Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27900
Назва: ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА РЕСУРСНІСТЬ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В КЛІНІЧНІЙ ПРАКТИЦІ ПСИХОЛОГА
Інші назви: Psychological Support and Resources for Parents of Children with Special Educational Needs in the Clinical Practice of a Psychologist
Автори: Кихтюк, Оксана
Федотова, Тетяна
Кульчицька, Анна
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Кихтюк , О., Федотова , Т., & Кульчицька , А. (2025). ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА РЕСУРСНІСТЬ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В КЛІНІЧНІЙ ПРАКТИЦІ ПСИХОЛОГА. Психологічні перспективи, 45, 52-64. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-kyh
Bibliographic description: Kyhtuik, O., Fedotova, T., & Kulchucka, A. (2025). Psychological Support and Resources for Parents of Children with Special Educational Needs in the Clinical Practice of a Psychologist. Psychological Prospects Journal, 45, 52-64. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-kyh
Журнал/збірник: Психологічні перспективи
Випуск/№ : 45
Дата публікації: чер-2025
Дата внесення: 13-чер-2025
DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-kyh
Теми: інклюзія
освіта
стрес
ресурси
психологічна допомога
Діапазон сторінок: 52-64
Короткий огляд (реферат): Мета. Теоретичний аналіз наукових доробків з питання ресурсів батьків дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в сучасних соціальних умовах життя в Україні, особливості роботи клінічного психолога із цією категорією осіб. Провести емпіричне дослідження ресурсності батьків дітей з особливими освітніми потребами. Визначити перспективи наукових пошуків, шляхів та методів психологічної підтримки батьків дітей із особливими потребами та подальшого врахування отриманих результатів у викладанні таких дисциплін як «Соціальна психологія», «Клінічна психологія», «Психологічна підтримка в медичних закладах», «Психологія мотивацій та емоцій». Методи. Науково-теоретичний аналіз літератури з проблеми психологічної підтримки, виховання та ресурсності батьків дітей з особливими потребами. Онлайн опитування на платформі Google, використовувались методики : психологічна ресурсність особистості (О. Штепа), шкала резильєнтності Коннора-Девідсона (cd-risc-10), копінг-тест Лазаруса, із математичною обробкою даних. Результати. Аналіз наукових розвідок у наукових джерелах батьківства дітей з особливими освітніми потребами (ООП) дозволяє виділити типові фази, через які проходять батьки після народження або діагностування особливих потреб у дитини. Ці етапи є відображенням складного психологічного шляху прийняття та адаптації, що має значний вплив на функціонування усієї родини. Результати емпіричного дослідження підтверджують, що психологічна ресурсність батьків є ключовим фактором, що визначає їхні стратегії подолання стресу та адаптації до виховання дитини з особливими потребами. Виявлені чіткі кореляційні патерни на різних рівнях ресурсності, що підкреслюють необхідність диференційованого підходу у наданні психологічної підтримки. Для батьків з низьким рівнем ресурсності пріоритетом має бути розвиток базових копінг-навичок та зміцнення внутрішніх опор, тоді як для батьків з високим рівнем ресурсності акцент може бути зроблений на підтримці їхнього потенціалу до саморозвитку та подальшого зміцнення адаптивних стратегій. Отримані дані є основою для розробки та імплементації більш ефективних та цілеспрямованих програм психологічного супроводу сімей з дітьми з ООП. Висновки. Психологічна підтримка та розвиток ресурсності батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами (ООП), є багатогранним і динамічним процесом. У клінічній практиці психолога цей процес вимагає інтегрованого підходу, що охоплює як індивідуальні, так і системні аспекти функціонування родини.
Purpose. Theoretical analysis of scientific works on the issue of resources of parents of children with special educational needs (SEN) in modern social conditions of life in Ukraine, features of the work of a clinical psychologist with this category of persons. To conduct an empirical study of the resourcefulness of parents of children with special educational needs. To determine the prospects of scientific research, ways and methods of psychological support of parents of children with special needs and further consideration of the results obtained in teaching such disciplines as «Social Psychology», «Clinical Psychology», «Psychological Support in Medical Institutions», «Psychology of Motivations and Emotions». Methods. Scientific and theoretical analysis of the literature on the problem of psychological support, upbringing and resourcefulness of parents of children with special needs. Online survey on the Google platform. The following methods were used: psychological resourcefulness of the individual (O. Shtepa), Connor-Davidson Resilience Scale (cd-risc-10), Lazarus Coping Test, with mathematical data processing. Results. The analysis of scientific research in scientific sources on parenting children with special educational needs (SEN) allows us to identify typical phases that parents go through after the birth or diagnosis of special needs in their child. These stages reflect a complex psychological path of acceptance and adaptation, which has a significant impact on the functioning of the entire family. The results of the empirical study confirm that the psychological resourcefulness of parents is a key factor determining their strategies for coping with stress and adapting to raising a child with special needs. Clear correlation patterns were identified at different levels of resourcefulness, which emphasize the need for a differentiated approach to providing psychological support. For parents with a low level of resourcefulness, the priority should be the development of basic coping skills and strengthening internal supports, while for parents with a high level of resourcefulness, the emphasis can be placed on supporting their potential for self-development and further strengthening adaptive strategies. The obtained data are the basis for the development and implementation of more effective and targeted psychological support programs for families with children with special educational needs (SEN). Conclusions. Psychological support and development of resourcefulness of parents raising children with special educational needs (SEN) is a multifaceted and dynamic process. In the clinical practice of a psychologist, this process requires an integrated approach that covers both individual and systemic aspects of family functioning.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27900
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/914
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Психологічні перспективи, 2025, № 45

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Психологiчнi_перспективи_№+45_2025-52-64.pdf406,16 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.