Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28543
Title: Використання різноманітних форм тестового контролю для оцінювання математичних компетентностей здобувачів
Authors: Швай, Ольга Леонідівна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Швай, О. Л. (2025). Використання різноманітних форм тестового контролю для оцінювання математичних компетентностей здобувачів. Педагогічна Академія: Наукові Записки, 20. https://doi.org/10.5281/zenodo.15849514
Issue Date: 2025
Date of entry: 29-Sep-2025
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15849514
UDC: 371.26:51
Keywords: Теорія і практика навчання
тест
форми тестових завдань
майбутні вчителі математики
test
forms of test tasks
future teachers of mathematics
Abstract: Контроль знань здобувачів освіти, що здійснюється за допомогою збалансованого комплексу методів оцінювання, є ключовою умовою для підготовки висококваліфікованих фахівців. Метою статті є аналіз особливостей використання тестів як ефективного засобу контролю навчальних досягнень майбутніх вчителів математики. Для досягнення мети використано методи дослідження – аналіз наукової літератури в контексті дослідження; вивчення та узагальнення передового педагогічного і власного досвіду роботи у ЗВО; опитування; анкетування. Апробація запропонованих методичних прийомів здійснювалася із застосуванням методів організації педагогічного експерименту в реальних умовах освітнього процесу факультету інформаційних технологій і математики Волинського національного університету імені Лесі Українки. У статті на основі аналізу літературних джерел показано, що існує чимало тлумачень педагогічного тесту, які відображають широкий спектр думок науковців: від розуміння його як методу дослідження до вузького сприйняття як засобу вимірювання. Аналіз сучасної вітчизняної та зарубіжної літератури з проблеми тестування дав змогу виділити основні вимоги до педагогічних тестів: валідність, варіативність, визначеність, однозначність, простота. Основні результати дослідження свідчать про те, що різноманітність форм тестових завдань дозволяє мінімізувати ймовірність угадування відповідей і сприяє більш об'єктивній оцінці різних аспектів навчальної діяльності здобувачів. Зазначено, що альтернативні тестові завдання здебільшого оцінюють репродуктивний рівень знань, тому їх варто рекомендувати для самоконтролю здобувачів та комбінувати з іншими формами завдань. Наголошено, що при розробці закритих тестових завдань одним із найскладніших етапів є створення дистракторів – неправильних варіантів відповідей, які повинні виглядати правдоподібно. Висновки дослідження підкреслюють, що ефективне використання різноманітних форм тестового контролю сприяє розвитку у здобувачів різних аспектів математичного мислення та важливих метакогнітивних навичок, необхідних для успішного навчання протягом усього життя. Тестовий контроль є цінним інструментом, але його ефективність значно зростає у поєднанні з іншими методами перевірки.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28543
References (Ukraine): 1. Булах І. Є., Мруга М. Р. Створюємо якісний тест: навчальний посібник. К.: Майстер клас, 2006.160 с
2. Ільїн В.В., Лузан П.Г., Рудик Я.М. Методика тестового контролю успішності навчання студентів: монографія. К.: НАКККіМ, 2010. 224с.
3. Майоров А. Н. Теорія і практика створення тестів для системи освіти. Львів, 2001. 296 с.
4. Адамова І., Багрій К. тестування як форма контролю та діагностики знань студентів. Витоки педагогічної майстерності, 2012. Вип.9. С.3-6 DOI: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/10214/1/Adamova.pdf
5. Бартків, О.С., Дурманенко, Є.А. Тестовий контроль на заняттях із педагогіки. Педагогічні науки: теорія та практика, 2021. №1. С. 40-45.
6. Найко Д. А. Особливості побудови тестових завдань з математичних дисциплін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 2017. №48. С. 154–160.
7. Кухар Л., Сергієнко В. Конструювання тестів. Курс лекцій. Луцьк, 2010. 182с. DOI: https://moodle.ndu.edu.ua/file.php/1/kt.pdf
8. Lane S. Validity of educational assessments. Educational Measurement: Issues and Practice, 2010. № 4. Р.16-25.
9. Основи педагогічного оцінювання / Г. Агрусті та інші ;за заг. ред. І. Булах. К.: Майстер клас, 2006. 113 с.
10. Божкова В., Сагер Л. Тестування як форма контролю знань: переваги та недоліки. Сучасні проблеми вищої освіти України в контексті інтеграції до європейського освітнього простору: матеріали науково-методичної конференції. (м. Суми, 6-7 жовтня 2010р.). Суми: СумДУ, 2010. С. 113-115.
11. Новицька Л., Левчук О. Тести як ефективний інструмент контролю знань студентів в процесі вивчення вищої математики. Педагогіка. Соціальна робота. 2018. №1(42). С. 164-167.
12. Сергієнко В.П., Кухар Л.О. Методичні рекомендації зі складання тестових завдань. К.: Вид-во НПУ, 2011. 41 с
13. Морзе Н. В., Глазунова О. Г. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2008. Т. 6. № 2. URL: http://joumal iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/138 .
14. Кульчинська Н.З. Ефективні інструменти для контролю знань студентів при організації дистанційного навчання в сучасних умовах освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи. 2020. № 6. С.129-131 URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/17117/1/Kulchynska.pdf .
15. Мороховець Г. Ю. Тестування як форма контролю та діагностики знань здобувачів вищої освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2018. №3(70). С.11-15
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FITM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
shvai.pdf237,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.