Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28266
Назва: Виклики правового регулювання штучного інтелекту в державному управлінні України
Автори: Нинюк, Інна Іванівна
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Нинюк І. І. Виклики правового регулювання штучного інтелекту в державному управлінні України. Національні інтереси України. Київ, 2024. № 5(5). С. 523–533. DOI : https://doi.org/10.52058/3041-1793-2024-5(5)-523-533.
Журнал/збірник: Національні інтереси України
Випуск/№ : 5(5)
Дата публікації: 13-лис-2024
Дата внесення: 15-лип-2025
Видавництво: Видавнича група «Наукові перспективи».
Країна (код): UA
Ідентифікатор ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6544-2393
DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1793-2024-5(5)-523-533
УДК: 342.9:004.8(477)
Теми: алгоритми прийняття рішень
персональні дані
кібербезпека
правові ризики
Діапазон сторінок: 523–533
Короткий огляд (реферат): Стрімкий розвиток технологій штучного інтелекту (ШІ) та їх інтегрування в державне управління створює нові можливості для підвищення ефективності надання державних послуг і прийняття рішень. Водночас це ставить перед правовою системою України низку викликів, пов’язаних із забезпеченням прозорості, підзвітності, безпеки та захисту прав громадян. Відсутність комплексного законодавства, що регулює використання ШІ у сфері державного управління, породжує ризики неврегульованості, що може призвести до правових прогалин і зловживань. На цьому тлі дослідження питань правового регулювання ШІ є важливим кроком на шляху до створення сучасної та ефективної правової системи для підтримки технологічних інновацій у державних структурах. Метою статті є виявлення ключових правових викликів, які супроводжують використання ШІ в державному управлінні України, а також розроблення рекомендацій для вдосконалення законодавчої бази з урахуванням міжнародного досвіду та специфіки українського правового середовища. Для досягнення поставленої мети використано низку методів, зокрема порівняльний аналіз, який дозволив зіставити підходи до правового регулювання ШІ в різних країнах, а також системний підхід, що сприяв розгляду проблеми в комплексі. Також застосовано методи узагальнення та прогнозування для формування рекомендацій щодо адаптації міжнародних стандартів до умов України. Для більш конкретного і практично спрямованого застосування результатів дослідження запропоновано низку рекомендацій для вдосконалення законодавчої бази України у сфері регулювання штучного інтелекту (ШІ). По-перше, на основі аналізу міжнародного досвіду в законодавчих практиках у таких країнах, як ЄС, США та Канада, планується адаптувати до українських умов підходи, що стосуються захисту даних, етики, підзвітності, а також прозорості державного управління з використанням ШІ. Зокрема, рекомендації зосереджуватимуться на розробленні нормативних вимог щодо етичного використання ШІ, захисту персональних даних громадян та забезпечення належної підзвітності державних органів, які впроваджують інтелектуальні системи. Серед запропонованих практичних кроків передбачається створення чітких стандартів та інструкцій для державних установ щодо відповідального використання ШІ, розроблення механізмів контролю за етичністю алгоритмів, а також упровадження системи оцінювання ризиків і підзвітності в застосуванні автоматизованих рішень. Це дослідження враховує міжнародні стандарти, як-от Європейська хартія прав людини у сфері штучного інтелекту, Глобальні принципи Ініціативи етичного використання ШІ (OECD) та рекомендації Європейської Комісії з питань підзвітності державних органів. Інтегрування цих міжнародних підходів дозволить створити адаптовану правову модель для України, яка враховує національні реалії та сприяє сталому розвитку в умовах цифровізації. Результати дослідження можуть бути використані як основа для формування національної стратегії регулювання штучного інтелекту в Україні з метою забезпечення його безпечного та ефективного застосування в державному управлінні.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28266
Перелік літератури: 1.Токарєва К.С., Савліва Н.О. Особливості правового регулювання штучного інтелекту в Україні. Юридичний вісник. 2021. No 3 (60). С.148–153. DOI: 10.18372/2307-9061.60.15967 (дата звернення: 10.11.2024).
2.Турута О.В., Жидкова О.О., Турута ОП. Нормативне регулювання штучного інтелекту в Європі. Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття. Науково-дослідний інститут публічної політики і соціальних наук. Харків. 2020. С. 40–42. URL: https://library.pp-ss.pro/index.php/ndippsn_20201120/article/view/turuta/pdf (дата звернення: 10.11.2024)
3.Позова Д.Д. Перспективи правового регулювання штучного інтелекту за законо-давством ЄС. Часопис цивілістики. 2017. Вип. 27. С. 116–120. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chac_2017_27_24 (дата звернення: 10.11.2024)
4.Тимошенко О.О. Правовий статус штучного інтелекту в Україні та Латвії. Галицькі студії. Юридичні науки. 2023. Вип. 4. С.12-18. DOI: https://doi.org/10.32782/galician_studies/law-2023-4-2 (дата звернення: 10.11.2024).
5.Теличко О.А., Рекун В.А., Чабаненко Ю.С. Проблеми визначення та нормативного закріплення поняття «штучний інтелект» в законодавстві зарубіжних країн та України. Юридичний електронний науковий журнал. 2021 (2). с. 310–313 URL: http://lsej.org.ua/2_2021/77. pdf (дата звернення: 10.11.2024)
6. Муравська Ю., Сліпченко Т. Правове регулювання штучного інтелекту в Україні та світі. Актуальні проблеми правознавства. 2024. No1 (37). С. 188-195. DOI:10.35774/app2024.01.188 (дата звернення: 09.11.2024).
7. Барбашин С. Штучний інтелект: проблеми та перспективи правового регулювання в Україні та ЄС. Право України. 2023. URL: https://pravo.ua/shtuchnyi-intelekt-problemy-ta-perspektyvy-pravovohorehuliuvannia-v-ukraini-ta-ies (дата звернення: 10.11.2024).
8.Зозуляк О.І. Штучний інтелект як об’єкт цивільно-правового регулювання. Доктрина приватного права: традиції та сучасність. 2022. С. 95–103.URL: http://hdl.handle.net/123456789/15819(дата звернення: 09.11.2024)
9.Wirtz B.W., Weyerer J.C., Geyer C. Artificial intelligence and the public sector Applications and challenges. International Journal of Public Administration, 2019. Vol. 42 (7), pp. 596-615. DOI: https://doi.org/10.1080/01900692.2018.1498103 (дата звернення: 10.11.2024)
10.Коваленко Д.О., Уткіна М.С. Проблема правового регулювання інтелектуальної власності на об’єкти, створені штучним інтелектом. Нове українське право.2022. Вип. 1. С.197–201. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86177(дата звернення: 10.11.2024).
11.Yara O., Brazheyev A., Golovko L., Bashkatova V. Legal Regulation of the Use of Artificial Intelligence: Problems and Development Prospects. European Journal of Sustainable Development. 2021. Vol. 10 (1). P. 281–289. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n1p281(дата звернення: 10.11.2024).
12.Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. No 1556-р. База даних «Законодавство України». ВР України. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 10.11.2024)
13.Про авторське право і суміжні права: Закон України No 2811-IX від 01.12.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text (дата звернення: 10.11.2024)
14.Яровой Т.С. Можливості та ризики використання штучного інтелекту в публічному управлінні. Науковий журнал «ECONOMIC SYNERGY». 2023. Вип. 2 (8). С. 36-47. DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2023-2-3 (дата звернення: 10.11.2024).
15.Maksimentseva N.O., Maksimentsev M.G. Challenges Application of artificial intelligence in the field of public administration, governance and services. Investments: practice and experience. 2024. No. 4. P. 204-213. DOI: 10.32702/2306 6814.2024.4.204 (дата звернення: 10.11.2024).
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FH)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
3041-1793-2024-5(5)-523-533.pdf266,17 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.