Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28266
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorНинюк, Інна Іванівна-
dc.date.accessioned2025-07-15T12:01:18Z-
dc.date.available2025-07-15T12:01:18Z-
dc.date.issued2024-11-13-
dc.identifier.citationНинюк І. І. Виклики правового регулювання штучного інтелекту в державному управлінні України. Національні інтереси України. Київ, 2024. № 5(5). С. 523–533. DOI : https://doi.org/10.52058/3041-1793-2024-5(5)-523-533.uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/28266-
dc.description.abstractСтрімкий розвиток технологій штучного інтелекту (ШІ) та їх інтегрування в державне управління створює нові можливості для підвищення ефективності надання державних послуг і прийняття рішень. Водночас це ставить перед правовою системою України низку викликів, пов’язаних із забезпеченням прозорості, підзвітності, безпеки та захисту прав громадян. Відсутність комплексного законодавства, що регулює використання ШІ у сфері державного управління, породжує ризики неврегульованості, що може призвести до правових прогалин і зловживань. На цьому тлі дослідження питань правового регулювання ШІ є важливим кроком на шляху до створення сучасної та ефективної правової системи для підтримки технологічних інновацій у державних структурах. Метою статті є виявлення ключових правових викликів, які супроводжують використання ШІ в державному управлінні України, а також розроблення рекомендацій для вдосконалення законодавчої бази з урахуванням міжнародного досвіду та специфіки українського правового середовища. Для досягнення поставленої мети використано низку методів, зокрема порівняльний аналіз, який дозволив зіставити підходи до правового регулювання ШІ в різних країнах, а також системний підхід, що сприяв розгляду проблеми в комплексі. Також застосовано методи узагальнення та прогнозування для формування рекомендацій щодо адаптації міжнародних стандартів до умов України. Для більш конкретного і практично спрямованого застосування результатів дослідження запропоновано низку рекомендацій для вдосконалення законодавчої бази України у сфері регулювання штучного інтелекту (ШІ). По-перше, на основі аналізу міжнародного досвіду в законодавчих практиках у таких країнах, як ЄС, США та Канада, планується адаптувати до українських умов підходи, що стосуються захисту даних, етики, підзвітності, а також прозорості державного управління з використанням ШІ. Зокрема, рекомендації зосереджуватимуться на розробленні нормативних вимог щодо етичного використання ШІ, захисту персональних даних громадян та забезпечення належної підзвітності державних органів, які впроваджують інтелектуальні системи. Серед запропонованих практичних кроків передбачається створення чітких стандартів та інструкцій для державних установ щодо відповідального використання ШІ, розроблення механізмів контролю за етичністю алгоритмів, а також упровадження системи оцінювання ризиків і підзвітності в застосуванні автоматизованих рішень. Це дослідження враховує міжнародні стандарти, як-от Європейська хартія прав людини у сфері штучного інтелекту, Глобальні принципи Ініціативи етичного використання ШІ (OECD) та рекомендації Європейської Комісії з питань підзвітності державних органів. Інтегрування цих міжнародних підходів дозволить створити адаптовану правову модель для України, яка враховує національні реалії та сприяє сталому розвитку в умовах цифровізації. Результати дослідження можуть бути використані як основа для формування національної стратегії регулювання штучного інтелекту в Україні з метою забезпечення його безпечного та ефективного застосування в державному управлінні.uk_UK
dc.format.extent523–533-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВидавнича група «Наукові перспективи».uk_UK
dc.subjectалгоритми прийняття рішеньuk_UK
dc.subjectперсональні даніuk_UK
dc.subjectкібербезпекаuk_UK
dc.subjectправові ризикиuk_UK
dc.titleВиклики правового регулювання штучного інтелекту в державному управлінні Україниuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.52058/3041-1793-2024-5(5)-523-533-
dc.citation.issue5(5)-
dc.citation.journalTitleНаціональні інтереси України-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6544-2393-
dc.relation.references1.Токарєва К.С., Савліва Н.О. Особливості правового регулювання штучного інтелекту в Україні. Юридичний вісник. 2021. No 3 (60). С.148–153. DOI: 10.18372/2307-9061.60.15967 (дата звернення: 10.11.2024).uk_UK
dc.relation.references2.Турута О.В., Жидкова О.О., Турута ОП. Нормативне регулювання штучного інтелекту в Європі. Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття. Науково-дослідний інститут публічної політики і соціальних наук. Харків. 2020. С. 40–42. URL: https://library.pp-ss.pro/index.php/ndippsn_20201120/article/view/turuta/pdf (дата звернення: 10.11.2024)uk_UK
dc.relation.references3.Позова Д.Д. Перспективи правового регулювання штучного інтелекту за законо-давством ЄС. Часопис цивілістики. 2017. Вип. 27. С. 116–120. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chac_2017_27_24 (дата звернення: 10.11.2024)uk_UK
dc.relation.references4.Тимошенко О.О. Правовий статус штучного інтелекту в Україні та Латвії. Галицькі студії. Юридичні науки. 2023. Вип. 4. С.12-18. DOI: https://doi.org/10.32782/galician_studies/law-2023-4-2 (дата звернення: 10.11.2024).uk_UK
dc.relation.references5.Теличко О.А., Рекун В.А., Чабаненко Ю.С. Проблеми визначення та нормативного закріплення поняття «штучний інтелект» в законодавстві зарубіжних країн та України. Юридичний електронний науковий журнал. 2021 (2). с. 310–313 URL: http://lsej.org.ua/2_2021/77. pdf (дата звернення: 10.11.2024)uk_UK
dc.relation.references6. Муравська Ю., Сліпченко Т. Правове регулювання штучного інтелекту в Україні та світі. Актуальні проблеми правознавства. 2024. No1 (37). С. 188-195. DOI:10.35774/app2024.01.188 (дата звернення: 09.11.2024).uk_UK
dc.relation.references7. Барбашин С. Штучний інтелект: проблеми та перспективи правового регулювання в Україні та ЄС. Право України. 2023. URL: https://pravo.ua/shtuchnyi-intelekt-problemy-ta-perspektyvy-pravovohorehuliuvannia-v-ukraini-ta-ies (дата звернення: 10.11.2024).uk_UK
dc.relation.references8.Зозуляк О.І. Штучний інтелект як об’єкт цивільно-правового регулювання. Доктрина приватного права: традиції та сучасність. 2022. С. 95–103.URL: http://hdl.handle.net/123456789/15819(дата звернення: 09.11.2024)uk_UK
dc.relation.references9.Wirtz B.W., Weyerer J.C., Geyer C. Artificial intelligence and the public sector Applications and challenges. International Journal of Public Administration, 2019. Vol. 42 (7), pp. 596-615. DOI: https://doi.org/10.1080/01900692.2018.1498103 (дата звернення: 10.11.2024)uk_UK
dc.relation.references10.Коваленко Д.О., Уткіна М.С. Проблема правового регулювання інтелектуальної власності на об’єкти, створені штучним інтелектом. Нове українське право.2022. Вип. 1. С.197–201. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86177(дата звернення: 10.11.2024).uk_UK
dc.relation.references11.Yara O., Brazheyev A., Golovko L., Bashkatova V. Legal Regulation of the Use of Artificial Intelligence: Problems and Development Prospects. European Journal of Sustainable Development. 2021. Vol. 10 (1). P. 281–289. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n1p281(дата звернення: 10.11.2024).uk_UK
dc.relation.references12.Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. No 1556-р. База даних «Законодавство України». ВР України. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 10.11.2024)uk_UK
dc.relation.references13.Про авторське право і суміжні права: Закон України No 2811-IX від 01.12.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text (дата звернення: 10.11.2024)uk_UK
dc.relation.references14.Яровой Т.С. Можливості та ризики використання штучного інтелекту в публічному управлінні. Науковий журнал «ECONOMIC SYNERGY». 2023. Вип. 2 (8). С. 36-47. DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2023-2-3 (дата звернення: 10.11.2024).uk_UK
dc.relation.references15.Maksimentseva N.O., Maksimentsev M.G. Challenges Application of artificial intelligence in the field of public administration, governance and services. Investments: practice and experience. 2024. No. 4. P. 204-213. DOI: 10.32702/2306 6814.2024.4.204 (дата звернення: 10.11.2024).uk_UK
dc.subject.udc342.9:004.8(477)uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FH)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
3041-1793-2024-5(5)-523-533.pdf266,17 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.