Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27943
Назва: Релігійний і містичний досвіди в структурі релігійної традиції
Автори: Борейко, Юрій Григорович
Федотова, Тетяна Володимирівна
Бібліографічний опис: Борейко Ю. Г., Федотова Т. В. Релігійний і містичний досвіди в структурі релігійної традиції. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. 2025. № 1(97). С. 21-29. DOI : https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.21-29
Журнал/збірник: Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки
Випуск/№ : 1(97)
Дата публікації: 2025
Дата внесення: 17-чер-2025
Видавництво: Видавничий центр ЖДУ імені Івана Франка
Країна (код): UA
DOI: https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.21-29
УДК: 2-587/.853
Теми: релігійний досвід
містичний досвід
суб’єкт
трансцендентне
сакральні смисли
інтерпретація
релігійна традиція
релігійні практики
ціннісні орієнтири
стратегії поведінки
Діапазон сторінок: 21-29
Короткий огляд (реферат): У статті з’ясовується співвідношення містичного і релігійного досвідів в структурі релігійної традиції. Значна кількість досліджень, присвячених різноманітним аспектам вивчення релігійного досвіду, характеризується недостатнім рівнем розв’язання означеної проблеми. Містичний досвід, отриманий завдяки надприродному одкровенню засновником традиції або її визнаними авторитетами, підлягає рефлексії та концептуалізації, внаслідок чого набуває трансцендентних смислових значень і стає підґрунтям віровчення. У такий спосіб через інтерпретацію смислів, наданих первинному містичному досвіду, останній об’єктивується в кодифікованих нормативних положеннях релігійної традиції. Містичний досвід має короткочасний характер, викликає екстатичне переживання, сприймається суб’єктом як безпосередній контакт з надприродним. Отримання містичного досвіду послідовниками традиції супроводжується релевантною інтерпретацією в рамках віровчення. Містичний досвід суб’єкта, який не належить до певної релігійної традиції, отримується в просторі сакральних смислів, що стають ціннісними орієнтирами і впливають на подальшу стратегію поведінки. Релігійний досвід не обмежується епізодичним характером контакту суб’єкта з трансцендентним, оскільки складає основу конкретної традиції, проявляючись у типізованих схемах релігійних практик. Належність до релігійної традиції визначає прийняття суб’єктом змісту й авторитету релігійного досвіду. Релігійний досвід включає осмислення існування надприродного, характер ставлення до нього, інтерпретацію смислів, і не є тотожним містичному досвіду. Релігійний досвід може бути усвідомленим, інтелектуалізованим, екстрапольованим у площину повсякденного соціального буття. За посередництвом інституційної структури традиція регламентує релігійний досвід, інтерпретує приховані смисли, які стають доступними послідовникам віровчення за умови дотримання спеціальних практик.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27943
Перелік літератури: 1. Борейко Ю. Г. Містичний досвід як фактор трансформації структур повсякденності. Релігія та Соціум. 2019. No 1–2 (33–34). С. 6–11.
2. Борейко Ю. Г. Релігійний досвід в координатах повсякденності: від переживання надприродного до втілення в традиції. Грані. Науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах. 2016. No 1 (129). С. 75–80.
3. Предко О. І. Релігійний досвід: особистісно-екзистенційна сутність. Філософські проблеми гуманітарних наук. 2016. No 25. С. 40–45.
4. Якуша В. І. Концептуалізація релігійного досвіду в сучасній аналітичній філософії: дис. ... д-ра філософії: 033. Київ, 2024. 210 с. URL: https://ir.library.knu.ua/server/api/core/bitstreams/d33b2e0d-a7e3-4144-a858-ecfbdf50c8d9/content (дата звернення: 10.04.2025).
5. Religious Experience. Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/religious-experience/#LanExp (дата звернення: 10.04.2025).
6. Berger P. The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Knopf Doubleday Publishing Group, 1990. 240 р.
7. Cooper C. E., Roe C. A., Mitchell G. Anomalous Experiences and the Bereavement Process. Death, Dying, and Mysticism: The Ecstasy of the End. New York: Moreman, 2015. Р. 117–131.
8. Eliade М. The Sakred and Profane: The Nature of Religion.W. R. Trask (Trans.). Orlando: Harcourt Brace Jovanovich, 987. 256 р.
9. Engmann B. Near-Death Experiences. Heavenly Insight or Human Illusion? Springer, 2014. 150 p.
10. James W. The Varieties of Religious Experience: A Study In Human Nature. Adelaide: eBooks@Adelaide, 2009. 400 р.
11. Schellenberg J. L. Divine Hiddenness and Human Reason. New York: Cornell University Press, 2006. 232 р.
12. Scholem H. Major Trends in Jewish Mysticism. Tel Aviv: Schocken, 1995. 496 р.
13. Vincent K. R. God is With Us: What Near-Death and Other Spiritually Transformative Experiences Teach Us About God and Afterlife. Carmichael, 2014. 170 p.
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FH)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
PhilosophicalSciences.1(97).2025.21-29.pdf797,47 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.