Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27953
Title: | Ігрові технології в освітньому процесі підготовки майбутніх вчителів географії: теоретичні та практичні аспекти. |
Authors: | Ткачук, Надія Михайлівна Стельмах, Валентина Юріївна |
Affiliation: | Волинський національний університет імені Лесі Українки, доцент кафедри економічної та соціальної географії географічного факультету, кандидат педагогічних наук, доцент Волинський національний університет імені Лесі Українки, доцент кафедри фізичної географії географічного факультету, кандидат географічних наук, доцент |
Bibliographic description (Ukraine): | Ткачук Н., Стельмах В. Ігрові технології в освітньому процесі підготовки майбутніх вчителів географії: теоретичні та практичні аспекти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2025. Вип. 1(13). С. 110-123. DOI : https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(13).2025.330221 |
Journal/Collection: | Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи |
Issue: | 1(13) |
Issue Date: | 30-Apr-2025 |
Date of entry: | 18-Jun-2025 |
Publisher: | Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини |
Country (code): | UA |
ORCID Id: | https://orcid.org/0000-0002-8018-9733 https://orcid.org/0000-0002-7106-4242 |
DOI: | https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(13).2025.330221 |
UDC: | 378.147-026.12-024.63:911 |
Keywords: | ігрові технології підготовка вчителів географії гейміфікація географічна освіта професійні компетентності методика викладання географії інтерактивне навчання системний підхід цифрові технології. |
Page range: | 110-123 |
Abstract: | У статті обґрунтовано методичні та практичні аспекти впровадження ігрових технологій у підготовку майбутніх учителів географії. Проаналізовано поняття «гра» та «ігрові технології» в педагогічному контексті. Визначено етапи формування готовності майбутніх учителів географії до застосування ігрових методик: від теоретичного вивчення до практичної розробки ігрових сценаріїв. Представлено досвід інтеграції ігрових елементів у компоненти фахової підготовки на рівні першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Підкреслено важливість гейміфікації освітнього процесу через цифрові технології та системний підхід до впровадження ігрових технологій у підготовці вчителів географії. |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27953 |
References (Ukraine): | 1. Арестенко В. В. Роль ігрових технологій у підготовці майбутніх учителів природничих дисциплін до професійної діяльності. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 3. С. 20–28. 2. Бандура Л. Педагогічні умови використання інноваційних технологій в освітньому процесі ЗВО. Молодь і ринок. 2020. № 1(180). С. 180–184. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.196220 3. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / гол. ред. С. Головко. Київ: Либідь, 1997. 376 с. 4. Грідіна Н. Б. Ігрові методи навчання на уроках географії. URL: https://naurok.com.ua/igrovi-metodinavchannya-na-urokah-geografi-293635.html (дата звернення: 12.02.2025). 5. Демченко В. В. Тезаурус методичного працівника. Рівне: РОІППО, 2012. 72 с. 6. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. Київ: Академвидав, 2004. 352 с. 7. Електронні інструменти. Як у фінських школах застосовують цифрові навчальні середовища. URL: https://nus.org.ua/2019/08/13/elektronni-instrumenty-yak-u-finskyh-shkolah-zastosovuyut-tsyfrovinavchalni-seredovyshha/ (дата звернення: 13.02.2025). 8. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с. 9. Запорожець Л. М. Стан професійної підготовки майбутніх вчителів до використання навчально-ігрових технологій у процесі вивчення географії. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2015. Вип. 25. С. 162‒165 10. Запорожець Л. М. Структурна характеристика компетентності майбутнього вчителя у використанні навчально-ігрових технологій в процесі вивчення географії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. Вип. 11. С. 52–59. 11. Кириленко В. В., Кириленко Н. М., Крижановський А. І. Застосування ігрових технологій у процесі підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2019. № 69. С. 43‒55. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-69-43-55 12. Костолович М. І. Теоретичні аспекти проблеми формування досвіду творчої діяльності майбутніх учителів географії. Academis notes. Series Pedagogical sciences. 2024. № 10. С. 86‒92. DOI: 10.59694/ped_sciences.2024.10.086 13. Кудикіна Н. В. Ігрова діяльність дітей: теоретичні основи й методика педагогічного керівництва. Її величність гра: теорія і методика організації дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: зб. статей / за ред. Г. С. Тарасенко. Вінниця: ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського, 2009. 320 с. 14. Кудикіна Н. В. Теоретичні засади педагогічного керівництва ігровою діяльністю молодших школярів у позаурочному навчально-виховному процесі: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01. Київ, 2004. 404 с. 15. Михайлова Л. М., Семенишина І. В., Краснощок І. П., Ступеньков С.О. Гейміфікація як інноваційний кейс професійної підготовки педагогічних працівників ЗВО в умовах дистанційного навчання. Академічні Візії. 2023. 18. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7795390 16. Носаченко В. М., Розсоха А. П. Професійна підготовка майбутніх учителів географії: картографічна складова. Київ: Кравченко Я. О., 2018. 383 с. 17. Онищенко Н. П. Застосування ігрових технологій під час викладання педагогічних дисциплін у вищій школі. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвуз. зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип. 35. Т. 4. С. 260‒267. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-4-39 18. Педагогічний словник / за ред. дійсного члена АПН України М. Д. Ярмаченка. Київ: Педагогічна думка, 2001. 514 с. 19. Покась Л., Браславська О. Інноваційна педагогічна технологія як засіб формування методичної компетентності для роботи майбутнього вчителя географії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. Вип. 11. С. 66–73. 20. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Академвидав, 2006. 456 с. 21. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» від 23 листопада 2011 р. № 1341 (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ). URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п (дата звернення: 10.02.2025). 22. Потапова Н. В. Особливості забезпечення геймізації в освітньому процесі закладів вищої педагогічної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 70. С. 210–213. DOI: https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-70.50 23. Сударик О. С. Сутність поняття «ігрові технології» та їх класифікація. Формування сучасної науки: методика та практика: матеріали I Міжнар. студентської наук. конф. Т. 2 (Кам’янець-Подільський, 29 жовтня, 2021 р.). Вінниця: ГО «Європейська наукова платформа», 2021. С. 91–94. 24. Топчій Г. С. Ігрові педагогічні технології як умова професійного саморозвитку майбутнього вчителя: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2011. 20 с. 25. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків: Прапор, 2007. 640 с. 26. Щербань П. М. Ігрові технології в освіті: історія і перспективи. Постметодика. 2014. № 2. С. 38‒42. 27. Dicheva D., Dichev C. Gamification in Education: Where Are We in 2015? E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, Chesapeake. VA: AACE. 2015. Pp. 1276‒1284. 28. Kerski J. J. Geo-awareness, Geo-enablement, Geotechnologies, Citizen Science, and Storytelling: Geography on the World Stage. Geography Compass. 2015. № 9(1). Pp. 14‒26. 29. Marusynets M., Vovkochyn L., Yakymenko S., Tkachuk N., Tymchenko A. Innovative Educational Technologies in the System of Specialist’s Professional Training. Amazonia Investiga. 2022. № 11(60). Pp. 177‒186. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2022.60.12.19 . 30. Plass J. L., Homer B. D., Kinzer C. K. Foundations of Game-Based Learning. Educational Psychologist. 2015. № 50(4). Pp. 258‒283. 31. Suvorova L., Kukharonok S. The Effectiveness of the Implementation of Game Technologies in Professional Training at Higher Education Institutions. Rocznik Pedagogiczny. 2024. № 46. Pp. 25–36. DOI: https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.2 32. Tüzün H., Yılmaz-Soylu M., Karakuş T., İnal Y., Kızılkaya G. The Effects of Сomputer Games on Primary School Students’ Achievement and Motivation in Geography Learning. Computers & Education. 2019. № 52(1). Pp. 68‒77. 33. Virvou M., Katsionis G. On the Usability and Likeability of Virtual Reality Games for Education: The case of VR-ENGAGE. Computers & Education. 2018. № 50(1). Pp. 154‒178. |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Наукові роботи (FGEO) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2706-6258.1(13).2025.330221.pdf | 645,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.