Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27943
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorБорейко, Юрій Григорович-
dc.contributor.authorФедотова, Тетяна Володимирівна-
dc.date.accessioned2025-06-17T13:07:59Z-
dc.date.available2025-06-17T13:07:59Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationБорейко Ю. Г., Федотова Т. В. Релігійний і містичний досвіди в структурі релігійної традиції. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. 2025. № 1(97). С. 21-29. DOI : https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.21-29uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27943-
dc.description.abstractУ статті з’ясовується співвідношення містичного і релігійного досвідів в структурі релігійної традиції. Значна кількість досліджень, присвячених різноманітним аспектам вивчення релігійного досвіду, характеризується недостатнім рівнем розв’язання означеної проблеми. Містичний досвід, отриманий завдяки надприродному одкровенню засновником традиції або її визнаними авторитетами, підлягає рефлексії та концептуалізації, внаслідок чого набуває трансцендентних смислових значень і стає підґрунтям віровчення. У такий спосіб через інтерпретацію смислів, наданих первинному містичному досвіду, останній об’єктивується в кодифікованих нормативних положеннях релігійної традиції. Містичний досвід має короткочасний характер, викликає екстатичне переживання, сприймається суб’єктом як безпосередній контакт з надприродним. Отримання містичного досвіду послідовниками традиції супроводжується релевантною інтерпретацією в рамках віровчення. Містичний досвід суб’єкта, який не належить до певної релігійної традиції, отримується в просторі сакральних смислів, що стають ціннісними орієнтирами і впливають на подальшу стратегію поведінки. Релігійний досвід не обмежується епізодичним характером контакту суб’єкта з трансцендентним, оскільки складає основу конкретної традиції, проявляючись у типізованих схемах релігійних практик. Належність до релігійної традиції визначає прийняття суб’єктом змісту й авторитету релігійного досвіду. Релігійний досвід включає осмислення існування надприродного, характер ставлення до нього, інтерпретацію смислів, і не є тотожним містичному досвіду. Релігійний досвід може бути усвідомленим, інтелектуалізованим, екстрапольованим у площину повсякденного соціального буття. За посередництвом інституційної структури традиція регламентує релігійний досвід, інтерпретує приховані смисли, які стають доступними послідовникам віровчення за умови дотримання спеціальних практик.uk_UK
dc.format.extent21-29-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВидавничий центр ЖДУ імені Івана Франкаuk_UK
dc.subjectрелігійний досвідuk_UK
dc.subjectмістичний досвідuk_UK
dc.subjectсуб’єктuk_UK
dc.subjectтрансцендентнеuk_UK
dc.subjectсакральні смислиuk_UK
dc.subjectінтерпретаціяuk_UK
dc.subjectрелігійна традиціяuk_UK
dc.subjectрелігійні практикиuk_UK
dc.subjectціннісні орієнтириuk_UK
dc.subjectстратегії поведінкиuk_UK
dc.titleРелігійний і містичний досвіди в структурі релігійної традиціїuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.21-29-
dc.citation.issue1(97)-
dc.citation.journalTitleВісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки-
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.relation.references1. Борейко Ю. Г. Містичний досвід як фактор трансформації структур повсякденності. Релігія та Соціум. 2019. No 1–2 (33–34). С. 6–11.uk_UK
dc.relation.references2. Борейко Ю. Г. Релігійний досвід в координатах повсякденності: від переживання надприродного до втілення в традиції. Грані. Науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах. 2016. No 1 (129). С. 75–80.uk_UK
dc.relation.references3. Предко О. І. Релігійний досвід: особистісно-екзистенційна сутність. Філософські проблеми гуманітарних наук. 2016. No 25. С. 40–45.uk_UK
dc.relation.references4. Якуша В. І. Концептуалізація релігійного досвіду в сучасній аналітичній філософії: дис. ... д-ра філософії: 033. Київ, 2024. 210 с. URL: https://ir.library.knu.ua/server/api/core/bitstreams/d33b2e0d-a7e3-4144-a858-ecfbdf50c8d9/content (дата звернення: 10.04.2025).uk_UK
dc.relation.references5. Religious Experience. Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/religious-experience/#LanExp (дата звернення: 10.04.2025).uk_UK
dc.relation.references6. Berger P. The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Knopf Doubleday Publishing Group, 1990. 240 р.uk_UK
dc.relation.references7. Cooper C. E., Roe C. A., Mitchell G. Anomalous Experiences and the Bereavement Process. Death, Dying, and Mysticism: The Ecstasy of the End. New York: Moreman, 2015. Р. 117–131.uk_UK
dc.relation.references8. Eliade М. The Sakred and Profane: The Nature of Religion.W. R. Trask (Trans.). Orlando: Harcourt Brace Jovanovich, 987. 256 р.uk_UK
dc.relation.references9. Engmann B. Near-Death Experiences. Heavenly Insight or Human Illusion? Springer, 2014. 150 p.uk_UK
dc.relation.references10. James W. The Varieties of Religious Experience: A Study In Human Nature. Adelaide: eBooks@Adelaide, 2009. 400 р.uk_UK
dc.relation.references11. Schellenberg J. L. Divine Hiddenness and Human Reason. New York: Cornell University Press, 2006. 232 р.uk_UK
dc.relation.references12. Scholem H. Major Trends in Jewish Mysticism. Tel Aviv: Schocken, 1995. 496 р.uk_UK
dc.relation.references13. Vincent K. R. God is With Us: What Near-Death and Other Spiritually Transformative Experiences Teach Us About God and Afterlife. Carmichael, 2014. 170 p.uk_UK
dc.subject.udc2-587/.853uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FH)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
PhilosophicalSciences.1(97).2025.21-29.pdf797,47 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.