Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22621
Title: Конструктивна психологія як технологія перетворення психіки людини
Other Titles: Constructive psychology as a technology for human psyche transformation
Authors: Вірна, Жанна
Affiliation: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Bibliographic description (Ukraine): Вірна , Ж. (2023). Конструктивна психологія як технологія перетворення психіки людини. Психологічні перспективи, (41), 41–54. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-vir
Bibliographic description (International): Virna, Z. (2023). Constructive psychology as a technology for human psyche transformation. Psychological Prospects Journal, (41), 41–54. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-vir
Journal/Collection: Психологічні перспективи
Issue: 41
Issue Date: 2023
Date of entry: 30-Jul-2023
DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-vir
UDC: 159.923.2:316.61
Keywords: конструктивна психологія
конструктивний / деструктивний розвиток психіки
технологічні знання
психотехнології
конструктивний психолог
Page range: 41–54
Abstract: Мета. Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню конструктивної психології як науки про оптимальне функціонування, ефективне відтворення та інтегральний розвиток людини протягом життєвого циклу. Метою презентованого матеріалу є методологічне обґрунтування конструктивної психології як технології у функціональній структурі психологічної науки. Методи. В основу покладено метод психологічного моделювання як теоретичне відтворення логіки розвитку конструктивної психології як технології перетворення психіки людини. Результати. Теоретичне обґрунтування проблеми вміщує розгляд етапів становлення конструктивної психології та варіанти їх тлумачення. Починаючи з філософського напрямку конструктивізму та основних конструктивістських підходів (радикальний конструктивізм, соціальний конструктивізм, конструктивний альтернативізм), розглянуто базові розвивальні і гуманітарні позиції конструктивної психології, її структуру та основні функції та підкреслено її наукову перетворювальну інтенцію в дослідженні психіки людини. Запропоновано схему рівнів наукового знання психології та визначено технологічні знання конструктивної психології як гносеологічний продукт її рефлексивного функціонування. Наголошується, що у методологічній ситуації розвитку психології, конструктивній психології відводиться роль інтеграції знання про розвиток психіки людини. Зактуалізовано питання підготовки конструктивних психологів як фахівців прикладних галузей психології, що зможуть реалізувати теорію і практику самоуправління процесом життєдіяльності в соціально-прикладних сферах. Окреслено основні задачі діяльності конструктивного психолога, його методологічну базу і сфери застосування його професійних знань і умінь, вимоги до його особистості та ефективності діяльності. Висновки. У висновках зазначено, що психологічна освіта із залученням конструктивної психології, дасть можливість удосконалити основні критерії та показники якості психологічної освіти.
Purpose. The article is devoted to the constructive psychology theoretical justification as a science of optimal functioning, effective reproduction and integral development of a person during the life. The purpose of the theoretical review is the methodological substantiation of constructive psychology as a technology in the psychological science functional structure. Methods. The basis is the method of psychological modeling as a theoretical reproduction of the logic of the constructive psychology development as a human psyche transforming technology. Results. The theoretical justification of the problem includes consideration of the constructive psychology formation stages and options for their interpretation. An overview of the philosophical direction of constructivism and the main constructivist approaches (radical constructivism, social constructivism, constructive alternativeism) is carried out. Based on these approaches, the basic developmental and humanitarian positions of constructive psychology, its structure and main functions are described, and its scientific transformative intent in the study of the human psyche is emphasized. A scientific knowledge levels scheme of psychology is proposed and technological knowledge of constructive psychology is defined as an epistemological product of its reflexive functioning. In the methodological situation of psychology development, constructive psychology is assigned the role of integrating knowledge about the development of the human psyche. The issue of training constructive psychologists as specialists in applied fields of psychology, who will be able to implement the theory and practice of self-management in social and applied spheres, has been updated. The main tasks of the constructive psychologist, his methodological base and areas of application of his professional knowledge and skills, requirements for his personality and efficiency of activity are outlined. Conclusions. Psychological education with the involvement of constructive psychology will provide an opportunity to improve the psychological education main criteria and indicators of the quality.
URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22621
URL for reference material: https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/850
Content type: Article
Appears in Collections:Психологічні перспективи, 2023, № 41

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023-41-54.pdf452,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.