Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13761
Title: Взаємодія дошкільного навчального закладу і сім‘ї у вихованні особистості дитини дошкільного віку як психолого-педагогічна проблема
Other Titles: Interaction of preschool educational institution and family in the education of the personality of a child of preschool age as a psychological and pedagogical problem
Authors: Семенова, Наталія
Лаврів, Христина
Бондарук, Дарина
Semenova, N.
Lavriv, Kh.
Bondaruk, D.
Bibliographic description (Ukraine): Семенова Н., Лаврів Х., Бондарук Д. Взаємодія дошкільного навчального закладу і сім’ї у вихованні особистості дитини дошкільного віку як психолого-педагогічна проблема / Н. Семенова, Х. Лаврів, Д. Бондарук // Науковий вісник СНУ імені Лесі Українки. Серія : Педагогічні науки. – Луцьк, 2017. – № 2(351). – С. 19–29.
Issue Date: 2017
Date of entry: 15-Mar-2018
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: взаємодія
взаємодія дошкільного закладу і сім‟ї
педагогічна культура батьків
учасники взаємодії
сім‟я
дошкільний навчальний заклад
interaction
interaction of preschool institution and family
pedagogical culture of parents
participants of interaction
family
preschool educational institution
Abstract: У статті представлено основні теоретико-методичні засади взаємодії дошкільного закладу і сім‟ї у вихованні особистості дитини дошкільного віку. Зокрема зроблений ретроспективний аналіз поняття «взаємодія» та «взаємодія дошкільного закладу і сім‟ї», проаналізовано головні ознаки взаємодії. А саме: предметність (наявність спільної конкретної мети, що зумовлює спільність дій у ході її досягнення); ситуативність або регламентованість конкретними обставинами: тривалістю, інтенсивністю, нормами та правилами взаємодії; рефлективність (рефлексивна багатозначність) – можливість для взаємодії бути виявом як суб‟єктивних намірів, так і наслідком спільної участі в колективній діяльності; експлікованість – можливість спостереження, реєстрації конкретних дій індивідів, суб‟єктів взаємодії. Охарактеризовано педагогічну культуру батьків – як складне, інтегративне, динамічне особистісне утворення, яке визначає тип, стиль і способи поведінки батьків у виховній діяльності. Виділено структурні й функціональні зв‟язки та основні компоненти педагогічної культури батьків, зокрема: мотиваційний (спонукання до виховної діяльності); змістовий (знання, переконання, погляди); конструктивний (способи функціонування педагогічної культури). Зазначено, що формування педагогічної культури батьків є складовою взаємодії будь-якого суспільного інституту із сім‟єю. The article presents the main theoretical and methodological principles of interaction of preschool institutions and families in the education of the personality of a preschool age child. In particular, it was made a retrospective analysis of the concept of "interaction" and "interaction of preschool and family", it was analyzed the main signs of interaction. In particular: objectivity (existence of a common concrete goal, which determines the joint actions in the course of its achievement); situationality or regulation by specific circumstances: duration, intensity, norms and rules of interaction; reflectivity (reflexive polysemy) - the opportunity for interaction to be an expression of both subjective intentions and the result of joint participation in collective activity; explicitness - the ability to observe, register specific actions of individuals, actors of interaction. It was characterized the pedagogical culture of parents as a complex, integrative, dynamic personal formation that determines the type, style and ways of parents' behavior in educational activities. Structural and functional connections and the main components of pedagogical culture of parents are distinguished, in particular: motivational (motivation to educational activity); informative (knowledges, convictions, views); constructive (ways of functioning the pedagogical culture). It is noted that the formation of the pedagogical culture of parents is an integral part of the interaction of any social institute with the family.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13761
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Педагогічні науки", 2017, № 2 (351)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Семенова, Лаврів, Бондарук_19-29.pdf385,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.