Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27912
Title: HUMAN RIGHTS IN HUMANITARIAN CONTEXTS: SOCIO-PSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF PERSONAL SECURITY IN THE EXPERIENCE OF SOCIAL TRAUMA
Authors: Virna, Zhanna
Eyng, Ana Maria
Affiliation: Lesya Ukrainka Volyn National University
Pontifical Catholic University of Paraná
Bibliographic description (Ukraine): Virna, Z., & Eyng, A. M. (2025). HUMAN RIGHTS IN HUMANITARIAN CONTEXTS: SOCIO-PSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF PERSONAL SECURITY IN THE EXPERIENCE OF SOCIAL TRAUMA. Psychological Prospects Journal, 45, 199-209. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-vir
Conference/Event: 45
Journal/Collection: Психологічні перспективи
Issue Date: Jun-2025
Date of entry: 15-Jun-2025
DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-vir
Keywords: human rights and humanitarian rights
personal safety
mental health
social trauma
Page range: 199-209
Abstract: Purpose. The purpose of the presented article is to provide an analytical review of the findings of a research project on personal safety in the context of experiencing social trauma based on the materials of a research internship within the framework of the Postgraduate Education and Humanities Programme (PUCPR, Curitiba, Brazil). Methods. The methods of literature review of theoretical and empirical sources and methods of psychological modelling were used to reproduce the functional content of a comprehensive socio-psychological analysis of personal security norms in the context of wars and migration processes. The participatory methodology of triangulation through interpretive analysis, conceptual scientific aspects and standardisation of public policy for arguments for the preservation of human rights, proposed by professor A.M. Eyng, was also used. Results. The project implementation is reflected in the development of a system of social and psychological analysis of personal security in the context of wars and migration processes; creation of an information and analytical system for the restoration and preservation of the mental health of its active subjects (children, adolescents, youth, teachers, psychologists). Through a qualitative study, using an interpretative analysis of conceptual scientific aspects, public policy and empirical data, the author identifies arguments in favour of preserving human rights and psychological modelling as a reproduction of the functional content of a comprehensive socio-psychological analysis of individual security standards in the context of wars and migration processes. The theoretical contribution integrates research in education (Eyng, 2024) and psychology (Virna, 2023a-f, 2024a-g) into a joint study (Virna; Eyng 2022, 2023, 2024a, b). The prognostic horizons of the authors' theoretical developments illustrate the context of their applied understanding as a system of actions aimed at overcoming various destabilising factors in the experience of states of insecurity and protecting mental health and well-being. Conclusions. As part of the international research internship in the field of education and humanities, it was possible to get acquainted with psychological and pedagogical research practices that can be successfully applied in Ukraine, as the war and issues related to migration, resettlement and refugees raise the issue of intercultural education, the introduction of cross-cultural psychotherapy and the adoption of relevant legislation.
Метою презентованої статті є аналітичний огляд напрацювань дослідницького проекту з вивчення особистої безпеки в умовах переживання соціальної травми на основі матеріалів наукового стажування в рамках програми післядипломної освіти та гуманітарних наук, PUCPR, Куритиба, Бразилія). Методи. Використано методи літературного огляду теоретичних та емпіричних джерел та методи психологічного моделювання з метою відтворення функціонального змісту комплексного соціально-психологічного аналізу норм особистої безпеки в контексті воєн та міграційних процесів. Також використовувалася партисипативна методологія тріангуляції через інтерпретаційний аналіз, концептуальні наукові аспекти та стандартизацію державної політики для аргументів збереження прав людини, запропонована професором А.М. Ейнг. Результати. Реалізація проекту відображена у розробці системи соціально-психологічного аналізу особистої безпеки в контексті воєн та міграційних процесів; створенні інформаційно-аналітичної системи для відновлення та збереження психічного здоров'я її активних суб'єктів (дітей, підлітків, молоді, педагогів, психологів). Завдяки якісному дослідженню через інтерпретаційний аналіз концептуальних наукових аспектів, державної політики та емпіричних даних визначено аргументи на користь збереження прав людини та психологічного моделювання як відтворення функціонального змісту комплексного соціально-психологічного аналізу стандартів безпеки особистості в умовах воєн та міграційних процесів. Теоретичний внесок інтегрує дослідження в галузі освіти (Eyng, 2024) та психології (Virna, 2023a-f, 2024a-g) у спільні дослідження (Virna; Eyng 2022, 2023, 2024a, b). Прогностичні горизонти теоретичних напрацювань авторів ілюструють контекст їхнього прикладного розуміння як системи дій, спрямованих на подолання різних дестабілізуючих чинників у переживанні станів небезпеки та захист психічного здоров'я і благополуччя. Висновки. В рамках міжнародного наукового стажування в галузі освіти та гуманітарних наук вдалося ознайомитися з психолого-педагогічними дослідницькими практиками, які можуть бути успішно застосовані в Україні, оскільки війна та питання, пов'язані з міграцією, переселенням та біженцями, актуалізують питання міжкультурної освіти, впровадження крос-культурної психотерапії та прийняття відповідного законодавчого матеріалу.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27912
URL for reference material: https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/926
Content type: Article
Appears in Collections:Психологічні перспективи, 2025, № 45

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Психологiчнi_перспективи_№+45_2025-199-209.pdf429,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.