Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29508
Title: Загальний недорозвиток мовлення в структурі дизонтогенезу дітей з порушеннями інтелектуального розвитку
Authors: Луканьова, Людмила Олексіївна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки, старший викладач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти
Bibliographic description (Ukraine): Луканьова Л.О. (2025). Загальний недорозвиток мовлення в структурі дизонтогенезу дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Інноваційна педагогіка. 2025. Вип. 81. Том 2. С. 45–50 DOI https://doi.org/10.32782/2663-6085/2025/81.2.9
Journal/Collection: Інноваційна педагогіка
Issue: 81
Volume: 2
Issue Date: Mar-2025
Date of entry: 27-Nov-2025
Publisher: ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій»
Country (code): UA
Place of the edition/event: Херсон
DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2025/81.2.9
UDC: 376.37-056.2/.3
Keywords: Порушення інтелектуального розвитку
порушення мовлення
соціальна взаємодія
Індивідуальний підхід
Page range: 45-50
Abstract: У поданих матеріалах узагальнено та теоретично обгрунтовано сучасні наукові та практичні аспекти проблеми загального недорозвитку мовлення (ЗНМ) І-ІІ рівня у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку та надання комплексної корекційної допомоги дітям, окресленої категорії. Автором проведено глибокий теоретичний аналіз наукових досліджень з тематики вивчення; визначено сутність поняття «загальний недорозвиток мовлення»; описано основні причини виникнення ЗНМ І-ІІ рівня у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; окреслено поняття первинного та вторинного порушення мовлення в структурі дизонтогенезу дітей. У дослідженні обґрунтовано важливість ранньої діагностики загального недорозвитку мовлення та визначення чинників, які ускладнюють проведення корекційно-розвивальної роботи (супутні психосоматичні захворювання, коморбідні розлади та наслідки тривалого перебування в умовах когнітивної, соціальної й емоційної депривації). Виявлено, що для успішного формування мовленнєвих навичок у дітей із порушеннями інтелектуального розвитку важливо розвивати взаємопов’язані компоненти, які стимулюють пізнавальну активність: когнітивні здібності, соціально-адаптаційні навички, а також комунікацію з однолітками та дорослими. Наукова новизна дослідження полягає в констатації необхідності застосування у корекційно-реабілітаційному процесі єдиного клініко-психолого-педагогічного підходу, який ґрунтується на міждисциплінарній взаємодії та максимальній індивідуалізації навчального процесу. Наголошено на потребі адаптації змісту освітніх програм і методів навчання відповідно до можливостей і потреб дітей з ПІР (порушеннями інтелектуального розвитку); доцільності застосування традиційних та інноваційних заходів для підтримки практичного опанування мовленнєвих навичок. Важливим у контексті допомоги дітям з ЗНМ є застосування засобів стимуляції активної мовленнєвої діяльності, створення спеціального освітнього середовища, яке буде цікавим та розвиваючим, для дитини.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29508
References (Ukraine): 1. Белова О. Особливості розвитку особистості молодших школярів з порушеним мовленнєвим розвитком Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2011. № 2. С. 6–15.
2. Гаяш О.В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку. Наук.-метод. посібник для вчителів інклюзивного навчання. 2016. 120 с.
3. Геращенко С., Матющенко І. Особливості розвитку зв’язного мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Науковий часопис. 2023. № 44. С. 24–28
4. Тищенко В. В. Загальний недорозвиток мовлення: перспективи подальших досліджень. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна. 2013. Вип. 23. Т. 2. С. 396–405.
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
81-2_2025.pdf190,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.