Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9809
Title: Специфіка викладання теорії ймовірностей для студентів напряму «Соціологія»
Other Titles: The Specificity of Teaching of the Theory of Probability Students of Direction «Sociology»
Authors: Хомяк, Марія Ярославівна
Хомяк, Мария Ярославовна
Khomiak, Mariia Ia.
Bibliographic description (Ukraine): Хомяк М. Я. Специфіка викладання теорії ймовірностей для студентів напряму «Соціологія» / М. Я. Хомяк // Соціологічні студії. – Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2013. - № 1 (2). - С. 83-86.
Issue Date: 2013
Date of entry: 22-Jun-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: теорія ймовірностей
труднощі викладання
студент напряму «Соціологія»
probability theory
difficulties of teaching
a student of direction «sociology»
Abstract: У статті зроблено спробу виявити основні труднощі викладання студентам напряму «Соціологія» курсу теорії ймовірностей та запропоновано шляхи їх подолання. Для того, щоб «донести» до студента основи теорії ймовірностей, виклад слід провадити не в класичній формі цієї науки, а мовою, доступною для соціологів; організувати курс таким чином, щоб основні положення теорії ймовірностей виростали з потреб соціології. An attempt to identify the main difficulties of teaching probability theory the students of direction «sociology» is done. They are: 1) in our schools students are not familiar with the concept of sampling and sample data (as opposite to the schools of Europe, the USA, etc.) while the introduction of the elements of theory of probability into the curricula is not effective; 2) a first-year student has not enough knowledge in sociology (including data processing); 3) most Ukrainian probability literature is intended for students of mathematical or economic occupations; 4) most probability provisions don’t have a direct application (if not to take into consideration mathematical statistics). Ways of overcoming them are suggested. So, a process of teaching should be provided in the language that is clear for a sociologist. Moreover, the main provisions of the probability theory should grow out of the needs of sociology.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9809
Content type: Article
Appears in Collections:Соціологічні студії, 2013, № 1 (2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
socst_2013_1_18.pdf212,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.