Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11388
Title: Романістика В. Даниленка в контексті художніх шукань великої прози початку ХХІ ст.
Other Titles: Romance of V. Danilenko in the Context of the Artistic Pursuit of Large Prose at the Beginning of the XXI Century
Authors: Яблонська, Наталія Мирославівна
Yablonska, Natalia
Bibliographic description (Ukraine): Яблонська Н. Романістика В. Даниленка в контексті художніх шукань великої прози початку ХХІ ст. // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія "Філологічні науки. Літературознавство". – 2016. – № 1 (326). – С. 232-237.
Issue Date: 2016
Date of entry: 31-Dec-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: магічний реалізм
містифікація
постмодернізм
роман
сатира
жанр
genre
magic realism
mystification
postmodernism
novel
satire
Abstract: У статті досліджено жанрові особливості романістики В. Даниленка в сучасному українському прозовому дискурсі, висвітлено форми авторської свідомості в його романах «Любов у стилі бароко», «Капелюх Сікорського», «Газелі бідного Ремзі» та ін., окреслено основні генологічні, стильові, наративні й образотвірні стратегії письменника. In the article the genre peculiarities of Danilenko’s romance are investigated in a modern Ukrainian prose discourse, the author’s consciousness forms are discussed in his novels «Love in the Baroque Style», «Sikorsky’s Hat», «Gazelles of Poor Ramsey» and others, the basic genealogic, stylistic, narrative and pictorial writer’s strategies are outlined. In particular, V. Danylenko cleverly simulates the genre of «polyphonic» novel mixing a detective, a historical novel, a gothic novel, the quest etc., creating ekfrasys novel («Love in the Baroque Style»), the original version of biographical novel («Sikorsky’s Hat»), grotesque satirical novel-mystification («Gazelles of Poor Ramsey»). He experimentally combines Baroque, Gothic, modernism, postmodernism poetics, structures the plot twists «on Baroque counterpoint principle», introduces a mystical or initiate discourse, which indicates myth-ritual scenario, provides art details with psychological loading.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11388
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2016, № 1 (326)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
45.pdf258,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.