Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13290
Title: Особливості розвитку толерантної особистості у період становлення інклюзивної освіти
Other Titles: Features of development the tolerant personality during the implementation of inclusive education
Authors: Кузава, Ірина
Кайдалова, Галина
Kuzava, Iryna
Kaidalova, Halyna
Bibliographic description (Ukraine): Кузава І., Кайдалова Г. Особливості розвитку толерантної особистості у період становлення інклюзивної освіти / І. Кузава, Г. Кайдалова // Педагогічний часопис Волині : науковий журнал. – Луцьк : СНУ імені Лесі Українки, 2017. – №2(5). – С. 130-136.
Issue Date: 2017
Date of entry: 10-Oct-2017
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: толерантність
інклюзивна освіта
особистість
сучасне суспільство
виховання толерантності
tolerance
inclusive education
individuality
modern society
upbringing of tolerance
Abstract: У статті розглядається проблема розвитку толерантної особистості у сучасному суспільстві, визначається її цінність під час запровадження інклюзивної освіти. Наведено різні підходи до розуміння поняття толерантності: філософський, психологічний, медико-біологічний, політологічний, соціологічний та педагогічний. Окрема увага звертається на особистості, котрі демонструють удавану або уявну толерантність, що досить часто зустрічається у сучасному суспільстві. Відмічено, що у сучасних умовах саме інклюзивна освіта є одним із ефективних засобів попередження нетерпимості та допомагає коригувати психофізичний розвиток. Зазначено, що для зміни суспільного ставлення до осіб із психофізичними порушеннями потрібно формувати правильну суспільну позицію вже у ранньому віці через відкритість діалогу щодо поширення цінностей толерантності та проявів байдужості у суспільстві. Узагальнено, що виховання толерантності у школярів є важливим завданням загальноосвітнього навчального закладу, основна мета якого – сформувати моральне обличчя кожного учня. Наголошується на цінності проведення загальношкільних свят в честь толерантності із залученням родини. The article examines the problem of development the tolerant personality in modern society, determined its value during the implementation of inclusive education. There were characterized different approaches to understanding the concept of tolerance: philosophical, psychological, medical and biological, political, sociological and pedagogical. Special attention is paid to the moment that those personalities who demonstrate apparent or seeming tolerance is quite common in today's society. It is noted that inclusive education is one of the most effective means of preventing the intolerance which helps correct psychophysical development in the present conditions. All people should form the correct social position at an early age through open dialogue on spreading the values of tolerance and avert indifference manifestations in society. It can change social attitudes towards people with mental and physical disorders. Generally, upbringing of tolerance in schoolchildren is one of the most important tasks of an educational institution, whose main purpose – to form the moral character of each pupil. Emphasized that it is very interesting and important to hold school holidays like “International Day for Tolerance” involving family.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/13290
Content type: Article
Appears in Collections:Педагогічний часопис Волині, 2017, № 2(5)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кузава, Кайдалова-130-136.pdf427,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.