Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27875
Title: | Психологічні засади статево-рольової соціалізації сучасного підлітка |
Authors: | Артинюк, Валентин Олександрович |
Affiliation: | Кафедра педагогічної та вікової психології 053 Психологія |
Bibliographic description (Ukraine): | Артинюк В. О. Психологічні засади статево-рольової соціалізації сучасного підлітка : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 Психологія / наук. кер. І. А. Мудрак ; Волинський національний університет імені Лесі Українки. Луцьк, 2025. 60 с. |
Issue Date: | 2025 |
Date of entry: | 10-Jun-2025 |
Publisher: | Волинський національний університет імені Лесі Українки |
Supervisor: | Мудрак, Ігор Аркадійович |
Keywords: | підліток гендер статево-рольова соціалізація |
Abstract: | Досліджено основні наукові підходи до аналізу процесу статево-рольової соціалізації підлітка. Доведено, що статева ідентифікація є важливою складовою соціалізації особистості, що формується в результаті взаємодії біологічних, соціальних і культурних факторів. Процес ідентифікації, який включає усвідомлення себе як представника певної статі, відбувається під впливом соціальних норм та стереотипів, що накладаються на індивіда в процесі взаємодії з іншими людьми, зокрема родиною, однолітками та медіа. Розглянуто, як ґендерні ролі впливають на розвиток підлітків, зокрема на їх психологічну ідентифікацію, поведінку та стосунки з оточенням. Ґендерна соціалізація починається з раннього віку і продовжується протягом підліткового періоду, коли підлітки активно усвідомлюють свою роль у суспільстві, а також засвоюють соціальні норми та очікування, пов’язані з їхньою статтю. Встановлено, що процес статево-рольової соціалізації підлітків залежить як від зовнішніх факторів (сімейне середовище, вплив однолітків, медіа), так і від внутрішніх чинників (особистісні характеристики, психофізіологічні особливості). Взаємодія між цими чинниками визначає розвиток статевої ідентичності підлітка, а також його здатність адаптуватися до соціальних вимог та ролей. Проведене емпіричне дослідження дозволило виявити особливості статево-рольової соціалізації підлітків, використовуючи відповідний психодіагностичний інструментарій. Застосування методів психологічної діагностики забезпечило комплексний підхід до вивчення рівня сформованості статево-рольових уявлень, ступеня впливу соціального середовища та індивідуальних особливостей підлітків. Виявлено, що присутність ґендерних стереотипів у соціальному середовищі може зумовити деформацію статевої ідентичності та сприяти формуванню поведінкових моделей, які не відповідають соціальним нормам. Подальші дослідження повинні поглиблювати розуміння процесів статево-рольової соціалізації підлітків, враховуючи різноманітні соціокультурні, психологічні та соціальні чинники. |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27875 |
Content type: | Bachelor Thesis |
Appears in Collections: | FPsy_KR (2025) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Artyniuk_2025.pdf | 1,15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.