Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29099
Title: Розвиток комунікативної компетентності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в контексті розбудови інклюзивної освіти в Україні
Authors: Луканьова, Людмила Олексіївна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки, просп. Волі, 13, м. Луцьк, Волинська область, Україна, старший викладач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти
Bibliographic description (Ukraine): Луканьова, Л. Розвиток комунікативної компетентності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в контексті розбудови інклюзивної освіти в Україні. Innovations in education and science in the context of Europeanintegration. Riga, Volume 2. 2025. С. 265 – 276. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-557-0-37
Issue Date: May-2025
Date of entry: 14-Nov-2025
Publisher: Baltija Publishing
Place of the edition/event: Рига
DOI: DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-557-0-37
Keywords: Корекція та компенсація інтелектуальних та мовленнєвих порушень
інклюзивне навчання
порушення психофізичного розвитку
розвиток комунікативних та мовленнєвих навичок
Abstract: Поданий у публікації матеріал окреслює та дає обґрунтування актуальних інноваційних та практико-орієнтованих аспектів розвитку навичок соціальної комунікації (вербальної та невербальної), а також застосування альтернативної та додаткової комунікації у корекційно-розвитковій роботі з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку. Представлені матеріали базуються на компетентнісному та особистісноорієнтованому підходах до освіти та виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, враховуючи провідні види діяльності за напрямами розвитку пізнавальної, комунікативно-мовленнєвої, особистісної сфер дитей з порушенням інтелекту. У статті описано ефективні методики щодо реалізації освітніх напрямів навчання; представлено орієнтовні зразки та варіанти дидактичних розробок, що забезпечать корекційно-розвиткову спрямованість всього навчально-виховного процесу в закладі освіти.
Description: Найперспективнішим підходом до формування мовлення є психолінгвістичний підхід, який ґрунтується на психолінгвістичній моделі мовлення. Він враховує мовленнєву активність дитини, мотиваційно-потребнісний аспект її мовленнєвої діяльності та характер мовленнєвого матеріалу. Корекційна практика свідчить, що ключем до ефективного подолання порушень у розвитку комунікативно-мовленнєвої системи є вчасне виявлення порушень розвитку, їх правильна класифікація та чітко організована система корекційно-розвиткової роботи. Чим раніше розпочинається корекційна діяльність із дитиною, тим вища ймовірність досягнення глибоких позитивних змін, які матимуть тривалий і незворотний ефект.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/29099
References (Ukraine): 1. Колупаєва А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: Монографія. Серія: Інклюзивна освіта. 2009. 272с.
2. Malynovych, L. (2017). Psychological features of interaction in families raising a child with developmental disorders. Proceedings of the scientific and practical conference with international participation "Psychology of National Security", 174–176.
3. Прохоренко Л. І., Бабяк О. О., Баташева Н. І., Душка А. М. Навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку в умовах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник, за ред. Засенко В. В., Прохоренко Л. І.,2020, 435 с.
4. Якимчук Г. В. Робота логопеда з батьками дитини з тяжкими порушеннями мовлення. Логопедія. 2018. № 13. С. 87–9
5. Mc William R. A. Assessing the resource needs of the families in the context of early intervention. In M. J. Guralnick (Ed.), The Developmental Systems Approach to Early Intervention. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. 2005. P. 215–234.
Content type: Book Chapter
Appears in Collections:Наукові роботи (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
605.pdf852,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.