Please use this identifier to cite or link to this item:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27790
Title: | Публіцистичний інтеркурс в художній прозі Романа Іваничука |
Authors: | Косюк, Оксана Михайлівна |
Bibliographic description (Ukraine): | Косюк О. М. Публіцистичний інтеркурс в художній прозі Романа Іваничука. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Київ : Гельветика, 2025. Т. 36 (75). No 2. Ч. 2. С. 179–185. DOI : https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.2.2/27. |
Journal/Collection: | Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика |
Issue: | 2. Ч. 2. |
Volume: | 36 (75). |
Issue Date: | 2025 |
Date of entry: | 22-May-2025 |
Publisher: | Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського |
Country (code): | UA |
DOI: | https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.2.2/27 |
UDC: | 007.(076) |
Keywords: | журналістика масова комунікація дискусія нефікційна творчість документальність філософія література публіцистика |
Page range: | 179–185 |
Abstract: | У статті засвідчено публіцистичний інтеркурс, що з найдавніших часів "прошиває" не тільки тексти пра- та сучасної журналістик, а й белетристику і наукову літературу. Визначено його ознаки: фактичність, девальвація образності, критичність, актуальність, оперативність, брендинг, наявність експертиз, ідеологізм, ораторство, збір зовнішньої інформації за допомогою спостереження, інтерв'ювання, вивчення документів та джерел тощо. З'ясовано, якщо присутня хоча б одна з ознак, – мистецький витвір втрачає органіку й трансформується у явище журналізму. Для царин художньої творчості публіцистичність не бажана (принаймні, на рівні напрямів та стилів романтичного, а не реалістичного спрямування), для масової комунікації – навпаки – промовиста й визначальна. В усіх випадках публіцистичний дискурс неминуче потрапляє під цензуру. Наголошено: на перший погляд здається, що наскрізна публіцистичність – маркер інформаційного простору недемократичних систем, приміром – соціалістичних, Однак він присутній у будь-яких ідеологічних ситуаціях (в контекстах воєн, революцій, протестів, майданів тощо – часто національно-визвольного характеру). У розвідці (за допомогою контент-аналізу текстів, фіксації, моделювання й порівняння публіцистичних стратегій) доведено, що проза Романа Іваничука 70-90-их рр. минулого століття виразно публіцистична (однак, як це не парадоксально, й не менш образна). І якщо для втілень радянської доби це очікувано, то для історичної (романтичної) прози – ні. Продемонстровано, що у ранніх новелах письменник експериментує: виносить на розгляд пекучо сучасні проблеми (стійкості, екології, свободи тощо), випробовує характери, задіює велику кількість дискусій та автокомунікації, вводить у текст факти, суспільні настрої, експертизи. В історичній прозі (матеріал для написання якої – архівні дані) акцентує ораторство, ідеологічні наративи, відверту пропаганду. Заборонений та вилучений з усіх фондів роман "Мальви" ("Яничари") приніс Р. Іваничукові визнання й шалений потік офіційної критики, оскільки сюжет чітко "наклався" на радянську систему, "засвітив" усі її вади й спрогнозував неминучий крах. Афористичні промови головних героїв відразу "порізались" на цитати і стали крилатими. Попри жорстку цезуру й заборону на двадцять літ "Журавлиного крику", з 1976 по 1994 рр. вийшли ще сім романів. Публіцистичний дискурс в кожній із книг ускладнювався: від ораторських промов, оприлюднення винаходів та наукових теорій – до альтернативних висвітлень сакральних тем. Насамкінець зазначено, що високий рівень естетики й комунікації творів Р. Іваничука дає підстави для переосмислення якостей та можливостей публіцистичного дискурсу. |
URI: | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27790 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Наукові роботи (FFG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
б2 публ.pdf | 367,44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.