Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9639
Title: Застосування критерію Пірсона до визначення структури тестових завдань
Other Titles: The Application of Pearson’s Criterion for Determination of Structure of Tests
Authors: Сальнікова, Світлана Анатоліївна
Salnikova, Svitlana A.
Bibliographic description (Ukraine): Сальнікова С. А. Застосування критерію Пірсона до визначення структури тестових завдань / С. А. Сальнікова // Соціологічні студії. – Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. - № 1. - С. 78-83.
Issue Date: 2015
Date of entry: 16-Jun-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: критерій Пірсона
Хі-квадрат
валідність
статистична незалежність
тестові завдання
Pearson criterion
chi-square
the validity
statistical independency
tests
Abstract: У статті продемонстровано застосування критерію Пірсона, а саме процедури побудови двовимірної таблиці для двох ознак із відсутністю статистичного зв’язку між ними, до розв’язання актуального прикладного завдання, зокрема визначення кількісних параметрів структури тестових завдань як першого кроку в забезпеченні їх валідності. У встановленні структури тестових завдань послуговуємося державними стандартами вищої освіти України та орієнтуємося на створення бази завдань для комп’ютерного тестування. Процедури обчислення кількісних параметрів структури тестових завдань представлені в табличному форматі й можуть використовуватися розробником тестів як зразок.
The emergence of international projects and the availability of powerful statistical packages for data analysis contributed to displacement of attention of scientists from development and expanding the scope of application of mathematical methods to their applicability in comparative projects and ways of realization in computer programs. The author shows the application of Pearson criterion, exactly - the procedure of construction of the two dimensional table for two indicators with the lack of statistical relationship between them, for determination of quantitative parameters of structure of tests as the first step in ensuring their validity. The structure of the tests is determined according to state standards of higher education in Ukraine and is focused on the computer test. Procedures for calculating the quantitative parameters of structure of tests are presented in table format and can be used by developer of tests as a sample. There is some limitation of the proposed procedure; this is the calculation of quantitative parameters for over 100 tests for one an academic subject or its parts.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9639
Content type: Article
Appears in Collections:Соціологічні студії, 2015, № 1 (6)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
33_socst_2015.pdf220,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.