Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/627
Title: Феноменологія депривації: системний теоретико-емпіричний дискурс
Other Titles: Phenomenon of deprivation: system тheoretical-empiric discourse
Authors: Гошовський, Ярослав Олександрович
Goshovs'kyj, Ya. A.
Bibliographic description (Ukraine): Гошовський Я. О. Феноменологія депривації: системний теоретико-емпіричний дискурс / Я. О. Гошовський // Психологія і суспільство : укр. теорет.-метод. соціогуманіт. часоп. / Тернопіл. держ. екон. ун-т, Ін-т експерим. систем освіти. – Тернопіль, 2011. - № 1. - С. 85-95.
Issue Date: 2011
Date of entry: 14-May-2013
Publisher: Тернопільський національний економічний університет
Keywords: депривація
ресоціалізація
реабілітація
медіально-рефлексійний тренінг
deprivation
resocialisation
school-boarding-school
domestic deprivation
communicative deprivation
rehabilitation
medial-reflection training
Abstract: У статті розкрито семантику поняття „депривація”, його причинно-наслідкову і структурно-функціональну суть та різновидову диференціацію (сенсорна, сімейна, економічна, екстремальна та ін.), встановлено негативний вплив депривованого хронотопу на соціо-психореабілітацію знедоленої дитини, з’ясовано роль соціально-перцептивних чинників у процесі спілкування вихованців навчально-виховних установ інтернатного типу, здійснено емпіричне вивчення депривованих підлітків. Проведено крос-культурне дослідження дослідження за порівняльною віссю Україна-Польща-Німеччина, запропоновано медіально-рефлексійний тренінг як засіб успішної ресоціалізації депривованих дітей. Semantics of concept of „deprivation” is exposed in the article, him reason and result and structurally functional essence and differentiation (sensory, domestic, economic, extreme but other), the negative influencing of deprived is set spatio-temporal on rehabilitation of the deprived of one's the share child, a role is found out socially social-perseptional factors in the process of intercourse of pupils educational-educate establishments of boarding-school of type, the empiric study of deprived teenagers is carried out. Cross-сultural psychological research is conducted after a comparative ax Ukraine-Poland-Germany, the medial-reflection training as mean of successful resocialisation of deprived children is offered.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/627
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FPsy)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Psychol_susp_11_1pdf.pdf288,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.