic science and practice. It is emphasized that the State standard of preschool education in Ukraine is the Basic Component, designed to work with children who receive speech experience and are able to use it without specially organized conditions. Particular emphasis is placed on the need for constant psychological, pedagogical, speech therapy and psycho-correction support for preschool children with SDD, which is aimed at mastering elementary knowledge of the language, implementation in speech practice, application in speech creativity, which in turn should be regulated by the relevant documents of a certain structure: 1) purpose; 2) methodological basis; 3) the frame (with the selection of the main work units); 4) content (indicating leading directions); 5) forms, methods, technologies; 6) results. The author proposes an approximate model of standardization of special pre-school education for children with speech development disorders, which: a) allows us to outline the main ways of formation of both speech (phonetic, lexical, grammatical, dialogical, monologic) and life competencies, assimilation of socially adaptive forms of behavior of pupils; B) directs teachers to meet both the general educational and specific educational needs of preschool children; C) represents the main components of the system of correction-developing (compensatory) and educational and pedagogical work, which will help to identify important waypoints for quickly and successfully overcoming speech disorders in children.
Description: Рібцун Ю. Стандартизація спеціальної дошкільної освіти дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку / Ю. Рібцун. // Науковий вісник СНУ імені Лесі Українки. Серія : Педагогічні науки. – Луцьк, 2017. – № 1(350).
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13795
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Педагогічні науки", 2017, № 1 (350)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Рібцун_138-144.pdf543,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.