Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27899
Title: | ФЕНОМЕНОЛОГІЯ Я-КОНЦЕПЦІЇ ОСОБИСТОСТІ У КОНТЕКСТІ ЇЇ ПРОФЕСІОГЕНЕЗИ |
Other Titles: | Phenomenology of the Self-concept of the individual in the context of its professional development |
Authors: | Гошовський, Ярослав Рудницький, Олександр |
Affiliation: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
Bibliographic description (Ukraine): | Гошовський , Я., & Рудницький , О. (2025). ФЕНОМЕНОЛОГІЯ Я-КОНЦЕПЦІЇ ОСОБИСТОСТІ У КОНТЕКСТІ ЇЇ ПРОФЕСІОГЕНЕЗИ. Психологічні перспективи, 45, 24-37. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-hosh |
Bibliographic description (International): | Hoshovskyi, Y., & Rudnytskyi, O. (2025). Phenomenology of the Self-concept of the individual in the context of its professional development. Psychological Prospects Journal, 45, 24-37. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-hosh |
Journal/Collection: | Психологічні перспективи |
Issue: | 45 |
Issue Date: | Jun-2025 |
Date of entry: | 13-Jun-2025 |
DOI: | https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-hosh |
Keywords: | особистість самосвідомість Я-концепція професійний розвиток професійна Я-концепція |
Page range: | 24-37 |
Abstract: | Мета. Науково-психологічне вивчення специфіки становлення Я-концепції особистості упродовж її професіогенези.
Методи. З метою висвітлення ключових ліній дослідження окресленої тематики ми задіяли систему науково-теоретичних методів : аналіз, синтез, узагальнення, абстрагування, що дало змогу різнобічного охоплення і висвітлення психологічної феноменології Я-концепції особистості, зокрема упродовж її професійного розвитку.
Результати. Аналіз джерелознавчої бази з окресленої тематики дав підстави констатувати, що Я-концепція в системній єдності з образом Я, самооцінкою, самоакцептацією тощо постає одним із фундаментальних компонентів особистісної самосвідомості. Я-концепція вибудовується й усталюється впродовж усього життєвого шляху, набуваючи нових оригінальних вікових і соціальних обрисів і відтінків. Важливим напрямом сучасних науково-психологічних дослідницьких студій у вивченні феномену Я-концепції людини виокремлюється професійний, який висвітлює особливості становлення цього складного конструкту у представників різних професій упродовж їхньої фахової самореалізації. Я-концепції відіграє важливу роль як у процесі професіоналізації під час навчання та набуття професійних компетентностей, так і під час безпосередньої фахової діяльності.
Висновки. Я-концепція як продукт розвитку самосвідомості людини засвідчує набуття нею повномірного усвідомлення власної сутності й цілісного уявлення про багатогранність свого Я. Від рівня сформованості Я-концепції як сукупності переконань і настановлень особистості щодо самої себе залежить її спроможність до самоосмислення, самоприйняття і самореалізації, якість професійних взаємин та виконання функціональних обов’язків, а отже і продуктивність результатів виконуваної фахової діяльності й задоволеність собою. Purpose. Scientific and psychological study of the specifics of the formation of the self-concept of the individual during its professional development. Methods. In order to highlight the key lines of research on the outlined topic, we used a system of scientific and theoretical methods: analysis, synthesis, generalization, abstraction, which allowed for a versatile coverage and highlighting of the psychological phenomenology of the self-concept of the individual, in particular during its professional development. Results. Analysis of the source base on the outlined topic gave grounds to state that the self-concept in systemic unity with the self-image, self-esteem, self-acceptance, etc. appears as one of the fundamental components of personal self-consciousness. The self-concept is built and established throughout the entire life path, acquiring new original age and social outlines and shades. An important direction of modern scientific and psychological research studies in the study of the phenomenon of a person's self-concept is the professional one, which highlights the peculiarities of the formation of this complex construct in representatives of various professions during their professional self-realization. The self-concept plays an important role both in the process of professionalization during training and acquisition of professional competencies, and during direct professional activity. Conclusions. Self-concept as a product of the development of a person's self-awareness testifies to his acquisition of a full awareness of his own essence and a holistic idea of the multifaceted nature of his self. The level of formation of the self-concept as a set of beliefs and attitudes of the individual regarding himself determines his ability towards self-understanding, self-acceptance and self-realization, the quality of professional relationships and the performance of functional duties, and therefore the productivity of the results of the professional activity performed along with self-satisfaction. |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27899 |
URL for reference material: | https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/913 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Психологічні перспективи, 2025, № 45 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Психологiчнi_перспективи_№+45_2025-24-37.pdf | 791,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.