Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13758
Title: Теоретичні основи статевого виховання дітей молодшого шкільного віку
Other Titles: The theoretical foundations of sex education of junior schoolchildren
Authors: Десятник, Катерина
Теслюк, Софія
Desyatnyk, K.
Tesliuk, S.
Bibliographic description (Ukraine): Десятник К., Теслюк С. Теоретичні основи статевого виховання дітей молодшого шкільного віку / К. Десятник, С. Теслюк // Науковий вісник СНУ імені Лесі Українки. Серія : Педагогічні науки. – Луцьк, 2017. – № 2(351). – С. 3–7.
Issue Date: 2017
Date of entry: 15-Mar-2018
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: статеве виховання
діти молодшого шкільного віку
принципи статевого виховання
завдання статевого виховання
взаємодія сім'ї і школи
sex education
junior schoolchildren
principles of sex education
tasks of sex education
amily and school cooperation
Abstract: У статті здійснено теоретичний аналіз наукових підходів щодо визначення поняття «статеве виховання» з позицій педагогіки й психології. Виявлено, що статеве виховання є складовою частиною загального виховного процесу школи та сім'ї, спрямованою на формування свідомості дитини у відповідності з її належністю до певної статі, цілісної особистості хлопчика та дівчинки, оволодіння молодим поколінням моральною культурою у сфері взаємин статей, підготовку до сімейного життя, відповідального батьківства. Визначено основні принципи (врахування вікових та індивідуальних особливостей статі, зрозумілість, диференційований підхід, поетапність і послідовність, правдивість, єдність моральних знань і реальної поведінки) та завдання статевого виховання (формування відповідних (чоловічих чи жіночих) рис поведінки, культивування дружби і любові у взаєминах хлопців та дівчат, прищеплення навичок особистої гігієни, формування здорового способу життя тощо). Проаналізовано вікові особливості статевого виховання дітей молодшого шкільного віку. Наголошується на необхідності співробітництва школи і сім‟ї, підвищення рівня педагогічної культури батьків з проблеми статевого виховання дітей молодшого шкільного віку, залученню їх до виховного процесу. The article deals with the theoretical analysis of scientific approaches to the definition of the concept "sex education" from the perspective of pedagogy and psychology. It was revealed that sex education is an integral part of the general educational process of school and family aimed at the formation of the child's consciousness in accordance with his belonging to a certain gender, the integral personality of the boy and girl, the mastery of young generation by the moral culture in the sphere of relationships between the genders, preparation for family life, responsible paternity. There were determined the main principles (taking into account the age and individual characteristics of a gender, understandability, differentiated approach, stepping and consistency, truthfulness, unity of moral knowledge and real behavior) and the tasks of sex education (formation of the corresponding (male or female) features of behavior, cultivation of friendship and love in relationships of boys and girls), inculcation of personal hygiene skills, formation of a healthy lifestyle, etc.). Age features of sex education of junior schoolchildren are analyzed. It is emphasized on the necessity of cooperation between the school and the family, raising the level of pedagogical culture of parents on the problem of sex education of junior schoolchildren and their involvement into the educational process are underlined.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13758
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Педагогічні науки", 2017, № 2 (351)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Десятник, Теслюк_3-7.pdf247,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.