Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11379
Title: Вплив живопису слобожанських художників на пейзажну лірику Анатолія Перерви
Other Titles: The Influence of Artists Slobozhansky Painting on the Anatoly Pererva’s Pastoral Poetry
Authors: Писаревська, Oксана Вікторівна
Pisarevskaya, Oksana
Bibliographic description (Ukraine): Писаревська O.Вплив живопису слобожанських художників на пейзажну лірику Анатолія Перерви // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія "Філологічні науки. Літературознавство". – 2016. – № 1 (326). – С. 178-184.
Issue Date: 2016
Date of entry: 30-Dec-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: живопис
ідейно-естетичний задум
ізоморфізм
пейзажна лірика
пейзажний живопис
painting
ideological and aesthetic purpose
isomorphism
landscape poetry
landscape painting
Abstract: У статті досліджено вплив художників-пейзажистів на творчість відомого українського поета Анатолія Перерви. Праця допомагає краще зрозуміти творчу лабораторію письменника, визначити, що є джерелом творчого натхнення для митця, глибше проникнути в ідейно-естетичний зміст його творів. The article investigates the influence of landscape painters on the work of the famous Ukrainian poet Anatoly Pererva. The study helps to better understand the «creative laboratory» of the poet, to determine what is the source of inspiration for the artist, penetrate deeper into the ideological and aesthetic content of his works. As a result of the study there were considered the basic stages of development of pastoral poetry A. Pererva; there was determined the circle of artists (S. Vasilkovsky, N. Verbuk, Dziubenko V., Bondar), paintings that served as a source for artistic expression A. Pererva; there was shown the presence of isomorphism in the ways of expressing the ideological and aesthetic content between painting S. Vasilkovsky and landscape poetry A. Pererva; isomorphic relationship is reflected in the nature of the objective world, the use of color, description of heaven, humanization of the landscape; there was considered the influence of paintings by other artists in the landscape poetry A. Pererva.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11379
Content type: Article
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2016, № 1 (326)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36.pdf275,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.