Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28922| Title: | Поезія Лесі Українки у вокально-інструментальних ансамблевих композиціях бандуристів |
| Authors: | Сточанська, Мирослава Петрівна Чернецька, Наталія Григорівна |
| Bibliographic description (Ukraine): | Сточанська, М., Чернецька, Н. (2025). Поезія Лесі Українки у вокально-інструментальних ансамблевих композиціях бандуристів. Fine Art and Culture Studies, 3-1, 249–256, doi: https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-35 |
| Journal/Collection: | Fine Art and Culture Studies |
| Issue: | 3 |
| Issue Date: | 2025 |
| Date of entry: | 7-Nov-2025 |
| Publisher: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
| Country (code): | UA |
| DOI: | https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-35 |
| UDC: | 780.614.13:821.161.2’05-1.09Українка |
| Keywords: | Леся Українка поезія бандура ансамбль вокально-інструментальна композиція інтерпретація Lesya Ukrainka poetry bandura ensemble vocal-instrumental composition interpretation |
| Page range: | 249-256 |
| Abstract: | Сучасний концертний репертуар солістів-бандуристів та провідних бандурних ансамблів важко уявити без композицій на вірші геніальної Лесі Українки. У статті представлено музичне втілення вишуканих узірців спадщини поетеси у творчості тріо бандуристок «Дивоструни» Волинського національного університету імені Лесі Українки (Луцьк). Мета статті – окреслити специфіку створення та інтерпретації вокально-інструментальних партитур бандурної ансамблевої творчості на поезію Лесі Українки на прикладі концертних композицій тріо бандуристок «Дивоструни». Методологія дослідження. Висвітлення особливостей створення й інтерпретації композицій потребує залучення методів теоретично-музикознавчого та інтерпретаційного аналізу, історичного й жанрово-стилістичного методів тощо.
Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше здійснено комплексний огляд вокально-інструментальних композицій Лесиної поезії у творчості тріо бандуристок «Дивоструни».
Висновки. У статті здійснено огляд репертуарної палітри «Дивострун» на поезію Лесі Українки, проаналізовано особливості створення й інтерпретації вокально-інструментальних партитур, уперше продемонстровано різні форми та варіанти музичного втілення Лесиного слова волинським вокально-інструментальним бандурним ансамблем, а саме: видання нотних збірників разом з аудіодисками, створення відеотворів у різноманітних версіях подачі музичних композицій і локаціях (телестудії Луцька, Музей Лесі Українки при університеті, музей «Лесина світлиця»), розміщення вищезазначеного матеріалу в соціальних мережах. Отже, нині, у контексті сучасних подій, вважаємо необхідним усебічно популяризувати унікальну вітчизняну музично-поетичну спадщину (геніальну поезію Лесі Українки в поєднанні з національним інструментом – бандурою) в її багатогранному й переконливому вокально-інструментальному ансамблевому вираженні. The modern concert repertoire of solo bandura players and leading bandura ensembles is hard to imagine without compositions based on the poetry of the genius Lesya Ukrainka. The article presents the musical embodiment of exquisite examples of the poetess’ legacy in the creative works of the bandura trio «Dyvostruny» from Lesya Ukrainka Volyn National University (Lutsk). Purpose of the Article: To outline the specifics of creating and interpreting of the vocal-instrumental scores in bandura ensemble compositions based on Lesya Ukrainka’s poetry using concert compositions of the bandura trio «Dyvostruny» as a case study. Research Methodology: Highlighting the distinct features of creation and interpretation of musical composition involves the use of methods of theoretical musicology, interpretive analysis as well as historical, contextual and genre-stylistic approaches. Scientific Novelty: The research novelty lies in the first completed comprehensive overview of the vocal-instrumental compositions based on Lesya Ukrainka’s poetry in the creative work by the bandura trio «Dyvostruny». Conclusions: The article reviews the wide range of the repertoire palette of the trio «Dyvostruny» based on Lesya Ukrainka’s poetry. The research analyzes the specifics of creation and interpretation of the vocal-instrumental scores. For the first time, it demonstrates the various forms and variations of the musical embodiment of Lesya Ukrainka’s poetic words by the Volyn vocal-instrumental bandura ensemble. It includes publications of sheet music collections along with releasing audio CDs and videos of performances of the diverse musical presentation formats and settings (e.g. Lutsk TV studios, University museum of Lesya Ukrainka, «Lesyna Svitlytsia» museum) distributed physically and or digitally by social media. Thus, in the context of contemporary events, we consider it highly important and essential to promote actively and comprehensively the unique national musical and poetic heritage, in this case the genius poetry of Lesya Ukrainka combined with the national instrument, the bandura - in its multifaceted and compelling vocal-instrumental ensemble expression. |
| URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28922 |
| URL for reference material: | doi: https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-35 |
| References (Ukraine): | 1.Бобечко О. Місце і роль мистецької діяльності Лесі Українки в розвитку бандурного мистецтва в Україні. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: зб. наук. праць: наук. записки Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. В. 20 (2). Рівне: РДГУ, 2014. С. 243–247. 2.Дутчак В. Творчість Лесі Українки і бандурне мистецтво української діаспори. Леся Українка в діаспорному літературознавстві. Німецько-українські зв’язки: зб. наук. праць за матеріалами ХІ Міжнар. наук. конф. в Мюнхені / уклад. і заг. ред.: Д. Блохин, М. Моклиця. Мюнхен; Тернопіль, 2019. Т. XI. С. 82–95. 3.Кисельов Г. Л. Сім струн серця (музика в житті і творчості Лесі Українки) / ред. Т. В. Шеффер; Академія наук Української РСР. Київ: Муз. Україна, 1968. 85 с. 4.Пчілка Олена. Відродження кобзи. Повне академічне зібрання творів: у 12 т. Т. 10. Етнографічні та фольклористичні праці / упорядники: Ю. Громик, Ю. Грицевич, Т. Данилюк-Терещук, Л. Семенюк, М. Олійник, А. Яворський. Луцьк; Житомир: ТОВ «Бук-Друк», 2024. С. 457–459. 5.Слюсаренко Т. Поезія Лесі Українки і бандурна творчість в умовах сучасної інформаційної культури. Духовна культура України перед викликами часу: тези доп. учасників IV Всеукр. наук. практ. конф. / МОН України, Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, каф. культурології. Харків: Право, 2021. С. 82–85. 6.Сточанська М. Лесі Українці: зб. ансамблевих партитур (перекладення, аранжування, обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. 132 с. 7.Українка Леся. Думи і пісні в записах Лесі Українки і Климента Квітки. Повне академічне зібрання творів: у 14 т. Т. 9. Записи народної творчості. Пісні, записані з голосу Лесі Українки / ред. С. Романов; упоряд., комент. Ю. Громик, Т. Данилюк-Терещук, Л. Семенюк, І. Щукіна. Луцьк: Волин. нац. ун. ім. Лесі Українки, 2021. С. 267–290. 8.Чашук М. Модест Левицький і родина Косачів. Модест Левицький в історії України і Волині та проблеми формування інтелектуальної еліти: матеріали Всеукр. наук. іст.-краєзнав. конф. / упорядник: А. Силюк. Луцьк, 2016. С. 57–60. |
| Content type: | Article |
| Appears in Collections: | Наукові роботи (FKiM) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Poezija_Lesi_Ukrainky.pdf | 427,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.