Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27718
Title: Мотиви інформаційної діяльності сучасної особистості
Authors: Остапйовська, Ірина Ігорівна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Остапйовська І. Мотиви інформаційної діяльності сучасної особистості. Acta Paedagogiсa Volynienses. Вип. 1. С. 116–122. doi: https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.16
Journal/Collection: Acta Paedagogiсa Volynienses
Issue: 1
Issue Date: 1-May-2025
Date of entry: 12-May-2025
Publisher: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Country (code): UA
DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.16
UDC: 004.9:159.955
Keywords: інформаційна діяльність особистості
мотив
мотивація
мотивація до інформаційної діяльності
мотиви інформаційної діяльності
внутрішні мотиви інформаційної діяльності особистості
зовнішні мотиви інформаційної діяльності особистості
внутрішня мотивація інформаційної діяльності особистості
зовнішня мотивація інформаційної діяльності особистості
information activity of the individual
motive
motivation
motivation for information activity
motives of information activity
internal motives of information activity of the individual
external motives of information activity of the individual
internal motivation of information activity of the individual
external motivation of information activity of the individual
Page range: 116–122
Abstract: У статті обґрунтовано актуальність теми публікації та її своєчасність і практичне значення, проведено аналіз наукових праць із теми дослідження. Її мета передбачає актуалізації дефініціювання та змісту мотивів (мотивації) сучасної особистості до інформаційної діяльності. Відповідно до мети мотив було означено як дієве спонукання особистості до діяльності, яке може набувати форм сукупності зовнішніх чи внутрішніх умов та/або певних (матеріальних або ідеальних) об’єктів (процесів, явищ тощо), які спонукають до діяльності та визначають її спрямованість, усвідомлену особистістю причину, яка визначила вибір тих чи інших її дій. Сукупність мотивів становить мотивацію, котра, як і самі мотиви до інформаційної діяльності за джерелом виникнення об’єднується у два класи: внутрішня та зовнішня. Обидва ці класи мають абсолютно суб’єктивний характер та можуть бути як позитивними, так і негативними, причому віднесення до певного класу теж має переважно суб’єктивний характер. До найбільш актуальних мотивів інформаційної діяльності сучасної особистості можна зарахувати: 1) задоволення цікавості, природну допитливість, бажання самостійності та автономності, бажання соціальної взаємодії, потребу у досягненні успіху, почуття обов’язку та відповідальності тощо – тобто мотиви (а саме – внутрішні мотиви), які мають переважно психолого-філософський зміст та стосуються задоволення психічних, психологічних та світоглядних (морально-етичних) потреб особистості засобами інформаційної діяльності; та 2) фінансові винагороди, робочі бонуси, змагання та конкуренцію, фактори, які провокують тривожність та відчуття небезпеки, осуд та покарання, обов’язки та відповідальність – тобто мотиви (а саме – зовнішні мотиви), які мають, зазвичай, соціальне, комунікативне та матеріальне спрямування, та виникають на вимогу задоволення інформаційних потреб, котрі продукуються оточенням. Оскільки і зовнішні і зовнішні мотиви мають як свої переваги, так і недоліки, для ефективної інформаційної діяльності їх необхідно поєднувати, а також забезпечувати реалізацію низки умов (результативність діяльності, наявність її адекватної оцінки, усвідомлення важливості діяльності особистістю та ін.). До перспективні напрямів наукових розвідок варто віднести вивчення мотивації до інформаційної діяльності майбутніх та практикуючих учителів початкових класів і розробку системи її практичної підтримки на високому рівні.
The relevance of the topic of the publication and its timeliness and practical significance, an analysis of scientific works on the topic of research were carried out in the article substantiates. Its goal is to update the definition and content of the motives (motivations) of a modern individual for information activities. In accordance with the purpose, the motive was defined as an effective incentive of an individual to activity, which can take the form of a set of external or internal conditions and/or certain (material or ideal) objects (processes, phenomena, etc.) that encourage activity and determine its direction, the reason realized by the individual that determined the choice of certain actions. The set of motives constitutes motivation, which, like the motives for information activity themselves, is combined into two classes by source of origin: internal and external. Both of these classes are completely subjective and can be both positive and negative, and assignment to a particular class is also largely subjective. The most relevant motives for the information activity of a modern individual include: 1) satisfaction of curiosity, natural curiosity, desire for independence and autonomy, desire for social interaction, need for success, sense of duty and responsibility, etc. – tha is, motives (namely, internal motives), which have mainly psychological and philosophical content and relate to the satisfaction of the mental, psychological and worldview (moral and ethical) needs of the individual by means of information activity; and 2) financial rewards, work bonuses, competitions and competition, factors that provoke anxiety and a sense of danger, condemnation and punishment, duties and responsibility etc. – that is, motives (namely, external motives), which usually have a social, communicative and material focus, and arise from the demand to satisfy information needs produced by the environment. Since both extrinsic and intrinsic motives have their advantages and disadvantages, for effective information activities they must be combined, as well as ensuring the implementation of a number of conditions (effectiveness of activities, the presence of its adequate assessment, awareness of the importance of the activity by the individual, etc.). The study of motivation for information activities of future and practicing primary school teachers and the development of a system of its practical support at a high level should be included among the promising areas of scientific research.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27718
References (Ukraine): 1. Долбін О. Мотивація: Внутрішні та зовнішні фактори впливу. Blaze Talk – Ідеї, що надихають : веб-сайт. 30 червня 2024 р. URL: https://surl.li/pjkraf
2. Психологічний словник : електронний ресурс / Авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова ; За ред. Н. А. Побірченко. 336 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf
3. Червінська Н. Внутрішня і зовнішня мотивація: відмінності та приклади. Depositphotos : веб-сайт. 01.09.23. URL: https://surl.li/xnxlon
4. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник [Текст]. Харків : Прапор, 2007. 640 с.
5. Добростан О. В., Іваненко Р. В., Коваленко Л. А. Вивчення мотивації до навчання старшокласників в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2024. № 3. С. 49–54. doi: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9
6. Пантелюк М. Психологічні особливості мотивації навчальної діяльності студентів. Студентський дайджест : збірник наукових матеріалів здобувачів вищої освіти. 2024. Вип. 9. Рівне : РДГУ, 2024. С. 43–45. URL: https://rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2024_9.pdf#page=44
7. Полковніков Я. Розвиток мотиваційної сфери майбутніх лікарів-стоматологів в умовах сучасності. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 28–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12
8. Скулиш Н. Є. Позитивна навчальна мотивація є основою діяльнісної самореалізації старшокласників в процесі навчання. Психологічні ресурси розвитку особистісної в умовах невизначеності освітнього простору : збірник матеріалів наукових доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 23 жовтня 2024 року). Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. С. 193–205. URL: https://surl.li/paxrvz
9. Ващук С. Г., Юрчук Л. В. Психологічні феномени, які впливають на формування професійної мотивації. Людина і суспільство: економічний та соціокультурний розвиток : збірник тез доповідей ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Рівне, 26–27 березня 2024 р.) / укл. Колісник В., Позднякова Т. ; за ред. Т. Макух, Н. Харченко. Рівне : РІУУ, 2024. С. 252–255. URL: https://surl.li/xkjgxd
10. Каньоса Н. Особливості формування професійної мотивації студентів вищого педагогічного закладу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. Вип. 11. С. 50–56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12
11. Ковалевський І. Професійна мотивація майбутніх менеджерів у процесі фахової підготовки. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 21–22. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/nauka/konf/zbirnik_npk-2024_3f5ab.pdf#page=22
12. Кірсанов М. В. Фактори, які сприяють формуванню у майбутніх фахівців позитивної мотивації до занять з фізичного виховання. Актуальні проблеми освітньо-виховного процесу та шляхи їх вирішення в умовах сучасних викликів : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. конф. з проблем вищої освіти і науки, 15 листопада 2024 р. С. 313–316. URL: https://surl.li/duqzoy
13. Синиця С. В., Шестерова Л. Є., Пронь А. С. Теоретичні передумови формування мотивації до фізкультурно-оздоровчої діяльності у школярів середніх класів. Часопис кафедри теорії й методики фізичного виховання, адаптивної та масової фізичної культури «Фізична культура: теорія і практика». 2024. № 7. С. 65–29. URL: https://surl.li/lyyzfm
14. Рикова Л. М., Дорошенко Т. І. Зміст інформаційної діяльності та сутність інформаційних потреб. Сучасні тенденції організаційно-методологічного забезпечення підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : матеріали Всеукр. наук.-метод. інтернет-конф. з проблем вищ. освіти і науки, 18 листоп. 2019 р. / Харків. нац. автомоб.-дор. ун-т. Харків, 2019. С. 222–230. URL: https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/13213
References (International): 1. Dolbin, O. (2024). Motyvatsiia: Vnutrishni ta zovnishni faktory vplyvu [Motivation: Internal and external influencing factors]. [Site «Blaze Talk – Inspiring Ideas»]. https://www.blazetalk.net. Retrieved from https://surl.li/pjkraf (in Ukrainian)
2. Syniavskyi, V. V. & Serhieienkova, O. P. Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Pobirchenko, N. A. (Ed.). (n.d.). Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf (in Ukrainian)
3. Chervinska, N. (2023). Vnutrishnia i zovnishnia motyvatsiia: vidminnosti ta pryklady [Intrinsic and extrinsic motivation: differences and examples]. [Site «Depositphotos»]. https://blog.depositphotos.com. Retrieved from https://blog.depositphotos.com/ua/vnutrishnya-i-zovnishnya-motivatsiya.html?utm_source=chatgpt.com (in Ukrainian)
4. Shapar, V. B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor (in Ukrainian)
5. Dobrostan, O.V., Ivanenko, R. V., & Kovalenko, L. A. (2024). Vyvchennia motyvatsii do navchannia starshoklasnykiv v umovakh voiennoho stanu [Study of the motivation to education of high school students under the conditions of marital state]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Psykholohiia. 3, 49–54. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9 (in Ukrainian)
6. Panteliuk, M. (2024). Psykholohichni osoblyvosti motyvatsii navchalnoi diialnosti studentiv [Psychological features of motivation of students' educational activities]. Studentskyi daidzhest. 9, 43–45. Rivne: RDHU. Retrieved from https://rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2024_9.pdf#page=44 (in Ukrainian)
7. Polkovnikov, Ya. (2024). Rozvytok motyvatsiinoi sfery maibutnikh likariv-stomatolohiv v umovakh suchasnosti [Development of the motivational sphere of future dentists in modern conditions]. Naukova diialnist yak shliakh formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnoho fakhivtsia (NPK-2024): materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 5–6 hrudnia 2024 r., m. Sumy, Ukraina. (pp. 28–29). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12 (in Ukrainian)
8. Skulysh, N. Ye. (2024). Pozytyvna navchalna motyvatsiia ye osnovoiu diialnisnoi samorealizatsii starshoklasnykiv v protsesi navchannia [Positive learning motivation is the basis for active self-realization of high school students in the learning process.]. Psykholohichni resursy rozvytku osobystisnoi v umovakh nevyznachenosti osvitnoho prostoru: zbirnyk materialiv naukovykh dopovidei I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 23 zhovtnia 2024 roku). (pp. 193–205). Kyiv: Instytut psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Retrieved from https://surl.li/paxrvz (in Ukrainian)
9. Vashchuk, S. H. & Yurchuk, L. V. (2024). Psykholohichni fenomeny, yaki vplyvaiut na formuvannia profesiinoi motyvatsii [Psychological phenomena that influence the formation of professional motivation]. Liudyna i suspilstvo: ekonomichnyi ta sotsiokulturnyi rozvytok: zbirnyk tez dopovidei KhI Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Rivne, 26–27 bereznia 2024 r.). (pp. 252–255). Rivne: RIUU. Retrieved from https://surl.li/xkjgxd (in Ukrainian)
10. Kanosa, N. (2012). Osoblyvosti formuvannia profesiinoi motyvatsii studentiv vyshchoho pedahohichnoho zakladu [Peculiarities of the formation of professional motivation of students of a higher pedagogical institution]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. 11, 50–56. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12 (in Ukrainian)
11. Kovalevskyi, I. (2024). Profesiina motyvatsiia maibutnikh menedzheriv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Professional motivation of future managers in the process of professional training]. Naukova diialnist yak shliakh formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnoho fakhivtsia (NPK-2024): materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 5–6 hrudnia 2024 r., m. Sumy, Ukraina. (pp. 21–22). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka. Retrieved from https://surl.li/mduedm (in Ukrainian)
12. Kirsanov, M. V. (2024). Faktory, yaki spryiaiut formuvanniu u maibutnikh fakhivtsiv pozytyvnoi motyvatsii do zaniat z fizychnoho vykhovannia [Factors that contribute to the formation of positive motivation for physical education classes in future specialists]. Aktualni problemy osvitno-vykhovnoho protsesu ta shliakhy yikh vyrishennia v umovakh suchasnykh vyklykiv: zb. nauk. pr. za materialamy Vseukr. konf. z problem vyshchoi osvity i nauky, 15 lystopada 2024 r. (pp. 313–316). Retrieved from https://surl.li/duqzoy (in Ukrainian)
13. Synytsia, S. V., Shesterova, L. Ye. & Pron, A.S. (2024). Teoretychni peredumovy formuvannia motyvatsii do fizkulturno-ozdorovchoi diialnosti u shkoliariv serednikh klasiv [Theoretical prerequisites for the formation of motivation for physical education and health activities in middle school students]. Chasopys kafedry teorii y metodyky fizychnoho vykhovannia, adaptyvnoi ta masovoi fizychnoi kultury «Fizychna kultura: teoriia i praktyka». 7, 65–29. Retrieved from https://surl.li/lyyzfm (in Ukrainian)
14. Rykova, L. M. & Doroshenko, T. I. (2019). Zmist informatsiinoi diialnosti ta sutnist informatsiinykh potreb [The content of information activities and the essence of information needs]. Suchasni tendentsii orhanizatsiino-metodolohichnoho zabezpechennia pidhotovky fakhivtsiv: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia v umovakh hlobalizatsii ta yevroekonomichnoi intehratsii: materialy Vseukr. nauk.-metod. internet-konf. z problem vyshch. osvity i nauky, 18 lystop. 2019 r. (pp. 222–230). Kharkiv. Retrieved from https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/13213 (in Ukrainian)
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2025_Ostapiovska_Motivation_ID(KID).pdf315,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.