Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27718
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОстапйовська, Ірина Ігорівна-
dc.date.accessioned2025-05-12T10:11:52Z-
dc.date.available2025-05-12T10:11:52Z-
dc.date.issued2025-05-01-
dc.date.submitted2025-05-10-
dc.identifier.citationОстапйовська І. Мотиви інформаційної діяльності сучасної особистості. Acta Paedagogiсa Volynienses. Вип. 1. С. 116–122. doi: https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.16uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27718-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано актуальність теми публікації та її своєчасність і практичне значення, проведено аналіз наукових праць із теми дослідження. Її мета передбачає актуалізації дефініціювання та змісту мотивів (мотивації) сучасної особистості до інформаційної діяльності. Відповідно до мети мотив було означено як дієве спонукання особистості до діяльності, яке може набувати форм сукупності зовнішніх чи внутрішніх умов та/або певних (матеріальних або ідеальних) об’єктів (процесів, явищ тощо), які спонукають до діяльності та визначають її спрямованість, усвідомлену особистістю причину, яка визначила вибір тих чи інших її дій. Сукупність мотивів становить мотивацію, котра, як і самі мотиви до інформаційної діяльності за джерелом виникнення об’єднується у два класи: внутрішня та зовнішня. Обидва ці класи мають абсолютно суб’єктивний характер та можуть бути як позитивними, так і негативними, причому віднесення до певного класу теж має переважно суб’єктивний характер. До найбільш актуальних мотивів інформаційної діяльності сучасної особистості можна зарахувати: 1) задоволення цікавості, природну допитливість, бажання самостійності та автономності, бажання соціальної взаємодії, потребу у досягненні успіху, почуття обов’язку та відповідальності тощо – тобто мотиви (а саме – внутрішні мотиви), які мають переважно психолого-філософський зміст та стосуються задоволення психічних, психологічних та світоглядних (морально-етичних) потреб особистості засобами інформаційної діяльності; та 2) фінансові винагороди, робочі бонуси, змагання та конкуренцію, фактори, які провокують тривожність та відчуття небезпеки, осуд та покарання, обов’язки та відповідальність – тобто мотиви (а саме – зовнішні мотиви), які мають, зазвичай, соціальне, комунікативне та матеріальне спрямування, та виникають на вимогу задоволення інформаційних потреб, котрі продукуються оточенням. Оскільки і зовнішні і зовнішні мотиви мають як свої переваги, так і недоліки, для ефективної інформаційної діяльності їх необхідно поєднувати, а також забезпечувати реалізацію низки умов (результативність діяльності, наявність її адекватної оцінки, усвідомлення важливості діяльності особистістю та ін.). До перспективні напрямів наукових розвідок варто віднести вивчення мотивації до інформаційної діяльності майбутніх та практикуючих учителів початкових класів і розробку системи її практичної підтримки на високому рівні.uk_UK
dc.description.abstractThe relevance of the topic of the publication and its timeliness and practical significance, an analysis of scientific works on the topic of research were carried out in the article substantiates. Its goal is to update the definition and content of the motives (motivations) of a modern individual for information activities. In accordance with the purpose, the motive was defined as an effective incentive of an individual to activity, which can take the form of a set of external or internal conditions and/or certain (material or ideal) objects (processes, phenomena, etc.) that encourage activity and determine its direction, the reason realized by the individual that determined the choice of certain actions. The set of motives constitutes motivation, which, like the motives for information activity themselves, is combined into two classes by source of origin: internal and external. Both of these classes are completely subjective and can be both positive and negative, and assignment to a particular class is also largely subjective. The most relevant motives for the information activity of a modern individual include: 1) satisfaction of curiosity, natural curiosity, desire for independence and autonomy, desire for social interaction, need for success, sense of duty and responsibility, etc. – tha is, motives (namely, internal motives), which have mainly psychological and philosophical content and relate to the satisfaction of the mental, psychological and worldview (moral and ethical) needs of the individual by means of information activity; and 2) financial rewards, work bonuses, competitions and competition, factors that provoke anxiety and a sense of danger, condemnation and punishment, duties and responsibility etc. – that is, motives (namely, external motives), which usually have a social, communicative and material focus, and arise from the demand to satisfy information needs produced by the environment. Since both extrinsic and intrinsic motives have their advantages and disadvantages, for effective information activities they must be combined, as well as ensuring the implementation of a number of conditions (effectiveness of activities, the presence of its adequate assessment, awareness of the importance of the activity by the individual, etc.). The study of motivation for information activities of future and practicing primary school teachers and the development of a system of its practical support at a high level should be included among the promising areas of scientific research.uk_UK
dc.format.extent116–122-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectінформаційна діяльність особистостіuk_UK
dc.subjectмотивuk_UK
dc.subjectмотиваціяuk_UK
dc.subjectмотивація до інформаційної діяльностіuk_UK
dc.subjectмотиви інформаційної діяльностіuk_UK
dc.subjectвнутрішні мотиви інформаційної діяльності особистостіuk_UK
dc.subjectзовнішні мотиви інформаційної діяльності особистостіuk_UK
dc.subjectвнутрішня мотивація інформаційної діяльності особистостіuk_UK
dc.subjectзовнішня мотивація інформаційної діяльності особистостіuk_UK
dc.subjectinformation activity of the individualuk_UK
dc.subjectmotiveuk_UK
dc.subjectmotivationuk_UK
dc.subjectmotivation for information activityuk_UK
dc.subjectmotives of information activityuk_UK
dc.subjectinternal motives of information activity of the individualuk_UK
dc.subjectexternal motives of information activity of the individualuk_UK
dc.subjectinternal motivation of information activity of the individualuk_UK
dc.subjectexternal motivation of information activity of the individualuk_UK
dc.titleМотиви інформаційної діяльності сучасної особистостіuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32782/apv/2025.1.16-
dc.citation.issue1-
dc.citation.journalTitleActa Paedagogiсa Volynienses-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.relation.referencesen1. Dolbin, O. (2024). Motyvatsiia: Vnutrishni ta zovnishni faktory vplyvu [Motivation: Internal and external influencing factors]. [Site «Blaze Talk – Inspiring Ideas»]. https://www.blazetalk.net. Retrieved from https://surl.li/pjkraf (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen2. Syniavskyi, V. V. & Serhieienkova, O. P. Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Pobirchenko, N. A. (Ed.). (n.d.). Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen3. Chervinska, N. (2023). Vnutrishnia i zovnishnia motyvatsiia: vidminnosti ta pryklady [Intrinsic and extrinsic motivation: differences and examples]. [Site «Depositphotos»]. https://blog.depositphotos.com. Retrieved from https://blog.depositphotos.com/ua/vnutrishnya-i-zovnishnya-motivatsiya.html?utm_source=chatgpt.com (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen4. Shapar, V. B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen5. Dobrostan, O.V., Ivanenko, R. V., & Kovalenko, L. A. (2024). Vyvchennia motyvatsii do navchannia starshoklasnykiv v umovakh voiennoho stanu [Study of the motivation to education of high school students under the conditions of marital state]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Psykholohiia. 3, 49–54. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9 (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen6. Panteliuk, M. (2024). Psykholohichni osoblyvosti motyvatsii navchalnoi diialnosti studentiv [Psychological features of motivation of students' educational activities]. Studentskyi daidzhest. 9, 43–45. Rivne: RDHU. Retrieved from https://rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2024_9.pdf#page=44 (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen7. Polkovnikov, Ya. (2024). Rozvytok motyvatsiinoi sfery maibutnikh likariv-stomatolohiv v umovakh suchasnosti [Development of the motivational sphere of future dentists in modern conditions]. Naukova diialnist yak shliakh formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnoho fakhivtsia (NPK-2024): materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 5–6 hrudnia 2024 r., m. Sumy, Ukraina. (pp. 28–29). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12 (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen8. Skulysh, N. Ye. (2024). Pozytyvna navchalna motyvatsiia ye osnovoiu diialnisnoi samorealizatsii starshoklasnykiv v protsesi navchannia [Positive learning motivation is the basis for active self-realization of high school students in the learning process.]. Psykholohichni resursy rozvytku osobystisnoi v umovakh nevyznachenosti osvitnoho prostoru: zbirnyk materialiv naukovykh dopovidei I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 23 zhovtnia 2024 roku). (pp. 193–205). Kyiv: Instytut psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Retrieved from https://surl.li/paxrvz (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen9. Vashchuk, S. H. & Yurchuk, L. V. (2024). Psykholohichni fenomeny, yaki vplyvaiut na formuvannia profesiinoi motyvatsii [Psychological phenomena that influence the formation of professional motivation]. Liudyna i suspilstvo: ekonomichnyi ta sotsiokulturnyi rozvytok: zbirnyk tez dopovidei KhI Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Rivne, 26–27 bereznia 2024 r.). (pp. 252–255). Rivne: RIUU. Retrieved from https://surl.li/xkjgxd (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen10. Kanosa, N. (2012). Osoblyvosti formuvannia profesiinoi motyvatsii studentiv vyshchoho pedahohichnoho zakladu [Peculiarities of the formation of professional motivation of students of a higher pedagogical institution]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. 11, 50–56. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12 (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen11. Kovalevskyi, I. (2024). Profesiina motyvatsiia maibutnikh menedzheriv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Professional motivation of future managers in the process of professional training]. Naukova diialnist yak shliakh formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnoho fakhivtsia (NPK-2024): materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 5–6 hrudnia 2024 r., m. Sumy, Ukraina. (pp. 21–22). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka. Retrieved from https://surl.li/mduedm (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen12. Kirsanov, M. V. (2024). Faktory, yaki spryiaiut formuvanniu u maibutnikh fakhivtsiv pozytyvnoi motyvatsii do zaniat z fizychnoho vykhovannia [Factors that contribute to the formation of positive motivation for physical education classes in future specialists]. Aktualni problemy osvitno-vykhovnoho protsesu ta shliakhy yikh vyrishennia v umovakh suchasnykh vyklykiv: zb. nauk. pr. za materialamy Vseukr. konf. z problem vyshchoi osvity i nauky, 15 lystopada 2024 r. (pp. 313–316). Retrieved from https://surl.li/duqzoy (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen13. Synytsia, S. V., Shesterova, L. Ye. & Pron, A.S. (2024). Teoretychni peredumovy formuvannia motyvatsii do fizkulturno-ozdorovchoi diialnosti u shkoliariv serednikh klasiv [Theoretical prerequisites for the formation of motivation for physical education and health activities in middle school students]. Chasopys kafedry teorii y metodyky fizychnoho vykhovannia, adaptyvnoi ta masovoi fizychnoi kultury «Fizychna kultura: teoriia i praktyka». 7, 65–29. Retrieved from https://surl.li/lyyzfm (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.referencesen14. Rykova, L. M. & Doroshenko, T. I. (2019). Zmist informatsiinoi diialnosti ta sutnist informatsiinykh potreb [The content of information activities and the essence of information needs]. Suchasni tendentsii orhanizatsiino-metodolohichnoho zabezpechennia pidhotovky fakhivtsiv: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia v umovakh hlobalizatsii ta yevroekonomichnoi intehratsii: materialy Vseukr. nauk.-metod. internet-konf. z problem vyshch. osvity i nauky, 18 lystop. 2019 r. (pp. 222–230). Kharkiv. Retrieved from https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/13213 (in Ukrainian)uk_UK
dc.relation.references1. Долбін О. Мотивація: Внутрішні та зовнішні фактори впливу. Blaze Talk – Ідеї, що надихають : веб-сайт. 30 червня 2024 р. URL: https://surl.li/pjkrafuk_UK
dc.relation.references2. Психологічний словник : електронний ресурс / Авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова ; За ред. Н. А. Побірченко. 336 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdfuk_UK
dc.relation.references3. Червінська Н. Внутрішня і зовнішня мотивація: відмінності та приклади. Depositphotos : веб-сайт. 01.09.23. URL: https://surl.li/xnxlonuk_UK
dc.relation.references4. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник [Текст]. Харків : Прапор, 2007. 640 с.uk_UK
dc.relation.references5. Добростан О. В., Іваненко Р. В., Коваленко Л. А. Вивчення мотивації до навчання старшокласників в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2024. № 3. С. 49–54. doi: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9uk_UK
dc.relation.references6. Пантелюк М. Психологічні особливості мотивації навчальної діяльності студентів. Студентський дайджест : збірник наукових матеріалів здобувачів вищої освіти. 2024. Вип. 9. Рівне : РДГУ, 2024. С. 43–45. URL: https://rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2024_9.pdf#page=44uk_UK
dc.relation.references7. Полковніков Я. Розвиток мотиваційної сфери майбутніх лікарів-стоматологів в умовах сучасності. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 28–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12uk_UK
dc.relation.references8. Скулиш Н. Є. Позитивна навчальна мотивація є основою діяльнісної самореалізації старшокласників в процесі навчання. Психологічні ресурси розвитку особистісної в умовах невизначеності освітнього простору : збірник матеріалів наукових доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 23 жовтня 2024 року). Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. С. 193–205. URL: https://surl.li/paxrvzuk_UK
dc.relation.references9. Ващук С. Г., Юрчук Л. В. Психологічні феномени, які впливають на формування професійної мотивації. Людина і суспільство: економічний та соціокультурний розвиток : збірник тез доповідей ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Рівне, 26–27 березня 2024 р.) / укл. Колісник В., Позднякова Т. ; за ред. Т. Макух, Н. Харченко. Рівне : РІУУ, 2024. С. 252–255. URL: https://surl.li/xkjgxduk_UK
dc.relation.references10. Каньоса Н. Особливості формування професійної мотивації студентів вищого педагогічного закладу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. Вип. 11. С. 50–56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12uk_UK
dc.relation.references11. Ковалевський І. Професійна мотивація майбутніх менеджерів у процесі фахової підготовки. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 21–22. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/nauka/konf/zbirnik_npk-2024_3f5ab.pdf#page=22uk_UK
dc.relation.references12. Кірсанов М. В. Фактори, які сприяють формуванню у майбутніх фахівців позитивної мотивації до занять з фізичного виховання. Актуальні проблеми освітньо-виховного процесу та шляхи їх вирішення в умовах сучасних викликів : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. конф. з проблем вищої освіти і науки, 15 листопада 2024 р. С. 313–316. URL: https://surl.li/duqzoyuk_UK
dc.relation.references13. Синиця С. В., Шестерова Л. Є., Пронь А. С. Теоретичні передумови формування мотивації до фізкультурно-оздоровчої діяльності у школярів середніх класів. Часопис кафедри теорії й методики фізичного виховання, адаптивної та масової фізичної культури «Фізична культура: теорія і практика». 2024. № 7. С. 65–29. URL: https://surl.li/lyyzfmuk_UK
dc.relation.references14. Рикова Л. М., Дорошенко Т. І. Зміст інформаційної діяльності та сутність інформаційних потреб. Сучасні тенденції організаційно-методологічного забезпечення підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : матеріали Всеукр. наук.-метод. інтернет-конф. з проблем вищ. освіти і науки, 18 листоп. 2019 р. / Харків. нац. автомоб.-дор. ун-т. Харків, 2019. С. 222–230. URL: https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/13213uk_UK
dc.subject.udc004.9:159.955uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FP)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2025_Ostapiovska_Motivation_ID(KID).pdf315,84 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.