Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/8386
Title: Комерціалізація української вищої освіти – приватно-правові аспекти
Other Titles: Commercialization of Ukrainian higher education: private and legal aspects
Authors: Резніченко, Л.
Кириченко, Т.
Reznichenko, L.
Kyrychenko, T.
Bibliographic description (Ukraine): Резніченко Л., Кириченко Т. Комерціалізація української вищої освіти – приватно-правові аспекти /Л. Резніченко, Т. Кириченко// Історико-правовий часопис: науковий журнал / упоряд. О. Крикунов. – Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. − № 2 (6). – С. 184-189
Issue Date: 2015
Date of entry: 22-Feb-2016
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: освітні послуги
приватні вищі навчальні заклади
ринок освітніх послуг
вища освіта
якість освіти
educational services
private higher education institutions
market of educational services
higher education
quality of education
Abstract: У статті приділено увагу з’ясуванню сутності платних освітніх послуг як інституту цивільного права в контексті захисту прав осіб, що отримують такі послуги. Ринкові зміни в пострадянських країнах призвели до формування і розвитку ринку освітніх послуг, що в свою чергу породило велику кількість проблем. Присутність на освітньому ринку ВНЗ різних форм власності слід вважати позитивним, бо по-перше це створює конкурентне середовище, а відтак можна сподіватися на покращення якості послуг, по-друге існує можливість обирати виш. Поширення приватно-правової складової на вишівську систему потребує перегляду правового статусу навчального закладу не лише в системі освіти, а й в цивільному обігу. The article contributes to understanding of the nature of paid educational services as an institution of civil law in the context of protecting the rights of individuals, receiving such services. In the terms of current market economy competitiveness of a state depends not so much on the natural resources supply, but on the intellectual potential of the country. The slogan of the Soviet times - the human resourcesdecide everything - is now more than ever relevant. Market changes in the post-Soviet countries led to the formation and development of the education market, which, in its turn, gave rise to many problems: deteriorating quality of education, reducing competitiveness, imbalance between the labor market and the number of university graduates, lack of government attention to the problems of this market. The presence at the educational market of institutions of different ownership forms is to be considered positive. First, it creates a competitive environment and therefore can be expected to improve the quality of services, and secondly it makes it possible to choose the type of higher educational establishments. The spread of private legal component to higher education system needs revision of the legal status of the institutions not only in educational but also in civil context. The author concludes that the following issues need optimization: civil status of higher education institution; development of contractual basis of universities and appropriate forms of control; definition and regimentation of paid educational activities; ways to implement property rights, and others. This will optimize the relationship between the public, corporate and personal interests of the participants of the process.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/8386
Content type: Article
Appears in Collections:Історико-правовий часопис, 2015, № 2(6)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
резніченко.pdf154,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.