Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28638
Title: Креативне цитування чи плагіат? До питання художньої оригінальності в мистецькій освіті
Authors: Каленюк, Ольга Миколаївна
Панфілова, Олександра Георгіївна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Каленюк О., Панфілова О. Креативне цитування чи плагіат? До питання художньої оригінальності в мистецькій освіті. Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2025. (50), С. 215–221. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.962
Journal/Collection: Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку
Issue: 50
Issue Date: May-2025
Date of entry: 14-Oct-2025
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.962
UDC: 73/76:061]:378
Keywords: образотворче мистецтво
твір
плагіат
ідея
композиція
Page range: 215-221
Abstract: У сучасному освітньому просторі проблема плагіату набула особливої актуальності, а саме, в мистецькій освіті, оскільки торкається не лише етичних та юридичних аспектів, але й авторства та інтерпретації. Плагіат у сфері мистецтва – використання чужих ідей, композицій, стилістики чи навіть елементів твору без посилань на автора чи без отримання відповідних дозволів, проблема, з якою все важче боротися у навчальних закладах художнього спрямування. Копіювання, використання концепцій інших митців без трансформації або подача їх як власних трапляється все частіше. Молоді художники балансують між наслідуванням, особистим висловлюванням і свідомим або несвідомим плагіатом. У статті проаналізовано поняття «творчий плагіат» у контексті художньої освіти розглянуто проблему плагіату в образотворчому мистецтві, авторського права, відстеження та можливі шляхи усунення випадків плагіату розглянути явище креативного цитування як педагогічний і творчий інструмент а також з’ясувано яким чином можна формувати у студентів відчуття художньої відповідальності та авторської оригінальності. Методологія дослідження є комплексною та зумовлена поставленою метою статті. У процесі дослідження використано методи аналізу та синтезу, які застосовувалися для розгляду теоретичних засад, компаративний метод, спрямований на виявлення різних аспектів осмислення причини виникнення проблеми, також методи абстрагування, узагальнення та конкретизації. Наукова новизна – полягає у здійсненні спроби розкриття вищезгаданої проблеми; розглянуто найбільш значущі методи та шляхи її подолання.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28638
References (Ukraine): Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція / Пер. із фр. В. Ховхун. Київ : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. 230 с
Бурич Л. Юридичні правила гри для творчих професій: плагіат чи натхнення? 2020. URL: https://medium.com/digilaw-ukraine/юридичні-правила-гри-для-творчих-професій-плагіат-чи-натхнення2ef17084a25c (дата звернення: 22.02.2025).
Новікова О. Між оригіналом і копією: чи є плагіат у мистецтві? 2023. URL: https://www.youtube.com/watch?v=R8dB7Vv1kzs (дата звернення: 22.02.2025).
«Плагіат чи сучасна творчість?» URL: https://photoschool.ua/ua/club/articles/1276-plagiarism (дата звернення: 20.02.2025).
7 найпоширеніших видів плагіату (із прикладами). URL: https://smodin.io/blog/uk/types-of-plagiarism/ (дата звернення: 20.02.2025).
Гарретт Л., Робінсон А. Spot the Difference! Plagiarism Identification in the Visual Arts. Farnham : University for the Creative Arts, 2012. 40 p.
Крістєва Ж. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York, NY: Columbia University Press, 1980
Барт Р. The Death of the Author. Aspen (5-6), 1967. URL: https://writing.upenn.edu/~taransky/Barthes.pdf (дата звернення: 22.02.2025).
References (International): .Bodriiar J. Simuliakry i simuliatsiia [Simulacra and Simulation] / trans. by V. Khovkhun. Kyiv [Ukraine]: Solomoniya Pavlychko Publishing House «Osnovy», 2004. 230 p.
Burych L. Legal Rules for Creative Professions: Plagiarism or Inspiration? 2020. URL: https://medium.com/digilaw-ukraine/юридичні-правила-гри-для-творчих-професій-плагіат-чи-натхнення2ef17084a25c (accessed 22 Feb 2025) [Ukraine].
Novikova O. Between Original and Copy: Is There Plagiarism in Art? 2023. URL: https://www.youtube.com/watch?v=R8dB7Vv1kzs (accessed 22 Feb 2025) [Ukraine].
«Plagiarism or Contemporary Creativity?» URL: https://photoschool.ua/ua/club/articles/1276-plagiarism (accessed 20 Feb 2025) [Ukraine].
7 Most Common Types of Plagiarism (with Examples). URL: https://smodin.io/blog/uk/types-of-plagiarism/ (accessed 20 Feb 2025) [Unknown].
Garrett L., Robinson, A. Spot the Difference! Plagiarism Identification in the Visual Arts. Farnham [UK]: University for the Creative Arts, 2012. 40 p.
Foster H. The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the Century.Cambridge, Mass. [USA]: MIT Press, 1996. 307 p
. Kristeva J. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York, NY [USA]: Columbia University Press, 1980.
Barthes R. The Death of the Author. Aspen (5-6), 1967. URL: https:// writing.upenn.edu/~taransky/Barthes.pdf (accessed 22 Feb 2025) [USA].
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FKiM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kaleniuk_panfilova.pdf153,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.