Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28626
Title: Управлінські та методичні аспекти реалізації індивідуальних освітніх траєкторій осіб з особливими освітніми потребами
Authors: Сидорук, Ірина
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Сидорук І. І. Управлінські та методичні аспекти реалізації індивідуальних освітніх траєкторій осіб з особливими освітніми потребами. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки . Бердянськ, 2025. Вип. 2. С. 48-57. DOI: https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-48-57
Journal/Collection: Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки
Issue: 2
Issue Date: Oct-2025
Date of entry: 10-Oct-2025
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Country (code): UA
Place of the edition/event: Бердянський державний педагогічний університет
DOI: https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-48-57
UDC: 37.043.2-056.3/.3:[005:001.895
Keywords: заклад освіти
індивідуальна освітня траєкторія
індивідуальна програма розвитку
особа з особливими освітніми потребами
інклюзивна освіта
інклюзивне навчання
управлінські засади
методичне забезпечення
освітній менеджмент
Page range: 48-57
Abstract: У статті висвітлено управлінські та методичні аспекти реалізації індивідуальних освітніх траєкторій (ІОТ) осіб з особливими освітніми потребами (ООП) в інклюзивному освітньому середовищі. Наголошено, що побудова ІОТ є механізмом забезпечення права на якісну освіту, що ґрунтується на врахуванні індивідуальних можливостей, потреб, інтересів і темпу навчання кожного здобувача. Узагальнено нормативно-правову базу, що регулює процес індивідуалізації навчання, проаналізовано наукові джерела з цієї проблематики та виявлено основні виклики в практиці впровадження ІОТ у закладах освіти. Визначено завдання, напрями реалізації, етапи побудови та механізми реалізації ІОТ. Розкрито управлінські засади впровадження ІОТ, які охоплюють: дотримання нормативно-правового забезпечення; стратегічне планування; координацію діяльності учасників освітнього процесу, залучених до реалізації ІОТ, управління ресурсами; інформативно-аналітичне супроводження процесу; підтримку та супровід усіх учасників освітнього процесу; забезпечення гнучкості та варіативності освітнього процесу; моніторинг реалізації ІОТ та оцінювання результатів їх впровадження. Встановлено, що методичне забезпечення реалізації ІОТ має ґрунтуватися на принципах гуманізму, інклюзивності, співпраці, науковості та гнучкості. Ефективне провадження ІОТ потребує не лише трансформації підходів до організації навчання, а й створення умов для постійної професійної підтримки педагогів, налагодженої взаємодії з фахівцями та родинами, а також застосування інноваційних методик і технологій. Акцентовано на ролі керівника закладу освіти як стратегічного організатора індивідуалізованого підходу. Обґрунтовано необхідність комплексної, міждисциплінарної та інноваційної моделі впровадження ІОТ, яка інтегрується в освітню політику та стратегію розвитку закладу освіти. Зроблено висновок про доцільність подальших досліджень у напрямі адаптації зарубіжного досвіду впровадження ІОТ до українського освітнього контексту.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28626
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdf284,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.