Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29221| Title: | Використання штучного інтелекту при навчанні математики молодших школярів |
| Authors: | Остапйовська, Ірина Ігорівна Колядич, Марія Миколаївна Ничипорук, Ірина Олександрівна |
| Affiliation: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
| Bibliographic description (Ukraine): | Остапйовська І. І., Колядич М. М., Ничипорук І. О. Використання штучного інтелекту при навчанні математики молодших школярів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Ужгород, 2025. Вип. 16. С. 135–141. DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2025.16.135-141 |
| Journal/Collection: | Наукові записки Серія: Педагогічні науки |
| Issue: | 16 |
| Issue Date: | Nov-2025 |
| Submitted date: | 19-Jan-2025 |
| Date of entry: | 19-Nov-2025 |
| Publisher: | Закарпатський угорський університет ім. Ференца Ракоці ІІ |
| Country (code): | UA |
| Place of the edition/event: | Ужгород |
| DOI: | https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2025.16.135-141 |
| UDC: | 372.4/.8:( 37.016:51)+004.8 |
| Keywords: | навчання математики молодших школярів інформаційно-комунікаційні технології цифрові технології штучний інтелект медіаграмотність культура інформаційної діяльності КІД використання штучного інтелекту в початковій освіті використання інформаційно-комунікаційних технологій в початковій освіті teaching mathematics to younger schoolchildren information and communication technologies digital technologies artificial intelligence media literacy culture of information activity KIA use of artificial intelligence in primary education use of information and communication technologies in primary education |
| Page range: | 135–141 |
| Abstract: | У статті виокремлено найбільш перспективні напрями використання штучного інтелекту в початковій школі та конкретизовано їх зміст, а саме: 1) індивідуалізоване (особистісно орієнтоване) навчання; 2) автоматизація процесів та адміністративне управління; 3) дистанційне навчання (у тому числі – віртуальні класи); 4) охорона та збереження ментального здоров’я і психосоціальна підтримка; 5) формування і розвиток «навичок майбутнього». При дослідженні індивідуалізованого (особистісно орієнтованого) навчання у контексті початкового курсу математики дефініційовано адаптивні освітні платформи, як багатофункціональний, динамічний, рефлексивний освітній інструмент, котрий дозволяє аналізувати індивідуальні особистісні характеристики здобувача освіти та на результаті їх аналізу та співставлення із планованими освітніми цілями, розробляти максимально ефективну дидактико-методичну систему для їх досягнення, а також вносити у неї корективи у випадку виявлення змін у структурі особистості здобувача освіти або у змісті дидактичних завдань, а також проаналізовано можливості окремих із них; актуалізовано специфіку персоналізованих навчальних планів, використання віртуальних наставників та асистентів, особливості відстеження прогресу та проведення автоматизованого оцінювання засобами ШІ, а також – гейміфікацію навчання математики молодших школярів. Конкретизовано зміст і засоби автоматизації процесів та адміністративного управління. Запропоновано класифікацію засобів ШІ при дистанційному навчанні (у тому числі – віртуальних класів) на: середовища навчання, засоби генерування контенту, середовища навчання із генерованим штучним інтелектом освітнім контентом. У цьому випадку передбачено використання згенерованого ШІ контенту в створених ним же освітніх середовищах. Актуалізовано можливості ШІ у напрямку охорони та збереження ментального здоров’я і психосоціальної підтримки і формування та розвитку «навичок майбутнього». Також обґрунтовано перспективність вивчення культури інформаційної діяльності (КІД) особистості та її медіаграмотності (як компонента КІД). The most promising areas of use of artificial intelligence in primary school were identified as: 1) individualized (personally oriented) learning; 2) automation of processes and administrative management; 3) distance learning (including virtual classrooms); 4) protection and preservation of mental health and psychosocial support; 5) formation and development of «skills of the future»; their content was specified in the article. When individualized (personally oriented) learning in the context of the initial mathematics course has been studying, adaptive educational platforms were defined as a multifunctional, dynamic, reflective educational tool that allows analyzing the individual personal characteristics of the student and, as a result of their analysis and comparison with the planned educational goals, developing the most effective didactic and methodological system for their achievement, as well as making adjustments to it in the event of changes in the structure of the student's personality or in the content of didactic tasks, and the capabilities of some of adaptive educational platforms were analyzed; the specifics of personalized curricula, the use of virtual tutors and assistants, the features of tracking progress and conducting automated assessments using AI, as well as the gamification of teaching mathematics to younger students, were updated. The content and means of process automation and administrative management were specified. A classification of AI tools in distance learning (including virtual classrooms) was proposed: learning environments, content generation tools, learning environments with educational content generated by artificial intelligence. In this case, the use of AI-generated content in educational environments created by it is envisaged. The capabilities of AI in the direction of protecting and preserving mental health and psychosocial support and the formation and development of «skills of the future» were updated. The prospects of studying the culture of information activity (CIA) of an individual and their media literacy (as a component of CIA) were substantiated too. |
| URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29221 |
| References (Ukraine): | 1. Вдовичин Т., Сікора О., Кобильник Т., Винницька Н. Формування адаптивного цифрового середовища в закладах загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2024. Т. 103. №5. С. 55–77. Doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v103i5.5656 2. Гриценчук О. Використання штучного інтелекту в освіті: тенденції та перспективи в Україні та за кордоном. Журнал кафедри ЮНЕСКО «Професійна освіта впродовж життя у XXI столітті». 2024. Т. 2. № 10. С. 152–161. Doi: https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0012 3. Лілік О., Бивалькевич Л. Використання цифрових освітніх платформ у професійній підготовці майбутніх учителів. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» ім. Т. Г. Шевченка. 2025. Т. 189. № 33. С. 121–126. https://doi.org/10.58407/visnik.253319 4. Мар’єнко М. В. Добір сервісів штучного інтелекту для використання у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. (214), 256-261. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-256-261 5. Остапйовська І. Можливості використання ChatGPT для навчання майбутніх учителів початкових класів в процесі формування культури їх інформаційної діяльності. Світоглядна освіта молоді в умовах сучасних викликів : Матеріали міжнародної конференції – п’ятих академічних читань імені професора Романа Арцишевського (20–22 червня 2025 р., м. Луцьк) / упор.: А. М. Семенов, А. І. Яручик. С. 86–90. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28112 6. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні» від 2 грудня 2020 р. № 1556-р. Верховна рада України. Законодавство України : веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text 7. Топузов О., Алєксєєва С. Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 5–11. Doi: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11 |
| References (International): | 1. Vdovychyn, T., Sikora, O., Kobylnyk, T., Vynnytska, N. (2024). Formuvannia adaptyvnoho tsyfrovoho seredovyshcha v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Formation of an adaptive digital environment in general secondary education institutions]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 103(№5), 55–77. https://doi.org/10.33407/itlt.v103i5.5656 [in Ukrainian] 2. Hrytsenchuk, O. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osviti: tendentsii ta perspektyvy v Ukraini ta za kordonom [The use of artificial intelligence in education: trends and prospects in Ukraine and abroad]. Zhurnal kafedry YuNESKO «Profesiina osvita vprodovzh zhyttia u XXI stolitti». 2(10), 152–161. https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0012 [in Ukrainian] 3. Lilik, O., Byvalkevych, L. (2025). Vykorystannia tsyfrovykh osvitnikh platform u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Use of digital educational platforms in professional training of future teachers]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» im. T. H. Shevchenka. 189(33), 121–126. https://doi.org/10.58407/visnik.253319 [in Ukrainian] 4. Marienko, M. (2024). Dobir servisiv shtuchnoho intelektu dlia vykorystannia u navchanni pryrodnycho-matematychnykh predmetiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Selection of artificial intelligence services for use in teaching science and mathematics subjects in general secondary education institutions]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. 214, 256–261. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-256-261 [in Ukrainian] 5. Ostapiovska, I. (2025). Mozhlyvosti vykorystannia ChatGPT dlia navchannia maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv v protsesi formuvannia kultury yikh informatsiinoi diialnosti [Possibilities of using ChatGPT for training future primary school teachers in the process of forming a culture of their information activities]. V Mizhnarodna konferentsiia – akademichni chytannia imeni profesora Romana Artsyshevskoho «Svitohliadna osvita molodi v umovakh suchasnykh vyklykiv». (pp. 86–90). Retrieved from https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28112 [in Ukrainian] 6. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini» vid 2 hrudnia 2020 r. № 1556-r. [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine «On Approval of the Concept for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine» dated December 2, 2020 № 1556-r.]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian] 7. Topuzov, O., Alekseeva, S. (2024). Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu [Possibilities of using artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under martial law]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. (1), 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11 [in Ukrainian] |
| Content type: | Article |
| Appears in Collections: | Наукові роботи (FP) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 2025-Ostapiovska-Kolyadych-Nychyporuk_IL.pdf | 1,4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.