Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28853
Title: Анатомічна освіта у реабілітаційних науках: сучасні виклики і шляхи вдосконалення
Authors: Романюк, Альона Павлівна
Шевчук, Тетяна Яківна
Апончук, Людмила Степанівна
Майструк, Микола
Кривов'яз, Сергій
Bibliographic description (Ukraine): Романюк А. П., Шевчук Т. Я., Апончук Л. С., Майструк М., Кривов’яз С. Анатомічна освіта у реабілітаційних науках: сучасні виклики і шляхи вдосконалення. Physical culture and sport: scientific perspective, 2025 (2), С. 241–252. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.31
Journal/Collection: Physical culture and sport: scientific perspective
Issue: 2
Issue Date: 26-Jun-2025
Date of entry: 3-Nov-2025
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.31
UDC: 611:378
Keywords: анатомічна освіта
реабілітація
терапія
Page range: 241–252
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28853
References (Ukraine): 1. Гнатюк М. С., Кобзар О. Б., Півторак В. І., Слабий О. Б. Модернізація викладання клінічної анатомії у медичних закладах вищої освіти України [Електронний ресурс]. Медична освіта, 2024. DOI 10.11603/m.2414 5998.2024.4.15138 repo.knmu.edu.ua+10ojs.tdmu.edu.ua+10ekhsuir.kspu.edu+10
2. Лопушняк Л. Я., Бойчук О. М., Гончаренко В. А., Сухоносов Р. О., Кондрусик Н. Ю. Застосування педагогічних технологій при викладанні студентам дисципліни «Анатомія людини». Colloquium Journal, 2024. № 20 (213), С. 22–25. repo.knmu.edu.ua+1ojs.tdmu.edu.ua+1
3. Романюк А. П., Шевчук Т. Я., Апончук Л. С. Вивчення освітнього компоненту функціональна анатомія у терапії та реабілітації із застосуванням столу анатомічної візуалізації Briolight. Цифрові інструменти у сучасній освіті: матеріали доповідей (статей, тез) учасників/учасниць II наук.-практ.інтернет-конф. (м. Луцьк, 31 жовтня 2023). Луцьк: КЗВО «Луцький педагогічний коледж», 2023. С. 273–274.
4. Advances in anatomy education: virtual anatomy tables, immersive techniques, 3D printing. MDPI Journals, 2025.
5. Are Serious Games an Effective Teaching Tool in Anatomy Education? A Systematic Review. MDPI Journals, 2023.
6. Barmaki R., Abtahi F., Rafiee M., Noroozi O. Screen‑based 3D Visualization and Augmented Reality Tools for Human Anatomy Education [Electronic resource]. ResearchGate, 2023. Access mode: [https://www.researchgate.net](https://www.researchgate.net)
7. Chytas D. et al. Relevance of cadaveric dissection in anatomy education. Annals of Anatomy, 2020.
8. Dao T., Pouletaut P., Gamet D., Tho M. Real-Time Rehabilitation System of Systems for Monitoring the Biomechanical Feedbacks of the Musculoskeletal System. Springer, 2014. Access mode: [https://consensus.app/papers/realtime-rehabilitation-system-of-systems-for-monitoring-dao-pouletaut/6b546217237258d4a4e9eef33e62292e](https://consensus.app/papers/realtime-rehabilitation-system-of-systems-for-monitoring-dao-pouletaut/6b546217237258d4a4e9eef33e62292e)
9. Dereli B., Kahraman H. Gamification in Physical Therapy Education. SpringerLink, 2024.
10. Dove J. et al. Gross and Applied Anatomy Pedagogical Approaches in Occupational Therapy Education: A Scoping Review. PubMed, 2024. Access mode: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov)
11. Hamza F., Yameen K., Khursheed M., Jalil S., Khan A. Teaching Anatomy in Rehabilitation Sciences: Perceptions of Undergraduate Physical Therapy, Occupational Therapy and Sports Sciences Students of Ziauddin University, Pakistan. Journal of Health and Rehabilitation Research, 2024. Vol. 4, № 1. Access mode: [https://consensus.app/papers/teaching-anatomy-in-rehabilitation-sciences-perceptions-hamza-yameen/a0efad5147ee52e8815abbf41ff05bf4](https://consensus.app/papers/teaching-anatomy-in-rehabilitation-sciences-perceptions-hamza-yameen/a0efad5147ee52e8815abbf41ff05bf4)
12. Jorge J. et al. Anatomy Studio II: A Cross-Reality Application for Teaching Anatomy [Electronic resource], 2022. Access mode: [https://ar5iv.labs.arxiv.org](https://ar5iv.labs.arxiv.org)
13. Khalil M. K. et al. The effectiveness of blended learning in health professions: Systematic review. Wiley Online Library, 2018.
14. Mathiowetz V. et al. Usefulness of anatomy content in occupational therapy practice. The American Journal of Occupational Therapy, 2014.
15. Nicholson D. T. et al. Can virtual reality improve anatomy education? A randomized controlled study of a computer-generated three-dimensional anatomical ear model. Medical Education, 2016.
16. Patel K. M., Moxham B. J. Attitudes of medical and dental students to dissection. Clinical Anatomy, 2019.
17. Sandoval-Hernández L. et al. Effectiveness of gamification strategies in health education. Springer, 2023.
18. Shead T. et al. Curricular and pedagogical aspects of gross anatomy education for undergraduate physiotherapy students: a scoping review. PubMed, 2020.
19. Studie. Effectiveness of digital and analog learning methods for learning anatomical structures in physiotherapy education. Google Scholar, 2024.
20. Sugand K., Abrahams P., Khurana A. The anatomy of anatomy: a review for its modernization. Surgical and Radiologic Anatomy, 2010.
21. Teaching Methodologies of Gross Anatomy Education for Undergraduate Physiotherapy Students: An Updated Scoping Review. MDPI Journals, 2023.
22. Virtual reality in medical education during COVID-19 [Electronic resource]. Wikipedia, 2022. Access mode: [https://www.wikipedia.org](https://www.wikipedia.org)
23. Yap C., Than A. Enhancing Medical Anatomy Education through Virtual Reality (VR): Design, Development, and Evaluation // arXiv., 2024. Access mode: [https://arxiv.org](https://arxiv.org)
24. You J. et al. Functional electrical stimulation improves upper limb function in stroke patients: A meta-analysis. PubMed, 2023.
25. Youdas J. W., Krause D. A., Hellyer N. J. Teaching gross anatomy in a physical therapy curriculum: Student perceptions of peer teaching and exposure to dissection. PubMed, 2008. Access mode: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov)
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pcs.2025.2.31.pdf466,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.