Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28506
Title: | Дебора Фоґель: творче моделювання простору (збірки поезій “Фігури днів”, Манекени”) |
Authors: | Маланій, Олена Олександрівна Констанкевич, Ірина Мирославівна |
Bibliographic description (Ukraine): | Маланій О., Констанкевич І. Дебора Фоґель: творче моделювання простору (збірки поезій “Фігури днів”, Манекени”). Закарпатські філологічні студії. 2021. Випуск 18. С. 249-259. DOI : https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2021.18.45. |
Journal/Collection: | Закарпатські філологічні студії |
Issue: | 18 |
Issue Date: | 2021 |
Date of entry: | 22-Sep-2025 |
Publisher: | Ужгородський національний університет |
Country (code): | UA |
DOI: | https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2021.18.45 |
UDC: | 821.411.16’06-1.09Фоґель:[82.0:808.1]:114/.115 |
Keywords: | поезія мультимедіальність творчості Дебора Фогель полімистецькі рефлексії літературознавство |
Page range: | 249-259 |
Abstract: | Стаття присвячена творчості Дебори Фоґель, поетеси, прозаїка, мистецтво- та літературознавця, філософа з унікальною «системою координат», однієї з найерудованіших жінок міжвоєнного полікультурного Львова. З’ясовуються найважливіші фрагменти художнього світу-простору письменниці, його хронотопічні структури. Приділяється увага власне мистецькому конструюванню світу, за допомогою інтер- та мультимедіальності на матеріалі поетичної збірки «Фігури днів. Манекени» у перекладі Ю. Прохаська. Звертається увага на художнє конструювання поеткою модерністичного простору, її так званої «приватної географії» – за допомогою речей, барв, звуків, чисел, символів, геометризації простору, кольористики, «будівельної» складової частини. Простір у поезіях Д. Фоґель – переважно «урбаністичний пейзаж», він постає перед читачами чітко «змонтажованим». Акцентується увага на тому, як письменниця майстерно створює свої натюрморти, пейзажі, гравюри, монтажі, плакати, декорації, «панорами паперових фігур», манекени мовою поезії. Широта її творчих експериментів із жанрами, формами, технікою, засобами свідчить про неабияке мистецьке обдарування і теоретичну обізнаність зі світом мистецтва. Простежується змодельована авторкою ситуація перебування ліричної героїні «на межі», між двома просторовими площинами. Аргументується думка про те, що синтезований і уміло сконструйований художній простір у поезії Д. Фоґель – це переплетіння малярства, графіки, скульптури, архітектури, музики, пластики, танцю; її поезія – вербалізація різних видів мистецтв, а її неординарний творчий спадок – це результат індивідуальних полімистецьких рефлексій, початки яких треба шукати в мистецтвознавчих та літературознавчих розвідках Д. Фоґель («Есеї про мистецтво та прикладну естетику»), у її зацікавленості світовим мистецтвом, знаннями основних модерністичних тенденцій, знайомством із художниками не лише України, а й Європи. Обґрунтовується важливість подальшого поліаспектного дослідження творчого доробку неординарної мисткині Дебори Фоґель. Ключові слова: художній простір, мультимедіальність творчості, полімистецькі рефлексії, урбаністичний простір. |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28506 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Наукові роботи (FFG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tps2663-4880/2021.18.45.pdf | 531,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.